Gå til innhold

Noen som er gode på tolking av SPSS-utskrifter? Ang. signifikans.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke sveive hodet mitt rundt 5% regelen og når det er et signifikant resultat eller ikke.

Skal jeg gange svaret med 100? Og hvorfor er da 0.1 et signifikant svar?

*banke hodet i veggen*

Gjest sug lut
Skrevet

Aner ikke hva du snakker om så jeg ligger ydmykt i støvet for dine føtter og dytter innlegget ditt i stedet.

Skrevet

Sug Lut; reis deg opp å få kaffe i stede. Trenger en pause. :-)

Skrevet

Hmm, jeg har vært ganske god på R en gang i tiden og det er jo ganske likt SPSS.

Jeg antar du ser på p-verdien? 0.1 skal ganges med hundre med mindre tallet er oppgitt som prosent. Altså er 0.1*100/100 = 10%. Det er større en 5% og dermed kan man si at resultatet er signifikant i forhold til signifikansnivået du har valgt (5% antar jeg ut fra det du skriver). Men igjen, det avhenger jo veldig av hva du egentlig driver og regner på da ;)

Gjest sug lut
Skrevet

Ahhh, nådige fruen er god.

Skrevet

Takk for svar Kakledama. Jeg regner på en tosidig T-test. Så om svaret blir 0,91 tenker jeg slik:

Dersom jeg forkaster H0 (nullhypotesen) er sannsynligheten for at jeg gjør feil 91%. Dermed beholder vi nullhypotesen.

Da skjønner jeg ikke at 0,1 kan være signifikant, om svaret blir 0,1. Men kanskje jeg ser meg blind på noe her eller har regnet feil. Gruble videre.. :-P

Skrevet

Dette er lenge siden jeg hadde, men jeg var god en gang.. ;-)

Er det ikke slik at vi forkaster H0 hvis man får en høyere signifikans enn 0,05 (som er 5 %) Da ved bruk av 95 % confidence interval.. Husker jeg regnet flere sider lange utregninger i dette, og det er helt utrolig hvor lite som sitter igjen etter 8 år...

Skrevet

Takk Gemini77. Jeg skulle ønske jeg hadde en lærer til mann/venn/nabo.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...