Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Ser det rart ut å gå gravid i bunad? prøvde den i dag og den passet ble gla for skal i konfirmasjon og har ikke særlig lyst å shoppe antrekk for det. Men syns dere det ser rart ut?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Har du en bunad du passer inn i som gravid så er det j bare kjempefint. Hadde jeg hatt øvre Hallingdal, fx, hadde jeg gjort det.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Ja, synes i grunnen det er litt uanstendig på en måte. Man skal liksom være litt "uskyldig" og "ren" når man går i et så tradisjonsrikt plagg. Synes også det ser forferdelig ut med de som røyker når de går i bunad.
brooklyn Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Synes det er kjempeflott hvis bunaden passer når du er gravid! Jeg har en venninne som brukte sin bunad på 17 mai, og hun fødte 8 dager etterpå. Det hadde aldri gått med min bunad... Synes ikke det er uanstendig med gravide i bunad, da må det også være uanstendig med ammende mødre i bunad og flaskemammaer i bunad. Så en dame i bunad, uten bunadsskjorte, i 17-maitoget i Bergen. DET var uanstendig.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 hahaha. Man skal liksom være litt "uskyldig" og "ren" når man går i et så tradisjonsrikt plagg. Alle de tøsene som gifter seg i hvit kjøle... fysjameg!!!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Går vel helt fint det så lenge den passer. Jeg gikk i bunad 17.mai når jeg var 6 mnd på vei. Kunne ikke bruke belte da, men ble fint uten. Har forøvrig ammet også i bunad, det er litt mer knotete, men når man velger å ha på bunaden i barnedåpen når barnet er 4-5 mnd gammel, så har man jo ikke noe særlig valg.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Takk for alle svar. Da skal jeg ha den på. Var heldig for jeg var på fitting når jeg nettopp hadde født så da så jeg vel omtrendt ut som nå he he Må si jeg syns ikke akkurat man trenger være så uskyldig og ren for å gå i festdrakt. Føler meg ikke akkurat så dirty fordi om jeg venter barn:)
MadamMim Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Det er det rareste svaret jeg har hørt! Bunad er det mest tradisjonsrike plagget vi har her til lands, og hva hadde vel tradisjoner vært dersom de ikke hadde gått i arv fra generasjon til generasjon?? Og nye generasjoner blir til fordi noen blir gravide, o.s.v. Tog du han?? Tenk også på hvilke plagg som er opphavet til bunadene våre, nemlig hverdags-stakker fra det ganske land. Mon tro hvor mange gravide mager det har vært under en slik hverdags-stakk i århundenes løp........
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 Uskyldig for å gå i bunad? De aller, aller fleste som går i bunad er jo voksne da. Går du virkelig rundt og forestiller deg at de som bruker bunad aldri har hatt sex?
petite fleur Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Ha ha ha, Madam Mim, nå fikk du meg til å le :-) "Tog du han?" Klart gravide kan gå i bunad, hvis de er så heldige å få den på seg. Selv har jeg problemer med å få på vesten når jeg ikke er gravid, så jeg gidder ikke prøve en gang :-)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Dere synes ikke det er upassende i det hele tatt? Det blir jo litt sånn "Se på meg, jeg har hatt meg med drengen på høyloftet!"
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Upassende?? Himmel og hav hvor uvitende folk er i dag. I gamle dager var bunad langt mere utbredt som FESTplagg enn i dag, og da kunne du se på drakten, stakken eller huggupynten, alt etter hvor i landet du var, hvem som var f eks ungførkje, gammelførkje, sørgende eller klar til å dra på vift. Men, har du f eks gammelførkjestakken og er vomdiger så vil det bli feil, men ikke mere feil enn når du bruker samme stakken etterpå også
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #14 Skrevet 4. mai 2010 Tullførkje ----------- Når du ikke vet hva du snakker om, så bør du heller holde breiflabben din lukka. http://www.digitalmuseum.no/BigImageContent.do?imageIndex=0&owner=TFM&identifier=RMUB.251174&producer=&type=Photograph Her ser du et klassisk eksempel på ulike drakter fra Røros. Og ulike stakktyper. Tydelig at du ikke vet frem og tilbake på bunader Men, som før skrevet; Det finnes massevis av bunader som finnes i ulike typer, beregnet for ulike typer jenter, kvinner og eldre damer.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #15 Skrevet 4. mai 2010 Hvis du sitter ved siden av mannen din er det ingen som tror at drengen på høyloftet er faren. Forøvrig er det nok mulig datidens kvinner satt hjemme de siste månedene av graviditetene, for ikke å støte noen stakkars uskyldige barn.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #16 Skrevet 4. mai 2010 "holde breiflabben din i lukka"...ha ha ha ha:) Nå lærte jeg et nytt og morsomt uttrykk som jeg skal prøve å huske, he he:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå