Gå til innhold

Råd til min sultne baby...12 uker, og drikker MYE over 1 l mmr i døgnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 3mnd har en god stund drukket veldig mye MME. Han er "mest" flaskebarn, men ammer han fremdeles litt ved siden av (tror nok ikke han får i seg så mye akkurat, men noe er det fremdeles)... Har regnet sammen at han i gjennomsnitt spiser 12 -13dl mme i døgnet. Han blir ofte veldig full i magen etter et måltid, men holder ikke lenge før han skal ha mat igjen. (aldri mer enn tre timer på dagtid). Sover også veldig lite på dagtid- kun 20 minutters hvile. Dette tilsammen har gjort at jeg har lurt på om han får i seg for lite æring. Helsestasjonen (har snakket med to helsesøstre) sier at det bare er å gi han det han ønsker av MME, men leser her og andre steder at de ikke skal ha mer enn 1 l over lang tid.

Noen med lik erfaring- som har fått andre råd??? Synes jo det er rart at helsesøstrene sier motsatt av annet en leser

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff ja jeg sliter med det samme.. gutten min er 3mnd og snart en uke.. jeg dro på barneklinikken på sykehuset og spurte jeg.. og der ringte de ernæringsfysiologen for barn.. og jeg fikk som svar at 1200ml var akseptabelt men ikke mer enn det.. da måtte jeg begynne med grøt og velling (begynne i det små). jeg skulle også prøve med vann men det har ikke fungert her. han liker smaken, men drikker bare noen få ml når han får det servert. vi har nå klart å holde oss på ca 1200ml i døgnet men begynner med grøt når vi har oversteget denne grensen.

dette var det jeg fikk beskjed om iallefall..

Skrevet

Hmm. det hørtes helt likt ut ja:) Har også forsøkt med vann, men han er sulten, så det hjelper lite! Fikk du anbefalt hvor mye grøt du skulle begynne med? ELler velling? Kjøper en velling på butikken, eller kan en blande en skje med grøt i melken tror du? Må nok gjøre noe snart, lillemann er veldig sulten av seg!

Skrevet

Nei de sa ikke så mye om hvordan jeg skulle gripe ann grøten.. men jeg har kjøpt en pose med maisgrøt fra nestle... tenkte å begynne med et par skjeer og øke opp veldig sakte.. de sa at vi skulle ta det veldig gradvis og bruke lang tid å øke opp.. velling har jeg skjønt vi må lage selv.. har finkjemmet en del gamle tråder her for å se hvordan andre gjør det.. ser noen tar et par teskjeer grøtpulver i 170ml mme.. jeg tenker jeg prøver med skje først.. har prøvd sånn velling en gang men syns ikke det var noe suksess.. pulveret brukte lang tid på å løse seg opp og ble kornete i melken og lillegutt ville ha en ny flaske på 200ml 3t etterpå..

det er godt det ikke er noe i veien med appetitten iallefall :) jeg og gir han flaske hver 3 time ogte hver 2,5 time også.. men om natten spiser han bare ett måltid.. han drikker mellom 150 og 200ml pr måltid.. men viser ikke tegn til magevondt eller noe..bare sulten..

gutten min gulper mye da, men han svelger alt han gulper opp så det blir ikke noe "svinn" hehe.. han er som kua, tygger maten to ganger :)

jeg skal når han kommer opp i 1300ml gi et par skjeer grøt noen dager og så tre skjeer noen dager osv har jeg tenkt..

hold meg oppdatert på hvordan det går da:)

syns det er rart at det ikke finnes noe vi kan gi til disse sultne bebiene når de drikker mer en 1000ml, virker som det er mange her inne som må begynne med grøt eller velling i 3mnd alder...

helsesøster ha iallefall ikke peiling.. hun sa at jeg ikke måtte overstige 1000ml og ikke begynne med grøt.. måtte bare la det gå lengre tid mellom måltider og gi mindre i hver flake.. og jeg sa til henne at det var enklere sagt enn gjort når bebien hyler etter mer mat og illskriker før hvert måltid.. men hun hadde ikke noen bedre råd.. derfor dro jeg på barneklinikken..

Skrevet

Er det mulig? De små okser jo og trenger næring, en kan ikke bare la være å gi de mat. Det er jo ikke bra for den psykiske utviklingen heller-.... Vi kjenner våre små best. Skal på tre mnd kontroll mandag, skal veie og måle og så prøve meg frem på litt velling.

Skrevet

Har bare lest hovedinnlegget, så svarer bare ut fra det:)

Minsten her var også slik i den alderen og vi startet forsiktig med litt velling på formiddagen. Når vi så at magen hans taklet det greit ga vi velling om kvelden og morgen eller formiddag. Det roet seg litt i forhold til hvor ofte han ville ha mat iallfall. Helsesøster har vært veldig hjelpsom for oss og vi prøvde oss fram med grøt fra 3 og en halv mnd ca. Da roet det seg enda mer i forhold til mengde mme også.

Det er min erfaring i forhold til veldig sultne babyer... Håper det går seg til for dere snart:) Lykke til!

