Gå til innhold

Er det forskjell på percentil-skjemane på ulike helsestasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stusser av og til litt over dette når jeg leser på "hvor store var din når h*n var..."-tråder.

F.eks på den tråden med 6 mnd, så svarer en at gutten var 69,5 cm, og dermed en lang gutt, en annen at datteren var 67(?) cm og en stor jente. Vel, min var 69 cm når hun var 6 mnd og lå da bitte litt over gjennomsnittet, men ikke mye. Nå som hun var 8,5 mnd og 70,5 cm lå hun faktisk rett under, men har sett andre med lavere babyer som sier at deres var helt på snitt og andre med like lange som sier at deres er litt store. Lurer på om de opererer med ulike percentil-skjemaer jeg? Ikke at det spiller noen rolle altså, men ble litt nysgjerrig :-)

Får dere se kurvene på datamaskinen, hvor lå deres babyer på de ulike kontrollene, og lå de over, midt på eller under gjennomsnittsterken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok at disse skjemaene er rimelig standardiserte- det er vel heller tolkningen av dem som varierer litt kanskje? Hvis noen ligger en strek under snittet, får de kanskje beskjed om at det ligger helt gjennomsnittlig an, eller evt tolker det slik selv ved avlesning av skjemaet? Ikke vet jeg, her har aldri det vært noe særlig problem- siden jenta stort sett har ligget aller nederst på vekt hele veien:p

Skrevet

Det skal vel være det samme skjemaet de bruker over hele landet. Men det kan vel variere hvor langt over og under gjennomsnittet ungen er før helsesøster kommenterer det kanskje?

Men jeg stusser jeg også når jeg hører om babyer på 6 mnd som er 70,5 cm fordi min jente var 72 cm da hun var 12,5 mnd og vi fikk beskjed om at hun var så stor. Det var ikke måte på hvor mye de kommenterte at hun var stor og kløp henne i "valkene". Hun var 9,3 kg forresten. Så jeg tror nok skjemaene er de samme, men helsesøstrene som er forskjellige.

Skrevet

hvert enkelt barn har sin egen kurve å følge derfor blir d forkjellige svar på om at den og den va stor eller liten og helt gjennomsnittlig.

starten på percetilsjemaet e jo fødselsvekta og fødselslengden til barnet, og fra den dagen den e født skal de jo vokse og legge på seg så å så mye i uka for å følge kurven sin.

så regner me at alle kjemaene er like fra forkjellige helsestasjoner.

Skrevet

Jeg tror også det er helsesøstrene som er greia her. Min helsesøster jubla masse for Minifrosken, og fortalte meg gang på gang for en LANG og STOR jente hun var. Hadde jeg ikke hatt flere barn ville jeg kanskje trodd dette, som alt nå ble lo jeg mest litt i skjul og tenkte "jajjamen, da skulle du sett min første!" for meg selv.

Flisa var på denne kontrollen 5880 gram og like over 63 cm lang, og 6 mnd. Altså langt fra både lang og stor, men selvfølgelig gulle god fordet :-)

Skrevet

Helsestasjonen og sykehuset har hvertfall to helt ulike skjemaer!

Barnelegen til pia vår var ganske oppgitt for HS har dermed en tendens til å rope "varsku" tidligere enn nødvendig nettopp pga dette.

Tok opp med legen at hs synes jenta vår er så slank siden hun er syk og har problemer med matlysten. Barnelegen sa at vi ikke har noe å bekymre oss for på noen måte. Hun ligger godt innenfor målene.

Legen var også ganske oppgitt over hs og måten de bruker skjemaene på. Det er ikke noe de bør legge så stor vekt på som de bør! Det er helt andre ting de bør se på hos selve barnet.

Skrevet

Takk for alle svar :-)

Da er det altså det nye som brukes på "min" helsestasjon og kan forklare hvorfor min ligger på gjennomsnittet der, mens andre får samme beskjed når deres barn er mindre.

Når det gjelder HS mening og følge egen kurve, så har hos oss HS alltid plottet inn tallene og så snudd skjermen mot meg slik at jeg kan se selv. Da viser hun streken (som er mye tjukkere enn de andre) som er gjennomsnittet, og så er det en 3-4 streker over og under denne streken som alle er innenfor normalfeltet. Så når HS sa på sist kontroll at vesla var helt på snittet, så var jo dette noe jeg så selv også, at krysset var midt på den tjukke midt-streken. Hun har forøverig ikke fulgt sin egen kurve, hun har flatet ut. Hun her var nemlig på den øverste streken i starten, stor nyfødt, men har blitt mer normalt stor etterhvert.

Skrevet

Visste ikke at det var ulike skjema på helsestasjonene. Vi får i allefall se kurvene.

Ellers så er det jo forskjell på å være lang og stor. Du skriver f.eks. at gutten på 69,5 var lang, mens jenta på 67 var stor. Begge kan jo være riktige uten at man har brukt ulike skjema. Lang betyr at man er høy, mens stor betyr at man veier mye, slik jeg oppfatter det.

Skrevet

Det er jo egne guttepercentiler og jentepercentiler også. Kan kanskje ha noe å si?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...