Gå til innhold

Gravid og har bare vikariat..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan "løser" dette seg mtp foreldrepenger etter fødsel? Vikariatet går jo ut i august, termin er i november. Hva gjør jeg i tiden mellom der?? Jeg regner jo med at jeg ikke får nytt vikariat bare for en mnd/halvannen..

Og hvordan er det hvis man jobber ekstra ved sykehjem ol, hvordan får man disse med på listen når man skal få foreldrepenger?

Er det NAV el arb giver som betaler?

Skrevet

Da må du registrere deg som arbeidssøkende hos NAV med en gang. Dagpenger teller som opptjening til permisjonspenger, men du jobber jo de minst 6 månedene som skal til. Det er ikke fett, men da har du noe inntekt mens du venter på permisjonsstart. Hva mener du med å få arbeidsgiver med på listen? Det er altså NAV som betaler deg / faren permisjonspenger, du bare skriver opp på skjemaet "krav om foreldrepenger ved fødsel" og legger ved lønnsslipper. :)

Skrevet

Takk for svar.

Hehe. Skrev "på listen" fordi jeg ikke greide å formulere meg helt. Er jo bare ekstravakter og noe annet enn vikarjobben min. (og annen kommune) Men legge ved lønnslipper ja. Og et skjema. Når må dette leveres?

Ok, men registrerer jeg meg nå? Jeg skal jo jobbe ut vikariatet hadde jeg tenkt.. Men vil det bli ekstra hvis jeg registerer meg selv om jeg har jobb ei stund? Huff. Skjønner ikke så mye av NAV sine sider heller for det er for de som har fast jobb virker det som.

Skrevet

dytter igjen.

Skrevet

prøver litt til jeg.. Håper noen vet noe

Skrevet

Hei

Det er mulighet for å ta ut foreldrepenger inntil 3 mnd før termin har jeg hørt noe om. Dette må det visstnok søkes om hos Nav. Muligens dette da ville være bedre økonomisk for deg? Om du skulle bli sykemeldt etter endt vikariat så har du krav på full lønn i sykemeldingsperioden, og da vil dette telle med som grunnlag for foreldrepenger. Bestill deg en time hos NAV og hør med dem ang regler.

Skrevet

Meld deg arbeidsledig og søk dagpenger hos NAV med en gang vikariatet går ut. Ingen "karantenetid" når du ikke sier opp selv. Det er en særbestemmelse som sier at gravide arbeidsledige som mottar dagpenger, skal få beregnet foreldrepengegrunnlaget sitt fra de beste 6 av de siste 10 månedene før permisjonen starter. Du kan også velge å starte permisjonen inntil tre måneder før termin. NAV betaler ut foreldrepengene. Alt dette står i folketrygdloven, så det er bare å stå på krava:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...