Gå til innhold

dåpen, hvordan gjorde dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta her er bare en mnd men må vel begynne å tenke på det snart. hvordan gjorde dere med det? hadde dere mange gjester, hjemme eller en anna plass? hva slags mat hadde dere? lurer på om jeg skal ha det ute en plass, det er dyrt men vet hvem som blir stående med alt hvis ikke, ikke mye hjelp å få her i gården nei... hm

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira06
Skrevet

Vi hadde dåpen når hun var nesten 4 mnd. Etter kirken gikk alle bort til menighetshuset som lå rett ved siden av. Hadde først tenkt til å ha det hjemme, men fikk vite at man kunne leie menighetshuset med alt av duker, stoler, servise osv til kun 1800 kr. Så da var det avgjort..., deilig det å slippe og ha alle hjemme.

Vi hadde 26 gjester, og bestilte koldtbord. I tillegg fikk jeg hjelp av mamma og en av hennes venninner til å bake kaker. Vi satte kakene ut samtidig med koldtbordet, slik at gjestene kunne spise det de ville når de ville. På den måten slapp vi å sitte til langt utover kvelden:)

Dåp er faktisk ganske mye jobb, alt fra planlegging til invitasjoner til kjole til oppdekking. Mannen min som ønske det her i familien (ettersom jeg selv ikke er døpt), og han sa: "neida, det er ikke noe jobb i det hele tatt". Men etter dåpen synes han også at det er greit at vi ikke skal ha konfirmasjon før om 14 år.. hehe!

Lykke til:)

Skrevet

Ligner mye på Kira over her. Hadde dåpen da poden var like over 4 mnd, leide lokale (kr. 1.000,-), bestilte koldtbord og fikk slekt og venner til å ta med kaker. Veldig fornøyd med løsningen! Vi hadde vel også 26 gjester, tror jeg. Kunne til nød hatt det hjemme, men det hadde blitt litt trangt, dessuten full shining av heimen både før og etter... Og gjett HVEM... :-( Nei, her ble det enkleste utvei. Det er da jammen meg nok å være småbarnsmor om ikke man skal slite seg ut på dette også :) Lykke til, forresten! Det ble en veldig fin og koselig dag for oss.

Skrevet

Vi hadde dåp da hun var ca 4 mnd, for måtte organisere besøk fra utlandet også.

Vi hadde det hjemme, da vi var bare 17 personer. Jeg syntes det var mindre stress enn å ha det f.eks i barnehagen eller annet leid lokale, for da må man jo vaske der og da... her hjemme har vi vaskehjelp så det er jo ganske reint fra før.

Jeg bestilte to kaker, og fikk to hjemmelagde.

Bestilte varm mat, type tapas, det var veldig populært.

Skrevet

Vi hadde dåpen når han var 3 mnd. Vi hadde middagen i et lokale like ved kirka, der et ektepar driver servering. Valgte oksestek til middag og hjemmelaga karamellpudding til dessert. De pynta også lokalet. Vi var 10 voksne og 1 barn, så ikke noe stor forsamling. Kaffen tok vi hjemme hos foreldrene mine, der vi hadde en bestilt marsipankake med bilde av poden + at mamma hadde bakt 2-3 andre. Fars slekt bor på anna kant av landet, så de hadde ikke med kake(slik som er vanlig der jeg kommer fra). Alt i alt en koselig dag :)

Skrevet

Vi driver og planlegger navnedag nå. Vi skal leie lokale, og lage buffet. Det blir vel et lite spleiselag, tenker jeg!

Vi har ingen sermoni, så vi skal lage litt høytidssteming med tale og allsang. Tror det kommer til å bli hyggelig!

Skrevet

Forrige gang kjedet jeg meg så etter fødselen at jeg satte i gang med planlegging av dåp alt for tidlig.

Hadde dåp da hun bare var en 6-8uker. Shina hele huset, pynhtet til jul i samme slengen. Kokkelerte, bakte og styrte på i flere uker i forveien føler jeg.

Når dagen endelig var over bikket jeg over i sengen så fort gjestene var ute av huset! (i 18 tiden) Med en helt forj... hodepine!

Jeg sov omtrent i 2 døgn etterpå! Helt kake.....

Denne gangen tar jeg det mer med ro! Prinsen har blitt 5uker gammel og først nå har vi forhørt oss om muligheter for når vi kan ha dåp. Tror kanskje vi bestemte dato i kveld, og han blir hele 4mnd før han døpes.

(Ganske sent for vår slekt å være)

Nå skal vi ikke ha det hjemme og jeg skal være flinkere med hva jeg _ikke_ skal gjøre :)

Tenkte på å bestille middag, men har funnet ut at det blri alt for dyrt siden vi er så mange :/ Kjiipt!

Så det blir vell noe koldtbort. Med kylling, salater og noe salt pålegg. Etterfulgt av kakebord :)

Skrevet

Skal vi se.. Hadde barnedåp 14. fabruar. 20 gjester. Koldtbord (laget selv - har jobbet i cateringbransjen med selskapsmat mens jeg gikk på skolen). Svigerforeldrene mine beltalte for mineralvann, foreldrene mine stilte hus og hjelp til disposisjon. Brukte sånn papirduk til 1000kr. Like fin som vanlig. ser ikke forskjell.. bare kastet etterpå (hadde igjen fra komfirmasjonen fra søstern min). Lånte bord og stoler på et lokalt "festlokale" gratis. Farmor bakte brød og lefse, samt laget dressinger/ remulade. Svigermor laget stor kransekake, bestevenninnen min var med på matlagingen, det var mamma også. hadde storkjøkken på jobben til disposisjon hele dagen før. Gikk kjapt med matlaging når man har stekemuligheter på størrelse med "troll". Var en super dag. Veslegutt gråt ikke i kirken, og sov under hele maten :) Han var 2,5 mnd. En kjempe fin dag. Kunne ikke gått bedre:) Kaker fordelte jeg litt. Hadde ikke alt for mye. Bestilte dåpskaken med bilde, marsipankake. Tror jeg kastet 3/4. Folk her spiser ikke alt for mye sånne "tunge" Kaker. Glad det er lenge til neste gang. Jeg stresset med dette alt for lenge! Driver med bachelor samtidig med baby, så må liksom planlegge en del hvis tiden skal stekke til:) Ble mye dette.. hehe. Tilbake til eksamenslesingen. Hva man ikke gjør for å lure seg unna det kjedelig! hehe

Masse lykke til. Kjempe koslig dag:)

Skrevet

vi hadde dåpen i kirken i sogner til, selskap med besteforeldre og tanter og onkler til barnet her hjemme, de ble servert og noen hadde også med kake og kaffe.

til førstemann hadde vi snitter og deretter kaker.

Skrevet

Vi hadde dåpen når minsten her var 4 mnd. Leide et sted og bestilte lapskaus til middag, deretter kaffe og kaker:) Hadde 40 gjester. Sammensveiset, stor familie;) Var det samme da eldste ble døpt:)

Skrevet

Jenta vår ble født 12 des og dåpen var 21 mars. Hun var altså litt over tre mnd. Vi hadde familien fra beggesider altså barnets besteforeldre/oldeforeldre/tanter/onkler/søskenbarn. Hadde selvfølgelig faddre med familien også. Vi var 27 stk tilsammen. :o) Maten var mammas hjemmelagde lappskaus (hun er kokk og ville gjerne bidra med det) med tilbehør. Så var det kaker, kaffe frukt og snop etterpå. Vi har ikke plass til og dekke til så mange så vi valgte og leie et foreningshus her. Betalte 650 kr for kjøkken, peisstue og spisestue. Dette er ikke et slikt typisk foreningshus men et koselig sted. Vi haddde egen pynt og egene duker. Dagen ble perfekt. Alt var i grun super koselig. Folk ble til sene kvelden og dåpsbarnet oppførte seg supert. :o) Lykke til med dåpsforbredelser.

Skrevet

Dåpen for lille gutten vår var for 2 uker siden, vi hadde det hjemme med 19 gjester. Vi har stor stue, så fikk dekket et langbord og hadde fortsatt god plass. Brukte spisebordet vårt, og fikk lånt et ekstra bord og noen stoler.

Bestilte koldtbord, og fikk ellers mor, svigermor og søster til å bake kaker. Kjøpte også inn litt frukt til å ha ved siden av kakene, synes det er greitt å ha noe sunt i tillegg (evt som alternativ til de som ikke vil ha kaker).

Kan skrive under på at det er mye arbeid å arrangere selskap hjemme, men jeg fikk heldigvis masse hjelp fra min mamma (hadde aldri fått ting klar ellers). Hun tok også litt "styring" i selskapet med å få plassert ut maten og slikt, da jeg gjerne var opptatt med ammingen (måtte ta tassen med meg inn på soverommet siden jeg måtte vrenge av meg hele kjolen ;-) ) Festen ble hvertfall veldig koselig og vellykket, og tassen var som en sol hele dagen! :-)

Skrevet

Vi tok det når hun var 2 mnd. Ville blir ferdig med det ;o) Vi leide vel-huset. 600 + 500 for vask etterpå. Hadde kun familie. Var ca. 20 stk. Bestillte suppe og brød fra catering. Fikk familien til å ta med kaker. Vi gjorde det ikke veldig høytidelig og alle hjalp til når vi var der. Sikkert noen som er vant med litt mer høytidelighet når de har dåp, men for oss funket det bra. Jeg var fortsatt ikke kommet meg etter fødselen på det tisapunktet, så for meg var det et poeng å gjøre det så enkelt og stressfritt som mulig uten å bli helt ruinert.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...