havrebodl Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Vil begynner en sunnere livsstil.. Er vant til å spise litt sjokolade og muligens litt chips nesten hver kveld..ups.. Nå har jeg kastet alt det usunne i søpla, og prøver å finne gode erstatninger som bl.a frukt og ost og kjeks..(om sistnevnte er så sunt som jeg tror da..hehe). Andre tips?
Gjest ->>- Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Ritz-kjeks er ernæringsmessig crap, oster er ikke usunne i seg selv, men heller ikke kalorifattige om det har noen betydning. Grønnsaker og dip, frukt eller bær med yoghurt naturell eller litt vaniljekesam osv. er typisk ganske sunne snackegreier.
Ugl@ Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Beste tips er å kjøpe inn forskjellig frukt og grønt. Det er både sunt og man kan kose seg med god samvittighet. Forslag: Melon ( finnes flere typer som er gode) i skiver Annanas i biter ( fersk) Epler, pærer, appelsin, kiwi, eller hva med å teste ut noe eksotisk i fruktdisken? Nydelig å dyppe fruktbiter i feks Vanilje kesam. Staver av agurk, gulrot, kålrot, eller stangselleri, blomkålbuketter. Dip av kesam med feks dip-miks eller krydder og urter i. Isvann med sitron, lime og appelsin-skiver i er god tørstedrikke.
Ugl@ Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 P.s ikke glem nøtter tørket frukt!! Men ikke salte nøtter!!
havrebodl Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2010 Her var det mange gode tips! tusen tusen takk:) De skal prøves ut allerede i morgen.
tante grusom master of law Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Dersom du med sunt mener kalorifattig, så er ikke ost og kjeks et godt alternativ. Begge deler inneholder mye kalorier. Nøtter inneholder sunt fett, men dessverre også mye kalorier. 100g valnøtter inneholder 700kcl, til sammenligning med sukker som inneholder 400kcl per 100g. Man legger like mye på seg uansett, selv om nøtter er bedre ernæringsmessig. Grønnsaker er det beste med mager dipp. Lite kalorier og mye næring.
havrebodl Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2010 Har høy forbrenning (takk gud for det med tanke på kostholdet mitt.), men har litt dårlig samvittighet for all dritten jeg putter i meg lell.. Planen er å begynne og trene, og kombinere dette med et godt kosthold. Setter pris på svarene. Er ganske uvitende på dette området..
petite fleur Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Leste nylig en kjeks-test i et blad (var det foreldre og barn, tro?), og da kom Ritzkjeksen på sisteplassen. "Bør kun nytes på lørdager", sto det visst :-)
lille sprelle Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 grovt knekkebrød med nugatti? nutrilettbar popcorn
ALIICE Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Stort sett all type kjeks inneholder nesten like mye kalorier som sjokolade og potetgull, så hold deg langt unna det!
Ranveig R Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Eg sjekka Ritz opp mot Elias-chips her ein dag, og Ritz inneheld meir feitt og meir kcal pr 100g enn chipsen. Som dei andre her, foreslår eg grønsaker (med eller utan dip) som "knaskemat". Om du ikkje skal ned i vekt er tørka frukt og nøtter kjempebra og.
*dobbeltopp* Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Litt merkelig å velge saltmat når søtsuget melder seg. Men whatever works for you...
ano`num *17.03.10* Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Ofte så handler jo søtsuge om at en er litt sulten. Da kan jo strengt tatt det meste stagge "tørsten" Jeg var i samme situasjon som deg. Hadde fått meg en lei vane med å lete frem noe snop etter at ungene var i seng, husarbeidet ordnet og jeg var klar for å roe ned før natten med en stund alene på sofaen. Fant ut at jeg måtte bare snu, og brukte samme opplegget som du tenker her. Grønnsaker osv er tidkrevende å ordne og heller noe jeg fikser mens barna er våkne. Så til meg selv ble det enten kjeks med ost (fant et par jeg likte utrolig godt) en del kopper med te eller rett i koppen sjokolade. Jeg laget meg også Hatting rundstykker. Varme med brunost, helt nydelig Jeg greide å snu uvanen min på denne måten. Men det er sabla lett å falle tilbake igjen altså! Skulle gjerne sett at de flyttet snopet i butikkene. Hos oss er det frukten vi treffer rett innenfor døren, mens snopet er det siste vi får når vi går ut. Alt annet må "letes opp". Så i min vogn havner det frukt og snop uten at jeg engang tenker over det. Frukt er jo helt ok! Men snopet.... Det er så sabla lett å ta det frem uten å tenke på det også
havrebodl Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 5. mai 2010 Overrasket over hvor usunn Ritz-kjeksen er! Skal prøve vaniljekesam sammen med frukt, grønnsaker og bær. Har klart å holde meg unna chips og snop i 2 dager nå*stolt*! -Og det sier jo litt.....
SagflisiHåret Skrevet 5. mai 2010 #15 Skrevet 5. mai 2010 Søtsuget på kvelden er noe herk... Jeg har begynt med å kutte opp frukt (appelsin, pære, eple, kiwi, mango eller annet) i små biter og ha det i to skåler, en til hver. Hvis jeg vil har jeg litt Ja Vaniljeyoghurt på. Linfrø eller valnøtter går også an, men de inneholder mye fett. Dette blir supergodt og tar vekk suget etter sjokkis:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå