Mammarama=) Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Datteren vår har over lengre tid virket til å se dårligere en hun skal... Har vært hoss øyelege og fått bekreftet at hun er langsynt +4,50 på venstre og +3,25 på høyre øye.. + skeive hornhinner.. Hvordan har det blitt når deres barn har fått briller??? Har synet bedret seg noe??? Er uerfaren med "dårligt" syn..
lille sprelle Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Du sier ikke hvor gammel datteren din er, men jeg fikk briller for det da jeg var ca 7 tror jeg. Det gikk helt fint det! Tok faktisk synstest i dag (er nå 38) og fikk beskjed om at jeg hadde et helt utmerket syn! Jeg tok testen fordi jeg synes jeg hadde begynt å se litt dårligere, men jeg har rett og slett begynt å se mer normalt og ikke ekstremt godt lengre! Det er en absolutt fordel at hun er langsynt og ikke nærsynt senere i livet! Det er kanskje greit å forberede henne på andres reaksjoner på at hun får briller. Det vil det sikkert bli noen av, særlig fra andre barn. f.eks. Så rar du ser ut med briller - svaret er selvsagt da - så rar du ser ut uten! hehe
Mammarama=) Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2010 Hun er 5,5 år. Ja jeg må nok forberede henne litt.. Hun sa selv da hun fikk beskjeden om at hun måtte bruke briller at "da blir eg aldri mer fin" Så må nok jobbe litt med henne der..
Ranveig R Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Guten vår var ca 3 1/2 år då han begynte med briller. Vi hadde ingen anelse om at han såg dårleg (han blei sendt til augelege pga skjeling på eine auget), så det var eit sjokk då augelegen kunne fortelle oss at han ser veldig dårleg, + 6,5 på eine auget og +7,25 på det andre. Han har og skeive hornhinner, akkurat som meg (og mamma og mormor...). Det tok vel 2-3 veker før guten var komfortabel med brillene sine, men sidan den gong har han hatt dei på frå han står opp og til etter han er sovna om kvelden. Vi merka kjempeforskjell etter eit par månader. Tidlegare var guten sein grovmotorisk; han ville alltid holde oss i handa i trapper, han sprang sakte/rart, han ville IKKJE gå i terreng osv. Etter å ha brukt briller ei tid klarte han alle desse tingene kjempebra, + at han klatra og hoppa kor som helst. Alt i alt så gjekk det kjempefint å begynne med briller og grovmotorikken til guten vår har bedra seg utruleg det siste året. Dessverre blei det etter 4 mnd med briller oppdaga at guten nesten er blind på eine auget, men med iherdig lappetrening ser det ut til at vi får retta opp ein del av det. Guten vår har aldri brydd seg om å teikne/perle osv, og er heller ikkje interessert no. Trur nok han ligg etter fordi han lenge ikkje kunne sjå, og no som han kan sjå, så er han stor nok til å skjøne at han ikkje er flink (f.eks. er lillesøster på 2 1/2 minst like flink til å teikne), og derfor vil han ikkje no heller. No skal vi til augelegen igjen i morgon, er spent på om det er framgang på det dårlege auget sidan sist (januar). Om det er noko spesielt du lurar på er det berre til å spørre.
Gjest vinterbrud Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Jenta mi er også langsynt og med skjeve hornhinner.Jenta mi er +4.5 på begge øynene og det samme i skjeve hornhinner som jenta di. Da datteren min fikk briller,fikk hun et nytt syn på tingene.Hun sa blant annet i barnehagen"er det slik du ser ut?" til en voksen. Synet har bedret seg siden hun fikk briller,hun har hatt briller siden hun var ca 5 år,nå er hun 6.5 år. Før hun fikk briller,var hun lite intressert i å perle og tegne.Nå liker hun disse aktivitene. Sist gang hos øyelegen,hadde synet hennes bedret seg litt.Men hun beholder de gamle brillene. Jenta mi er glad i brillene sine,og bruker de hele tiden.Lykke til med brillene til jenta di,hun kommer nok til å like brillene sine,tenker jeg.Husk å få forsikring når du kjøper briller,det gir gratis reparasjoner og justeringer. Du kan også få dekket kjøp av briller av nav.
Mammarama=) Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2010 Takk for fine svar.. Blir nok en overgang dette, men tror nok det skal gå bra=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå