~sjiraff~ Skrevet 5. mai 2010 #1 Skrevet 5. mai 2010 Ble litt inspirert av innlegget under her med spørsmålet om å dra på legevakta. Noen av rådene var å ringe først. Jeg ringer alltid legevakten før jeg evt. drar dit. Ofte kan de komme med gode råd som gjør at jeg slipper å dra med meg syke unger unødvendig ut av huset. Hva gjør dere?
erteposen + 4 Skrevet 5. mai 2010 #4 Skrevet 5. mai 2010 Jeg ringen ikke alltid, men om jeg er usikker så ringer jeg. Jeg har aktive gutter som har sydd flere ganger, og jeg kjenner igjen en kuttskade som må behandles:)
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Må ringe først uansett. Her må man bestille time på legevakta og kommer ikke inn uten å ha ringt først
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mai 2010 #6 Skrevet 5. mai 2010 Jeg ringer alltid, enten det er for å si at "vi kommer", eller for å spørre om det er nødvendig. En gang ble jeg avvist, fordi jeg var i en annen kommune (nabokommunen) enn den jeg hørte til. Så ringe jeg legevakta der vi var, og fikk såklart komme inn. Endte med at guttungen ble lagt inn i hu og hast.
It's all about me Skrevet 5. mai 2010 #7 Skrevet 5. mai 2010 Ringer så godt som aldri. Er ting så ille at jeg føler lege bør se på det drar jeg direkte. Det er lettere å bli avfeid over telefon enn face to face. Dessutten er hverken jeg eller mannen så hysteriske at vi drar ned og lager kø for ingenting. Drar vi så er det noe i veien og da er det også liten vits å ringe.
FruTB Skrevet 5. mai 2010 #8 Skrevet 5. mai 2010 Ringer alltid først - ikke alltid man trenger å komme inn, men godt å snakke med noen kyndige.
MathildeC Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Jeg ringer, men det er ekstremt sjeldent at de faktisk tar telefonen!!!!! Dette er i Stavanger. Så nei, som regel må vi bare dra, uten å få snakket med noen.
Mammaaaaaa Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Ja ringer alltid først! Ein gang var det ingen som tok telefonen, så me kom ned før me hadde fått snakt med dei. Då fekk me kjeft fordi me ikkje ringte først... Då blei eg sur
Fire småtroll Skrevet 5. mai 2010 #11 Skrevet 5. mai 2010 Ringer alltid først. Her får man time på legevakten akkurat som hos andre leger, veldig greit for da slipper en sitte to timer i en helt unødvendig kø. Ringer jeg fordi et av barna er så syke at jeg mener lege bør se på det, får vi time alt fra med en gang til om to timer, det kommer ann på hvor alvorlig sykt mitt barn er i forhold til de andre som også har ringt. De må jo fordele tiden så godt som mulig, de med akutte skader, hjertefeil, gravide osv kommer foran et barn som hoster og har 39 i feber. Hvis vi ringer ser de jo hvor mange som allerede sitter på venteværelset, hvor mange andre som har ringt også kan de si til oss at dere kommer ikke inn før om to timer, kom da. Men klart, hadde en av ungene kuttet seg, brekt et ben e.l. hadde jeg bare kastet meg i bilen og dratt uten å ringe først. Heldigvis veldig sjelden vi har vært nødt til å oppsøke legevakt, bank i bordet
Gjest Nabaat Skrevet 5. mai 2010 #12 Skrevet 5. mai 2010 Jeg unngår legevakten så godt det kan. somregel kan det vente til fastlegen dagen etterpå. De gangene vi har vært på legevakten har vi alltid blitt sendt hjem, og det har endt HVER gang med ambulanse til sykehuset et par timer senere med en blå astmaunge etc. Så jeg drar ikke på legevakten - får aldri hjelp der uansett.
mamman til to gutter Skrevet 5. mai 2010 #13 Skrevet 5. mai 2010 Jeg har ringt legevakta en gang fordi jeg var usikker på om vi trengte å dra eller ikke, den gangen endte opp med sykehusinnleggelse... (var for at legen som undersøkte oss skulle være helt sikker på at det ikke ville utvikle seg videre og bli farlig, selvom det egentlig virket helt greit når vi kom dit) Ellers drar vi alltid direkte uten å ringe først, men det er ekstremt sjeldent vi er på legevakta, så når vi først drar dit er det fordi vi "må".
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 5. mai 2010 #14 Skrevet 5. mai 2010 Ringer alltid. Her må vi ha time på legevakten for å få komme inn. Men prøver å unngå legevakt, da jeg har møtt flere frekke/inkompetente leger der:/
solstråle69 Skrevet 5. mai 2010 #15 Skrevet 5. mai 2010 Jeg ringer alltid først. Bortsett fra når snuppa slo hull i hodet - da var det strake veien, til en legevakt vi egentlig ikke hører til. Så svaret er vel at det kommer helt an på situasjoen. :-)
Sånn kan det gå Skrevet 5. mai 2010 #16 Skrevet 5. mai 2010 Her jeg bor kommer du ikke inn på legevakta om du ikke har bestilt time først, så om du sitter på venterommet så må du likevel finne fram tlf og ringe inn for å bestille time og så vente til det blir din tur.
Gjest ->>- Skrevet 5. mai 2010 #17 Skrevet 5. mai 2010 Ja. De tar ikke timebestilling her, og jeg har en egen husholdningslege - så drar vi på legevakten er det fordi det behøves prøvetaking e.l. (Om huslegen ikke er hjemme, drar vi likevel ned ved behov. Erfaringen min med Oslo legevakt er at det er kliss umulig å få noe annet enn sure sykepleiere i tale per telefon).
Mrs. Bouquet Skrevet 5. mai 2010 #18 Skrevet 5. mai 2010 Legevakten har forskjellige baser rundt i kommunen, men bare et sted om gangen. Så vi må ringe, og vi må avtale tid. Har ikke opplevd å måtte vente.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 5. mai 2010 #19 Skrevet 5. mai 2010 Ringer først med mindre det er snakk om Oslo legevakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå