Gå til innhold

Hvordan få 2,5 åringen til å forstå at jeg ikke står opp i 6 tiden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

7 er greit, men 6 er uaktuelt!

Blir så fortvilet! Hva kan jeg gjøre for å få henne til å sove lengre?

Hun sov da alltid lengre før...

Hun kommer inn til meg i 6 tiden HVER dag. Holder på å bli gal. Og vil jo ikke venne henne til å sove i min seng hver dag heller. Ber henne gå å legge seg igjen, og det ender like forbanna med hyl og skrik hver jævla morning. Takler henne ikke.

Og sånn er hun resten av dagen og. Legger seg ned på gulvet og skriker hver gang hun ikke får viljen sin. Slår seg totalt vrang!

Herregud jeg har null tålmodighet med henne. Hun hører ikke på hva jeg sier til henne. Evt hun bryr seg ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan hadde du følt det hvis du ble nektet å stå opp når du ville? Kl 6 er da virkelig morgen!

Skrevet

Hun er 2 og 1/2 år og gjør det sååå mye om hun sover litt i sengen din på morgenkvisten??

Skrevet

Dete r da innlysende at hun reagerer slik hun gjør, slik du beskriver din oppførsel. Du er voksen og kan ikke gå rundt å "ikke takle henne" og være "utolmodig" mot et så lite barn - her får du skjerpe deg. Tolmodighet er det eneste som hjelper om barnet blir trassig, samt det at du viser gennes trygghet og at du faktisk takler barnet ditt.

Jeg er enig med forrige innlegg om at klokken 6 er morgen for mange, og legger du henne tidlig må du forvente at hun står opp tidlig.

Min datter på ca samme alder trenger kun 10 timer søvn om natta.

Du får heller legge deg tidligere du, og ikke være sur og utolmodig mot den stakkars lille jenta di!!!

Skrevet

huff, stakkars jente....! Kan ikke få stå opp når hun vil, og får bare kjeft fra mor. Hadde det ikke vært bedre å starte dagen med litt kos i senga?

Skrevet

Jeg brukte å ta en spansk en og sa at det var natt enda(hvilket det jo for meg er klokken 6 om morgenen), og det godtok hun og gikk og la seg igjen.. :) Skjedde ikke så mange ganger, da hun heldigvis e like B-menneske som pappaen og meg! :)

Skrevet

Er du ikke helt i vater? Unger står opp tidlig. Legg deg tidligere selv så blir det ikke så vanskelig for deg å stå opp om morgenen.

Blir litt satt ut av deg som lager skrik og skrål hver morgen fordi det ikke passer deg å stå opp klokken seks. Du virker jo ikke helt voksen og moden. Hadde klokken vært rundt fire hadde jeh forstått reaksjonen din, men å stå opp klokken seks er helt normalt!

Skrevet

Klart hun hyler og skriker, når det første som skjer henne om morran, er å bli avvist av mora si. Dette er du skyld i selv, du får heller gå og legge deg en time tidligere på kvelden.

Skrevet

Hun er bare 2,5 år! Er det hennes ansvar å bry seg synes du?

Jeg vil bare si; glem det og aksepter det - du har barn! Mine har stått opp i lange perioder i 4.30 tiden, sånn er det noen ganger....! Nå er de oppe hver dag kl 6 og kommer inn til oss å koser seg litt i vår seng, noen ganger 5 minutter, andre ganger en hel time. Hva gjør det? Ikke noe! Nei, skjerp deg!

Skrevet

Har forsøkt på det jeg også anonym 08:14. Fungerer hvis det er ennå tidligere. Men det da ikke morgen bare fordi sola er oppe. Får stå opp midt på natta til sommern da, bare fordi det er lyst og datteren min vil opp... Haha! Never!

"Stakkars hun får ikke gjør som hun vil..." Øhhh! Nei! Får barna dine gjøre som de vil hele tiden? Vel, endel morgener har hun fått leke på stua alene en times tid, men kommer jo inn og maser på meg.

Hvorfor har ikke foreldre lov å ikke takle ting med barna sine?

Selvfølgelig har vi det! Jeg fikser ikke at hun legger seg ned og hyler for ingenting. Etter en helvetes dag i går g to skikkelige runder med skriking og kjefting, greide jeg ikke mer. Jeg gikk ifra henne i gangen, satte meg på kjøkkengulvet og begynte å grine selv. Hun kom snart råtendes inn og jeg sa mens jeg gråt at "mamma er sliten og lei seg. jeg orker ikke mer av dette". Hun så litt rart på meg, og sluttet ganske fort å gråte.

Må være lov som forelder å ikke takle ting!'

Skrevet

Det er ikke greit at du som moren hennes setter deg ned og gråter så hun ser det og forteller henne at dette orker du ikke. Du snakke rom å skape utrygghet så små unger. Du burde skjerpe deg.

Skrevet

Og hvorfor kan ikke hun få se meg gråte?

Se at jeg blir sliten av at hun reagerer på en måte som ikke er ok?

Men er jo ikke sånn hver gang. Noen ganger greier jeg å bare overse det og kjøre på. Ikke noe poeng i å snakke med henne når hun er sån. Da hører hun ikke. Men noenganger, når jeg er sliten, hatt en dårlig dag og hun for andre eller tredje gangen begynner sånn, ja da kan jeg ha store problemer med å takle det. Da blir det til at jeg kjefter. Ber henne slutte med en gang. Evt at vi ikke kan dra på besøk hvis hun oppfører sånn, hvis vi skal på besøk.

Men jo, enkelte morgener har hun fått ligge i senga mi. Det er bare det at da synes jeg at hun skal sove, ikke herje rundt og opp ned og prate høl i hue på meg. Uff, jeg vet ikke... Synes dette er vanskelig.

Skrevet

Hvis du gråtet, og i tillegg gir henne skylden for det (etter at du faktisk har gått fra henne inn på et annet rom) skaper det utrygghet. Barn som trasser trenger grenser, tålmodighet og følelsen av at foreldrenes kjærlighet er der uansett.

Måten du beskriver deg selv som mamma på i denne tråden gjør at du fremstår som en lite god en når det kommer til soverutiner og takling av stressede situasjoner. Du kan med fordel jobbe mye med deg selv.

Skrevet

Så hva i all verden skal jeg gjøre når hun ligger og hyler på gulvet??

Forslag?? For jeg er rådvill! Jeg setter grenser ved å ikke gi etter, og jeg sier alltid at jeg er gla i henne ellers. Sier unnskyld etter at vi har fightet.

Nei jeg takler ikke så godt stressede situasjoner. Hun kan irritere meg så det renner over for meg og jeg ikke greier oppføre meg som jeg burde.

Men ærlig talt, virker som at man må klare alt, være perfekt og takle enhver situasjon for å være god nok som mor?

Jeg er en mor som viser følelsene mine. Hun får bare lære seg at hennes måte å oppføre seg på skaper reaksjoner hos andre. At det påvirker meg.

Skrevet

Først lærer du henne å lese, deretter skriver du en lapp som du henger opp på sengen hennes, hvor det står: "Jeg nekter å stå opp kl. 6 med deg".

Skrevet

Unnskyld meg, men du er virkelig et kroneksempel på at enkelte ikke helt forstår hva det innebærer å ha barn.

Stakkars unge!! Forstår du virkelig ikke at du påfører henne varige traumer?

Skrevet

Påfører henne varige traumer ved å gjøre hva?

Skrevet

Når du avviser henne, krangler med henne, og ikke minst; påfører henne en enorm skyldfølelse ved å gråte foran henne på den måten du beskriver - as a start!

Skrevet

"Og hvorfor kan ikke hun få se meg gråte?

Se at jeg blir sliten av at hun reagerer på en måte som ikke er ok?"

Dette er noe av det verste du kan gjøre mot et lite barn!!

Skrevet

http://www.babyshop.no/wsp/babyshop/frontend.cgi?func=frontend.show&func_id=25683&template=product_info&open=15

- men dette vil jo kreve hard jobbing av deg for at hun skal forstå, så hvis du er så sinna og utslitt (deppa!?!) som du virker så legg deg tidlig i en uke eller to slik at du har energi til å jobbe med henne på en positiv måte.

Sover barnet på dagtid?

Når legger du barnet om kvelden?

Har du snakket med hs om dette?

Jeg legger gutten min på 2 år kl. 20 og han våkner en gang mellom 6-6.45 hver morgen. Dette mente hs på helsestasjonen var helt normalt og at jeg ikke kunne forlange mer søvn på han. Han sover i tillegg 1-1,5 t på dagtid da, noe han trenger.

Skrevet

Jaha ja... Så hva faen skal man gjøre??

Sitte å nikke og smile og holde dem i hånden, nusse litt og tilby dem godis når de trasser?? Det er da klart hun kommer få meg til å gråte mange ganger, og kommer få se det. Noenganger renner det over for oss alle. Da klarer man ikke holde tårene tilbake! Skjerp dere!

Kan dere ikke heller gi meg noen konkrete råd?

Skrevet

Tror ikke jeg ville tatt et råd fra en person som ikke klarer å stave et ord som "tålmodig" riktig. Får meg ikke til å tro at et voksent menneske skriver så dårlig, så antar at du er en fjortis som kjeder deg fælt.

Skrevet

Du trenger hjelp til å bli enda bedre i morsrollen. Det er helt tydelig at det er endel sentrale ting du har misforstått.

Skrevet

Nå må dere gi dere med å krangle med HI. Hun ber om konkrete råd for at datteren skal sove lenger enn 6 om morgenen, og ikke kjeft henne ut for hun er sliten og lei. Vi kan være det alle en gang iblant, uten at dette påfører barnet varige traumer.

Til deg HI:

- sover barnet ditt fortsatt på dagtid? Kutt det ned til minimum en halvtime.

- når legges hun om kvelden?

Jeg har ei på tilsvarende alder som legges kl 19 og står opp kl 6, hun sover en time på dagen mellom 12-13. Samtidig skriker hun en del og ikke vil høre på meg, men det er bare trass tenker jeg og lar henne skrike til det går over. Hun er ikke til å prate til når hun er i det lune.

(Jeg er ikke å prate til jeg heller hvis jeg er sint).

Jeg har ikke konkrete gode råd, men prøv å ikke "krangle" med henne når hun er sint eller frustrert, hun hører ikke etter der og da.

Og til dere andre innleggere her, ikke påstå noe dere ikke har greie på. Et barn får ikke varige traumer av at mor eller far er sinte og blir lei seg. Det er veldig stygt å påstå noe sånt ovenfor en mor som ber om konkrete råd og hjelp for sitt problem, det viser at denne moren har innsikt.

Jeg jobber i barnepsykiatrien, så jeg tror jeg har litt hold i det jeg sier.

Skrevet

Uff! får helt vondt inne i me når jeg leser dette!!

Når legger hu seg for kvelden da? jenta mi og er 2 og halvt er oppe alt fra halv seks til sju.. vil jo ikke alltid stå opp selv, men vi har laget noen gode rutiner ;) hu kommer opp i senga koser , prater , synger litt ;) så er det ut i stua se på barnetv mens jeg kan drikke kaffe og sitt litt på lap toppen mens hu ser på barnetv og spiser frokost!

Man kan jo ikke nekte de små og stå opp. de sover i mange timer.. Har heller innfunnet meg med at jeg må legge meg litt tidligere!

Vi er de trygge for barna...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...