Skrevet

jeg har også slitt med dette "problemet" med alle mine 3 barn. så her har vi måttet starte med grøt\velling fra 10 og 12 ukers alder. har spurt om råd på helsestasjonen, men der har di jo ikke peiling på barn som er litt utenfor skjema. jeg henviste til helsedirektoratet sine sider om denne regelen om mme. Lykktes ikke å få noe smart svar for å si det slik.

jeg startet med maisgrøten fra nestle. gav 1 skje førstegang å økte gradvis med 1 skje 3 hver dag. mme mengden gikk sakte men sikkert nedover. nå ligger vi på 800-900 ml i døgnet å får dobbel smaksprosjon grøt på kvelden.sover natten igjennom gjør vi også :) Har lest litt i babyboka mamma hadde da jeg var liten da var det vanlig å gi grøt fra 10-12 ukers alder. tror at grunnen til at man skal vente til helst 6mnd er tiden vi lever i å at man skal fullamme for nesten enhver pris. ellers så hadde vi vel hatt problemer med magen allemann som er født før dette årtusenet!

Skrevet

Takk for svar! SKal nok prøve oss litt frem nå i helgen tenker jeg! Har kjøpt inn maisgrøt fra Nestle. Er det noen som har en oppskrift på en type velling? Blande hvor mye maisgrøt i en flaske med MME for en start.

Håper dte hjelper, for her sover mitt lille gull kun 30 min hviler på dagtid... så er han liksom sulten igjen!

Skrevet

uff ja det er slitsomt når en ikke føler de blir mette.. lykke til :) jeg begynte med en skje grøt i går og i dag.. tror det går greit foreløbig, men det er jo så liten mengde enda så håper vi kan øke og få ned mengden mme :) du får skrive hvordan det går med dere :)

Skrevet

Gir deg en update når vi ar vært på 3 mnds kontroll i dag. Da blir det veiing og måling av den lille krabaten:)

Skrevet

Ville bare si hva slags råd jeg fikk av helsesøster da tulla var 3 mnd. Hun sa jeg skulle ta et par t-skjeer med grøtpulver (brukte maisgrøt) i flaska hver kveld. Kjøpte grøt som skulle blandes med me/mme. Hun sa også at jeg kunne begynne å gi henne grøt med skje et par uker senere, så hun begynte med grøt da hun var 3 1/2 mnd. Ga henne da risgrøt. Fra fire mnd fikk hun også litt middag, smaksporsjoner, gulrot, potet, mais, var det som falt i smak.

Skrevet

Solen med februarbebis: hvordan gikk det i dag? er det du som har skrevet som anonym? har dere begynt med grøt? gutten min er blitt forstoppet så vi har midlertidig stoppet med grøt men gitt sviskepurre og malt.. ser ut til at det begynner å ordne seg.. så da tenkte jeg å begynne på igjen...

Skrevet

Ikke jeg som svarte som anonym:). Det gikk greit på h.stasjon. Gutten min følger sin kurve i vekt og er litt over gjennomsnnittet lang. Så de vitale målene er jo bra. 7 kg veier han nå! Hs mente at det var alt for tidlig å begynne med litt velling / grøt i og med at han sover mellom 6 og 8 t hver natt....prøvde å ytre min bekymring på at han er konstant sulten på dagtid og sover tilnærmet nada på dagtid. Fortsatt for tidlig mente hun, og i og med at han drakk mellom 1l - 1,2 l pr døgn, så mente hun at dette var normalt. I og med at gutten min gikk veldig mye ned etter fødsel (ca 700g), såmente hun at han har hatt mye å ta igjen, og at det nå sikkert ville komme til å stabilisere seg. Jeg avventer noen dager, og om det ikke blir bedre, og lillemann fortsatt er like sulten, så skal jeg begynne med litt maisgrøt i flaske som en start! Tror jeg stoler på egen magefølelse! Skal jo uansett gå sakte frem.

Håper det er bedre med den lille magen. Her for gutten min litt malt i hver flaske an får, og magen fungerer nå utmerket! Heldigvis, etter mye trøbbel i starten!

Skrevet

Her drakk vi over 1 liter mme i døgnet når han bare var 2 uker, så ved 3 mnds alder holdt jeg ikke telling lenger. MEN; vi begynte med velling og grøt så fort vi kunne. Husker ikke om det er fra 3 eller 4 mnd alder de anbefaler det for flaskebarn. Vi ga han velling på sengen ved 11 tiden og dette gjorde at han ofte sov rundt. Jeg klippet bare et hull i en vanlig tut og blandet vel 3 store skjeer til en 220 ml flaske med melk. Det gikk ned på høykant det.

Disse helsesøsterene vet ofte ikke noe særlig om flaskebarn så anbefalingene deres er litt i hytt og pine har jeg inntrykk av.

Skrevet

Takk takk!

Har i dag forsøkt med første prøvesmak av maisgrøt i flaska med MME. Spennendeå se om det fungerer. Har tatt en prøvesmak på dagtid i tilfelle han fårknip i magen. Håper på å kunne gi han det på kvelden snart, da han har begynt å "spise seg natten igjennom":)

Elise84: Har sendt deg en privat meld:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...