Gå til innhold

Symptomer på barneastma ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 2-årskontroll i dag, jentungen var snørrete og hostet kraftig som hun veldig ofte gjør, og det første legen spurte om, var om hun hadde barneastma.

- Noe jeg selvfølgelig ikke kunne svare på, for fastlegen min har vært avvisende de to gangene jeg har luftet det.

Helsestasjonlegen mente hun hadde det, og gav oss to typer astmamedisin. De begynner vi med i morgen, og jeg er veldig spent på om vi ser bedring i formen hennes.

Har noen av dere barn med barneastma, og vil dere fortelle litt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei datter på 2 år som var syk, hadde lungebetennelse, å hosten ble ikke borte selv om lungebetennelsen var behandlet, hostet å hostet, til hun brakk seg,og hadde hosteanfall på natten som kunne vare i 1 time.... var da hos legen å fikk beskjed om å prøve astma medisiner, det hjalp etter et par dager...

Så gikk det 4 uker, så fikk hun lungebetennelse og astmabronkitt, å det er visst lettere å få det når man har astma...

Bruker nå astma medisiner hver dag, å det fungerer fint=)

Masse lykke til, å får håpe det hjelper

Skrevet

Glemte å skrive at bakdelen med astma medisinene er det at det er ikke så lett å skylle munnen til barnet, å kan fort bli sopp i munnen da, pluss at astma medisinene tærer skikkelig på tennene.... å det er no dritt....

Men pusser etter hver gang, så det ser ut til å gå greit=)

Skrevet

hei!

jeg har en på 1 som er konstant forkjølet og snørrete, hvor kraftig det er varierer jo. Du kan jo høre på pusten hennes. Man kan høre at det hveser litt når hun puster ut, det kunne vi iallefall på vår. Nå prøver han ut astmamedisin og det hjelper på pusten, selv om han er like forkjøla:) er bare lykkelig for at det ikke er noe mer alvorlig galt, så får vi heller være litt ekstra vare for symptomer på lungebetennelse ol så vi passer på prinsen.

lykke til! synes forsåvidt fastlegen din hørtes litt slapp ut...

Skrevet

har ei jente på 14 mnd som gikk 20 dager på pencilin iløpet av en mnd(bronkitt), da vi kom til en vikar-lege som kommenterte måten hun pustet på, med veldig åpen munn ville han prøve ut astma-spray på henne for han ville ikke gi henne mer pnicillin hadde da blitt 3 gang på 7 uker, hun ble bedre etter 1 døgn, blir hun nå tett får hun en dose og blir bedre med engang. Var nettop på kontrol hos fastlegen, og skal fortsette med medisinene til september,

Skrevet

Hei:)

Vi har en jente på 2 år som akkurat har fått påvist barneastma av en barnelege. Hun har vært veldig plaget med hoste, forkjølelse og ørebetennelse siden hun fylte 1 år.

I fjor fikk hun en alvorlig lungebetennelse og ble behandlet for det. I år fikk hun en infeksjonsutløst astmabronkitt. Vi har mast og mast på fastlegen om å få grundigere vurdering og ble henvist videre til Barnelege tilslutt.

Han hørte det på pusten hennes med en gang og etter undersøkelse bekreftet han at hun har barneastma, så nå får hun astma medisiner og er ett annet barn:)

hun har sluttet med hosteanfall om natten/kvelden og er mindre slimete i brystet:) hun er i bedre humør og mere opplagt:)

lykke til! Ikke gi dere! Om dere som foreldre føler at det er noe som ikke er bra så er det sannsynligvis tilfellet. Vi kjenner barna våre best ;)

Heldigvis vokser de som ofres av seg barneastma før skole start.

Skrevet

Hm, men nå ble jeg litt skeptisk til HS-legen også. Han lyttet jo bare på henne, og vi har heller ikke fått henvisning til spesialist/barnelege.

det er jo ikke bra å gi barnet medisiner med såpass mange bivirkninger hvis ikke det er strengt nødvendig.

