Gå til innhold

Mine barn har "dritungefakter"... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener ikke at barna mine er dritunger, men av og til oppfører de seg slik! Vi holder på å bli sprø!! 5 og 8 år! To jenter. Sammen finner de på masse ugang, både ute og inne. Vi har alltid vært konsekvense, alltid prøvd å oppdra på rett måte! Vi skjønner det ikke.

Når de ikke er ilag er de verdens skjønneste engler.. Vi vurderer å splitte dem i helga slik at vi kan få litt fred på hver vår kant!!!!!

Synspunkt? Råd? hjelp! og ja, alt er prøvd. Tilsnakk, fornuftsnakk, konsekvenssnakk, belønning. Ja, vi har prøvd alt her i huset opp gjennom årene.. Alt mannen min og jeg vil er å ha en koselig familie med masse kjærlighet.. Nå blir det mye kjefting og fornuftsnakking :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror familien din og ungene dine er ganske normale! Tror forresten også at belønning og positiv forsterkning funker bedre enn straff....

Skrevet

hva er det de gjør da?

Spørs jo hva de gjør, og hvilke konsekvenser det får..

Skrevet

HEEELT NORMALT! Jeg har fire drittunger til tider, men jeg prøver å fokusere på det positive ;-)

Skrevet

Trodde det bare var jeg som hadde drittunger.

Phu. Godt vi er flere.

Skrevet

Fint å høre at det er normalt. Håper bare at det kan gi seg litt nå.

Til deg som spurte hva de gjør. Noen eksempler: (og kom gjerne med synspunkter om jeg gjør det rette eller hva)

-til kveldsen idag. Smurte rundstykker. Laget et deilig fruktfat som de skulle få etter de hadde spist rundstykket. Da bråker de rundt bordet, hyler og gauler, tar plastfata og snur de opp ned og slår i bordet og snurrer fata rundt etc etc... Konsekvensen ble: ikke frukt.

-de er ute. Før de går ut sier jeg at de ikke må hoppe på trampolinen fordi det er vått. hva gjør de? jo, hopper på trampolinen. Når jeg kommer hånflirer de av meg og nekter å komme ut. Konsekvens: ikke være mer ute den dagen!

-5-åringen sa til nabogutten at hun hadde snakket med en annen gutt som skulle komme å banke han!!! Hallo?!?!?!! Jeg dro henne med inn igjen og snakket fornuft! ja, ble litt kjefting. Konsekvens: hun måtte be om unnskyldning.

-når mannen min og meg snakker sammen kommer de og maser og maser og bråker mest mulig. Respektløst synes jeg. De skal vente til vi er ferdige....hmmm..nei ingen konsekvens her gitt :)

-hyler og gauler ute når det er mange naboer der. Roper mammafis, pappafis etc...kaster gjørme på hverandre. Her ble vel konsekvensen at de måtte være inne litt..

-badetid. De vil gjerne bade sammen. Går fint en stund, så begynner de å sprute vann utover gulvet og på oss og hånflirer... Konsekvens: en av dem må i dusjen.

ja....sånn går no dagane :(

HI

Skrevet

Jepp. Sånn er mine. Og de vet å rotte seg sammen.

Amerikansk fulmindustri har en helt annen versjon.

Skrevet

De høres da helt normale ut synes jeg :-) Søsken skal plage hverandre litt og krangle litt, og barn skal teste grenser.

Skrevet

Som sagt, godt vi er flere =)

Jeg har størst problem med mi jente som snart blir 5 år. Hun klarer ikke å ta imot en beskjed. Hun hører ikke etter og kan ikke gjenta beskjeden etterpå.

Det viktigste i verden er å komme først, spise opp først, være best, vite mest, klare mest osv. Hun er jo konkurranse person, det kan være bra, men furter om hun taper og kan dytte lillebror eller andre for å komme først.

Hun er så stygg i munnen at jeg noen ganger nå har pusst tennene hennes med lano, og sier hun må spytte ut de stygge ordene. Det går ikke på herrgud skal jeg love deg!!!!

Det jeg føler er at det har blitt så masse negativt at det har blitt en ond sirkel. Jeg er halvirritert på henne når jeg står opp, sånn generelt. Er lei tullet hennes. Og jeg tror derfor hun har blitt sur (og egentlig trist)

For jeg ser på lillebror hvor positiv han er, og da er jeg også mer positiv. Jeg må prøve å snu det og få storesøster også positiv igjen!

Men det er mange ganger tungt å svare med et smil og være så positiv, når hun spør surt, ser sur ut og gjerne har vært "ulydig" 10 ganger før lunsj. Nå er jeg i alle fall obs på det og kan ta tak i det.

Skrevet

Høres da helt normalt ut dette :)

Sitter de pent ved bordet når dere er hos andre? Oppfører dem seg sånn mot andre?

Unger tester grenser hele tiden :)

Har et tips som funker her.

Gi dem 2 valg.

F eks til kveldsmat. Si at de må spise fint. Hører dem ikke sier du at nå får dem 2 valg. Enten spise fint eller ingen frukt. Si klart og tydelig: hva velger dere? Ingen diskusjon og hold deg til at de må velge. Bråker dem mer sier du at da valgte dem ingen frukt. Stå på ditt :)

Skrevet

Ungene høres da helt normale ut, men konsekvensene var veldig milde synes jeg.

Ved slik oppførsel ved bordet hadde mine blitt sendt på romet og ikke fått mer mat før neste måltid.

Hopping på trampoline så de ble våte. Bøtte med vann over dem og låst dør i 5 minutter (avhengi av hvor kaldt det var).

Skrevet

De kan oppføre seg slik hos besteforeldrene. Men ikke hjemme hos naboer etc tror jeg. Jeg tar alltid tak i det om jeg ser at de er "slemme" med andre, eller sier noe de ikke burde. Da skal de plent be om unnskyldning.

De driter fullstendig i valgene de får...de klarer ikke styre seg. har vel ikke blitt eventyr her på flere uker fordi de ikke klarer å styre seg på badet om kvelden.

uansett, takk for svar alle sammen. Litt lettere til sinns. Trodde vi hadde feilet her :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...