Gå til innhold

Hvis de begynner sette igang fødlser en uke på overtid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

istedenfor to uker som praksisen er i Norge nå kan de redde livet til 7 nyfødte i året som nå dør i magen på overtid.

Men den norske gynekologforeningen vil ikke forandre på praksisen fordi det er flere som dør i magen av andre grunner enn overtid? Greit at overtidsbarna ikke er den største gruppen barn som dør i magen, men det går da ikke ann å la være redde dem fordet!

For de aller fleste er det vel uproblematisk å gå to uker over tiden, men hva med de 7 som dør pga morkakesvikt o.l. da?

Uff blir så porovosert jeg, nå er Norge snart det eneste landet i den siviliserte verden som godtar to uker på overtid. Siden statestikken klart viser større sjanse for komplikasjoner når det blir mer enn en uke på overtid har alle andre europeiske land (pluss USA) begynt å sette igang mye tidligere.

Dette er nyhetssak på p4 i dag, og jeg kjenner personlig to stykker som har mistet barnet sitt på overtid. Pluss at en barndomsvenninne har en sønn som ble hjerneskadet pga morkakesvikt på overtid.

Jeg er ikke dum og skjønner det er mange faktorer som spiller inn, igangsatte fødsler er ikke alltid uproblematiske, og det er en risiko for at de skal ende med keisersnitt. Keisersnitt er heller ikke uten risiko og det er dyrt for sykehusøkonomien..

Men ærlig talt, det er snakk om å redde liv her!

Skrevet

Og for å fortsette: hastesnitt pga igangsetting som feilet er heller ingen spøk! Hilsen fra overlegen på a-hus som sto i "giv akt" ved fotsenga mi og beklaget på det sterkeste hva vi hadde gjennomgått og var tydelig veldig lettet over at både mor og barn levde uten varige men

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...