Skrevet

Du kan be om å få en henvisning til barnelege. I vårt tilfelle så legen på sykdomshistorien hennes og vi hadde fått et skjema på forhånd der vi hadde fylt inn forskjellige opplysninger. F.eks hvor ofte og lenge hun var plaget med hoste, om allergier i familien, kontakt med dyr ol.

Så lyttet han på henne og han hørte en sirkle/hvese lyd i brystet hennes. Etter dette fikk hun Ventoline og han lyttet igjen etter 10 min og brystet var helt fint.

Pga alle disse opplysningene kunne han sette en klar astma diagnose. Nå får vi ordentlig oppfølging og medisinene fungerer:)

Dere har sikkert fått Flutide og Ventoline. Flutiden er en langtidsvirkende medisin som forebygger hoste og plager. Ventoline brukes ved akutt hoste/plager.

Det er viktig at dere kommer til en Barnelege som kan sette en sikker diagnose og følge opp.

Det er ikke skadelig å gi henne disse medisinene, men jeg ville som sagt fått en time hos barnelege/allergilege.

Dette ble litt langt:P he he he:)

Skrevet

For all del gi medisiner så lenge legen mente barnet har det!! For et barn med ubehandlet astma så kan det være at barnet føler at det puster gjennom et sugerør, særlig ved fysisk aktivitet. Ikke særlig behaglig med andre ord :(. Legen har helt sikkert hørt pipe/hvese lyd.

Få gjerne henvisning til barnelege :). Men astmamedisinen virker ikke om barnet ikke har astma så regner med dere skal til kontroll om et par-tre uker og da får jo dere god veiledning videre regner jeg med :)). Det er ikke farlig å prøve medisin noen få uker.

Skrevet

På såpass små barn kan ikkje legen gjere anna enn å lytte og ta sjukehistoria uansett.

Lille var 11 mnd då ho fekk diagnosen av astmalege på barneklinikken. Lungene høyrdes fine ut der og då, men ho fekk altå diagnose pga sjukehistoria. Brokiolitt (truleg rs-virus) då ho var 6 veker gamal, deretter kraftig hoste, ofte surkling/tetthet og mykje tørrhoste spesielt om natta, OFTE og LENGE. På det verste 7-8 veker i etterkant av ein enkel forkjølelse. Og den eine forkjølelsen avløyste den andre. Ho hosta så ho ikkje fekk sove, og til ho kasta opp.

Legen sa at vi skulle begynne på medisiner (Ventoline og Flutide) neste gong ho viste antydning til forkjølelse. Dersom vi merka bedring med medisinene var diagnosen klar.

Ho gjekk på daglege medisiner i over eit år (prøvde å slutte to gongar i løpet av i fjor sommar, men ho begynte å hoste i løpet av nokre få dagar begge gongane). Litt etter ho fylte 2 hadde ho ein kjempebra periode og vi trappa SAKTE ned og slutta etter kvart heilt. No har ho vore medisinfri i ca 5 mnd og lungene høyres heilt fine ut, sa legen. Dermed reknar vi med at ho har vokst det av seg.

Skrevet

gjør ikke noe, det, langt er bra;-D

Stemmer det, det er de to medisinene vi har fått. Er veldig spent på å se om de virker.

Skrevet

Så fint å høre at hun er medisinfri:-)

Sykehistorien hennes høres ut som den til vår eldste, som vi trodde hadde barneastma. Vi ble også da flere ganger avvist av legene, og godtok det....veldig dumt, for hun hadde ekstremt mye nattehoste, blant annet.

Minsta på 2 har det i grunnen også som det, med utallige forkjølelser med tett bryst og kraftig hoste med slim og oppkast i ukesvis. Krysser fingrene for at medisinen hjelper.

De siste dagene har hun forøvrig vært så tett at det er helt skremmende å høre henne hoste og puste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...