Gå til innhold

Hvis barnet er dødfødt eller dør under / rett etter fødsel: Hva skjer da i forhold til arb.giver som kanskje har ansatt en vikar i permisjonstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er høygravid og bare kom til å tenke på det for i dag har min vikar vært og skrevet kontrakt. Hva skjer dersom noe skulle gå galt?

Skrevet

Slutt å tenke og les et blad i stedet.

Skrevet

Hvis noe går galt vil du antakelig ha en lengre periode med sykemelding uansett, vil jeg tro. Men kanskje ikke så lenge som permisjonen ellers skulle vært - det er jo et interessant spm for noen som kan NAV.

Skrevet

De fleste som mister et barn rett før, under eller etter fødselen er ikke i stand til, og ønsker gjerne heller ikke, å gå tilbake til jobb med en gang. Man blir nok sykemeldt i den verste sorgprosessen og den lille tiden som evt er igjen av permisjonen regner jeg med at man fint kan ha en vikar der i tillegg til den vanlige ansatte.

Skrevet

Jeg blir kvalm bare ved tanken.

Skrevet

Du har krav på seks ukers permisjon etter "fødselen", slik man har ved en vanlig fødsel. Deretter har du krav på å komme tilbake i din vanlige jobb, dersom du ønsker det og ikke trenger videre sykemelding. Jeg har måttet ta opp dette temaet med min arbeidsgiver, ettersom jeg har mange aborter bak meg og dermed høyere sannsynlighet for at noe kan gå galt. Dersom arbeidsgiver har skrevet kontrakt med en annen som etter planen skulle vikariere for deg, kan arbeidsgiver forsøke å avslutte det arbeidsforholdet ved frivillig avvikling, eller så er arbeidsgiver forpliktet til å følge kontrakten som er tegnet med denne personen. Med andre ord kan arbeidsgiver komme til å sitte med to parallelle arbeidsforhold, men det er ikke ditt problem... :)

Skrevet

Tror kanskje at om det verst tenkelig, tragiske skulle skje,så vil jeg nå påstå og eller anbefalt at foreldrene til dette barnet tok seg tid til å sørge og ikke begynne i hverdagen med en eneste gang.

Skrevet

Du har uanset krav på 6 uker med foreldrepenger etter fødselen. Om du skulle ønske det hardu heller ikke krav på å komme tilbake i jobb før disse 6 ukene har gått.

For atbeidsgivers del blir det viktig å få tidlig beskjed slik at han eller hun kan få sendt oppsigelse av vikren fortest mulig. Da gjelder oppsigelsestiden i kontrakten. Ofte er den på 1 mnd. Da blir ikke problemet så stort.

Skrevet

Nå er det vel ikke akkurat vanlig å være sykemeldt et heøt ÅR etterpå?

Skrevet

Jeg var ansatt i et slikt vikariat en gang og da ble det faktisk nevnt i forhold til kontrakten. I kontrakten sto det av vikariatet varte til en viss dato eller til den jeg var vikar for kom tilbake. Arbeidsgiver sa at det var pga muligheten for at noe gikk galt under fødsel e.l. Husker jeg syntes det var en skrekkelig tanke å tenke for en arbeidsgiver, men de ville vel bare sikre seg mot å betale lønn til to personer, for det må de jo hvis en som skal i permisjon kommer tilbake og en vikar har kontrakt.

Skrevet

jeg fikk faktisk beskjed fra min leder at HVIS noe skjedde så kunne jeg gå tilbake til min jobb. Det er i kommunen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...