Honningmelon Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Min samboer går på arbeidsavklaringspenger, og er under behandling. Til høsten skal han begynne på skole. Så sier en venninne av meg (hun går også på arb. avklaringspenger), at hun får dekket store deler av barnehageutgiftene fordi hun mottar arbeidsavklaringspenger, og går nå på skole. Hun er gift, og har en mann som tjener bra. Samboer ringer NAV for å høre om han har rett på å få dekket utgifter til bhg, men fikk blankt nei fordi vi var samboere. Var kun enslige forsørgere som har rett på det. Så ringer jeg til NAV, og snakker med en annne saksbehandler. Hun forhører seg litt, og sier at det har ingenting å si om man er samboer, enslig eller gift. Altså, man kan motta støtte til å dekke utgifter til barnepass selv om man ikke er enslig. Så hva er det egentlig som er riktig her???
Ugl@ Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Man kan få dekket deler av barnehage utgifter selv om man er gift eller samboer når man er i tiltak som feks skole og mottar arbeidsavklaringspenger.
Villa Perlesukker Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Send inn en skriftlig søknad du Mye lettere for alle å forholde seg til skriftlige ting og får du avslag skal dette være begrunnet Lykke til
Honningmelon Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2010 Ja, skal selvfølgelig sende inn søknad. Blir en smule irritert når de ikke vet hva de svarer på. Så, han må evt. gå på skole da? Det holder ikke at han er under behandling, og er borte en del pga det?
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Har dere bare fått to forskjellige svar? Det normale når det gjelder NAV, er å få minst 4-5 forskjellige svar. Attpåtil forandrer de mening fra den ene dagen til den andre. Det beste er å sjekke ut lover og regelverk på internett selv, og så fortelle NAV hva man har rett på, slik at de kan fylle ut papirene riktig.
♡ A & E ♡ Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Tror det står noe om det om du går inn på nav.no og "avklaringspenger": Litt ned på siden står det om hjelp til forskjellige ting
Wilma Flintstone Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Jeg fikk dekket barnehage da jeg fikk attføringspenger og gikk på skole. Jeg er gift og bodde sammen med mannen min da som nå
Honningmelon Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2010 Ja, var heldig med den at jeg bare fikk to forskjellige svar. Men, ringer jeg en gang til, så får jeg sikkert et tredje. Har sjekket på NAV sine sider, men jeg ble usikker, så derfor jeg ringte.
Monajenten Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 Man skal kunne få dekket disse tingene selv om man er samboer ja, men NAV sa til meg at det kom an på samboers inntekt. Det var gjerne svar nr. 3 til deg;-) Men min samboer får ihvertfall barnetillegg og de har ikke sjekket min inntekt.
vildejenta Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Kan få dekket støtte til barnetilsyn ja om man går på tiltak. Det har ingenting å gjøre med om man er samboer eller ikke..
Honningmelon Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 4. mai 2010 Neida, men da har jeg fått svar på det Og takk for det Men, er det slik at samboeren min kan få den stønaden nå før han begynner på skole også? Han er jo under behandling og oppfølging.
vildejenta Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Det kommer ann på om han må fysisk være borte fra hjemmet i lengere perioder på dagtid, og ikke kan ta av seg ungene. Blir en vurderingssak som nav vurderer, kommer ann på hva du mener med behandling. Men stort sett får man kun denne støtten om man går på skole, ulike kurs, arbeidstrening osv.
1881 Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Så lenge han er i tiltak, dvs jobbutprøving, skole så kan han fremsette krav om dekning av utgifter til barnetilsyn og daglige reiseutgifter dersom det er mer enn 2 km mellom hjem og tiltaksted. Det holder ikke at han går i behandling med mindre dette er en tiltaksplan som er utarbeidet mellom Nav og behandler. Men så lenge han er i tiltak s har han krav på dette, men den måneden det er betalingsfri i bhg/sfo så vil han ikke kunne motta denne ytelsen! Sikkert en nyutdannet som har feilinformert han!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå