Gå til innhold

Hvordan få 2,5 åringen til å forstå at jeg ikke står opp i 6 tiden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingen vits i å komme med flere råd til HI - hun er virkelig ikke mottakelig.

Enten et skikkelig forumtroll, eller en dame som er så sint, hissig og allerede har patent på sannheten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å nei, jeg trenger ikke være anonym på å si min mening om dette

Skrevet

jeg tipper du HI er rundt 20 år.

Gjest sug lut
Skrevet

Joda, har du barn som står opp seks, så står du også opp seks.

Skrevet

kom deg til HELVETTE opp av sengen ditt late udugelige drog!!!!! hvordan hadde du reagert om noen skulle tvinge deg til å ligge en hel time ekstra om morgenen i senga di, mens du er sulten og vil opp å få aktivitet i hverdagen????

skjønner godt hun trasser som F*** når hun er velsignet med en mor som deg, er du 16 år eller hva???

gå å legg deg tidligere på kvelden, og ta vare på barnet ditt når hun står opp om morgenen!!

herrefred da...

Skrevet

hei !! ikke kom å si foreldre i 20 års alderen er dårlige foreldre .. jeg er selv 23 år, men kunne aldri nektet barnet mitt å stå opp! mitt barn våkner i fra halv seks til sju og vi koser litt i sengen , står opp spiser frokost og koser oss!

Det er jeg som må legge meg tidligere for å ta meg av barnet!! så ikke kom å si at hu må være i 20 års alderen..

Skrevet

Tusen takk for fint svar 09:20.

Jeg ser nok at jeg bare må finne meg i det.

Kanskje hun kan komme inn til meg, ligge litt i senga mi eller evt leke litt alene en halvtimes tid. Så kan jeg ha som mål å stå opp senest halv 7.

I barnehagen sier de at hun sover ca 30-45 min på dagen.

Når hun sover hjemme i senga si på dagen (ikke så ofte da) kan hun vel sove 1 - 1,5 time. Hun legger seg mellom 19 og19:30.

Jeg er mottakelig for råd. Men når alle bare år på meg om at jeg ødelegger barnet mitt er det vel ikke rart i at jeg blir litt sint og lei meg?

Kan dere ikke heller komme med råd om hva si/ikke si i vanskelige situasjoner? Tips til hvordan jeg kan takle det i stede?

Når hun trasser og skriker, prøver jeg jo i det lengste å holde meg rolig og bare overse det. Men sånn som i går: hun begynte å skrike da jeg hentet henne i barnehagen. Ville ikke hjem. Måtte tilslutt tvinge på henne ytterklær (barnehagen skulle til å stenge) og puttet henne i vogna. Hun la og vred seg og hylte og skrek i vogna hele veien hjem og fortsatte da vi kom inn. Til slutt orket jeg ikke mer og begynte å gråte. Ingenting jeg sa eller gjorde hjalp.

Skrevet

Hva, så frekt og så uvitende? Det er ingen i våre dager som fortsatt tror at rettskrivning/ mangel på sådan, og evnt dysleksi, har med dumhet å gjøre? Er du 100 år gammel? Guri, jeg blir sjokkert altså.

Skrevet

Alle gjør det este for barnet sitt, og barnet har ikke vondt av å se mamma lei seg men innen for en grense så hu slipper skyldfølelse eller blir redd ..

kanskje du må ha litt tid for deg selv lade batteriene litt?< bruke kveldene når hu sover til noe du liker å gjøre, legge deg tidelig ? se om det hjelper om du er mer opplagt når snuppa di våkner ? starte morgen med et smil begge to ;)

Skrevet

Oj, så mange "voksne" svar her inne. Skriker du sånn til din egen unge også 9:30? Som sagt ikke kjeft på HI som ber om konkrete råd. Det er faktisk lov å bli lei og sliten som småbarnsmamma. Men det er vel ikke forunt prektige BIMmammaer. Djeeeezz x 100 sier jeg.

Skrevet

Hun får bare lære seg? Herregud kvinne, hun er et lite barn på 2,5 år! Det er DU som får vokse opp og lære deg til å takle stress. DU er den voksne. Dette er DITT ansvar. Det elendig foreldreskap å legge ansvaret på en på 2,5 år! Jeg blir helt sjokkert.

Skrevet

Prøv også, hvis du har muligheter å få noe avlasting for dattera di. Har du noen foreldre eller venner som kan ha henne en gang i blant i helgene. Tror ingen av dere har vondt av det når det virker som begge er slitne.

Og jotakk har ei her som har skreket fra bhage og hjem, hun har sterk vilje her i heimen. Men jeg tror det er mer personligheten enn at min feil. Begge foreldrene her i heimen er ganske stae, så vi kan ikke forvente oss en unge som ikke er sta :-)

Men din lille høres ut som min lille. Det som hjalp meg var å skjønne at barn har ikke samme impulskontroll og er bare barn. Men jeg skjønner at man ikke klarer helt å tenke klart i kampens hete. La henne rase fra seg, ikke begynn som sagt å diskuter med henne, men vær konsekvent. Det er også trygghetsskapende,

Skrevet

Det er aldri greit å gå fra et trassende barn for deretter å sette seg ned å gråte. Når barnet kommer for å se hva som skjer er det aldri greit å gi barnet skylden for egne tårer. Mener man at det er greit er man ikke smart nok til å oppdra unger. Dette er det helt greit å påpeke etter at HI har lagt ut det ene umodne innlegget etter det andre hvor hun legger anvsaret for sine egne følelser på et barn på 2,5 år.

Skrevet

"Mener man at det er greit er man ikke smart nok til å oppdra unger."

Jaha, så fordi man ikke er enig med deg så er man ikke smart nok? Hmmm... Jeg mener det er helt ok at barn ser at voksne også har følelser og ikke alltid greier ta seg sammen. Det er en del av livet.

Kommer du med pekefingeren opp under nesa på ungen og skriker at "dette er din skyld", så ja, da er jeg selvfølgelig enig.

Men å knekke sammen og si at man er sliten og ikke orer mer, må da gå an. Er ikke sånn at det skjer hver dag heller. Første gangen det har skjedd meg, og jenta mi er jo 2,5 år.

Skrevet

Jenta mi på 5 år har stått opp rundt klokka 6 siden hun var baby. Det er helt normalt å stå opp da, i hvert fall hvis barnet legges rundt 19.30 - 20. Er sjelden jeg hører foreldre si at barnet sover helt til sju, i hvert fall. Da legges de i så fall sent. Jeg tror du bare må belage deg på å stå opp tidlig. Evt kutte ut dagsøvnen, og se om hun sover lenger da. Men godt mulig hun fortsatt har behov for den.

Hvorfor ikke ta henne opp i senga di klokka 6, og ligge og kose/ snakke sammen? Dette er jo en veldig hyggelig start på dagen, uansett om man er trøtt eller ikke. De færreste småbarnsforeldre får sove noe lenger enn til 6 uansett, og er barnet klar for dagen, så kan man jo ikke akkurat få det til å ligge lenger. Du får heller legge deg tidligere selv.

Kjefting virker sjelden særlig bra i barneoppdragelse; mange undersøkelser er gjort på det. På et kurs lærte jeg en gang at man bør ha rost 5 ganger i snitt før man kjefter.....Og det viser seg at de barna som bråker mest selv, også er de ungene som får mest kjeft hjemme.

Begynn med å rose henne for det som er bra, og bygg opp selvtilliten hennes på den måten. Noe trass får man overse. Men henter du barnet rett før stengetid i barnehagen, skal du ikke se bort fra at barnet er trassig nettopp fordi det er slitent. Ja, uansett når du henter i barnehagen, kan det være tilfellet. Og mange barn blir veldig trassige når de er slitne. Prøv da litt rolige aktiviteter, så det roer seg.

Jeg skjønner at det kan renne over for alle i blant. Men prøv så godt du kan å skjule hvor lei deg/ frustrert du blir når hun oppfører seg slik. Det er så lett at hun blir lei seg og tror dette er hennes skyld.

Lykke til!

Hilsen en pedagog.

Skrevet

Når ungen finner en av foredlrene gråtende og det etterfølges med en beskjed som går på at det er barnets feil, da gjør man noe skrekkelig urettferdig mot barnet. Hvis man mener den slags er greit er man ikke smart nok til å oppdra unger. Det er heller ikke greit å slå barn, kalle dem dumme, klype dem, ødelegge selvtilliten deres osv. Jorden er også rund.

Skrevet

min mor har i alle år brukt dette for å få sin egen vilje. jeg var et typisk morgen barn som våknet kl 5, husker enda hvor grusomt det var å måtte ligge sulten, tørst helt fram til halv8. hvis jeg er broren min gjorde noe på trass fikk vi kjeft og vår mor løp på loftet og gråt. Hun gjør dette til dagsdato. Når hun ikke likte navnevalget vårt. begynte hun å gråte, og sultestreiket i ei uke.

Skrevet

Jo, vi er mange som mener at det å ikke gidde å lære seg rettskriving har med dumhet, eller kanskje mest latskap, å gjøre. Dysleksi er selvsagt et unntak, men det er ikke så vanskelig å se forskjell på dysleksi og bare dårlig kunnskap om norske skriveregler. Det å ikke kunne skrive skikkelig tyder på karakterbrist, og er veldig white trash.

Skrevet

Jeg ville heller ikke tatt rådene fra en person som ikke kan elementær rettskriving alvorlig. Hadde de som ikke kan skrive skikkelig visst hvor uintelligent det ser ut, ville de ha brukt noen kvelder på å lese skriveregler!

Skrevet

Hadde selv det problemet, og først og fremst må du forstå at det er DU som eier problemet, ikke barnet ditt. Jeg var alenemor på den tiden og uten avlastning på noen måte. Jeg syns selv det er vanskelig å stå opp av sengen om morgenen, men sofaen er lettere. Så kl ni slo jeg av tv og la meg med en bok, så sovnet jeg i ti-tiden. Med åtte timer søvn hver natt, går alt mye greiere. Om morgenen kan du slå på tv, og så tar dere en halvtimes kosestund før frokost.

Hvis ingenting ordner seg, du ikke orker og er sliten, så er det også helt ok. Men ta kontakt med barnevernet og få den hjelpen du trenger. Det kan godt hende at du trenger dem.

Skrevet

jeg forstår deg såååååååååååå godt, å jeg er 33 år..

mine barn har ALDRI fått lov å stå opp klokka seks.. det er helt uakseptabelt i mine øyne ( trøtte øyne )

jeg har alltid hatt klare regler i forhold til dette.. helt fra de har vært bitte små.

når de var små ( babyer ) tok jeg de aldri opp på morran (før åtte) , om de våknet og gråt gikk jeg inn å trøstet, evnt ammet, ga flaske og la de ned igjen,, ved å ikke prate og aktivisere klarte jeg å gi de døgnrytmen jeg ønsket..

når de var større, fra 1 til 2 år, fikk de en flaske med varm melk når de våknet ( om det var før 8) ( nei de har aldri hatt hull i tennene heller)

denne flasken var underverket for mine .. når det var slutt på denne varme morgen melken var de så store at de kunne sitte å se barnetv alene.. jeg stod opp, laget frokost og la meg igjen ( med døra oppe, og like i nærheten. ) har riktignok alltid hatt unger som ikke finner på sprell.. husalarm med skallsikring utelukket fare for at de skulle gå ut selv.

nå er min eldste 12, og er utrolig selvstendig. min minste på 4 kan sove lenger enn meg i helgene.. jeg har lært de til å ha en behaglig døgnrytme ( for meg i allefall )

prøv med varm melk=)

uansett, ingen bør få lov å stå opp klokka seks..

jeg har alltid sagt åtte... ingen får lov å stå opp før det her i huset ( snakker om helger ) ikke hun som har blitt stor heller.. hun må gjerne være våken, men får leke stille på rommet sitt..

Skrevet

Kødder du eller?? 6 er jo morgen!!! Er oppe kl 06 7 dager i uken, 365 dager i året jeg!!!

Skrevet

Må ikke de aller fleste som skal på jobb opp i sekstiden?

Skrevet

studentinen; unnskyld meg, men du høres jo helt utrolig rar ut! Ungene dine fikk ikke stå opp før 8 om morgenen når de var babyer. Du må jo faen meg være helt skrullete!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...