Gå til innhold

til dere som har fått "beskjed" av BIM-mødre om ikke å reise fra barnet når det er lite, fordi det kommer til å glemme deg:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hvorfor i helvete skal dere reise fra små barn i det hele tatt?

Skrevet

Det betyr ikke at relasjonen ikke blir skadet.

Skrevet

Hukommelse og trygghetsfølelse er ikke nødvendigvis det samme.

Skrevet

HI

Jeg har sett på ALLE tidligere innlegg hvor folk har spurt om det er "greit"/akseptert å dra fra små barn på feks 1-2 ukers ferie.

Den eneste "dokumenterte" grunnen har da vært: "hvis du vil at barnet skal glemme deg, så.."

Skrevet

Kan gi deg en til:

Hvis du vil bevise at du er egositisk, så..

Skrevet

Ingen barn tar nok skade av å være uten mamma eller pappa en ukes tid, dummeste jeg har hørt !!

Tenk på alle små barn med skilte foreldre (og den andelen er STOR i Norge) med delt omsorg feks 50/50, so mer ganske vanlig. Må være jævlig for både foreldre og barn da. Om barnet har glemt mor ene uka for så å bli "kjent" på ny og det samme med pappaen ????

Så enig med deg HI :) :)

Skrevet

Mitt argument mot å reise fra små barn over lengre tid er vel heller tilknytnings- og relasjonsproblematikken. Googler du litt finner du endel informasjon om det.

Barn har ikke godt av å være borte fra sine hovedomsorgspersoner lenge.

Skrevet

Det er svææææært sjeldent det blir delt 50/50 når det er snakk om babyer- og det er det gode grunner til.

Skrevet

Skal ikke uttale meg om det kan være skadlig eler ikke, men personlig blir jeg mye mer forferdet over de foreldrene som velger å reise bort i russetiden. Da tenker du ikke langt! Om det er et tidspunkt det er lett å havne i problemer (kjærlighet, sex, alkohol, "hjemme alene fester, eksamen) så er det da. Den gruppen burde virkelig bli gitt en tankevekker.

Skrevet

Hva i alle dager har russetiden med dette å gjøre 13:59? Egne fordommer mot russen, (greit) men ikke til noe saklig i denne diskusjonen! Når en er russ, og har barn, så vil ikke det nødvendigvis si at en er ute og fester i 17 dager, uten å se ungen sin! Og den drikkingen en utsetter seg selv for, har ingenting med barnet å gjøre, så lenge det har barnevakt, og er i trygge omgivelser!(gjelder også i alle fest situasjoner, russ eller ikke russ!)

Skrevet

Hmm, er ikke russen stort sett myndig da? Men klart, det kan være godt å ha mamma og pappa å snakke med i løpet av russetiden ;)

Skrevet

Helt enig med de som sier at hukommelse er én ting, tilknytning er en helt annen ting. Det går også på utvikling av barnets 'jeg'. Noen nevnte babyer med skilte foreldre. Familievernkontoret anbefaler ikke jevnlig overnatting (én natt om gangen) før barnet er 1- 1 1/2 år, én av grunnene er at barnet kan utvikle et 'pappajeg' og et 'mammajeg'. Det å reise fra hovedomsorgspersonen(e) så lenge som én uke, kan være en krise i en babys liv. Les litt mer om barnepsykologi og barns utvikling fra mer seriøse sider enn klikk.no, istedet for å lese om synsing her inne.

Skrevet

Problemet er at fokuset ligger så til de grader på at alt skal være "perfekt" for de minste ungene, mens de egentlig trenger deg minst like mye når de blir eldre, bare på en annen måte.

Skrevet

Her inne syns vel de fleste at man skal holde seg hjemme med barna til de blir 18 og aldri ta i mot hjelp av familien og hjelpe meg fy til de som gir ungene annet enn frukt på lørdagen. Tragisk side.

Skrevet

Det anbefales at barnet har ett hjem fram til 3-årsalderen, noen familievernkontorer anbefaler at man venter til barnet er 5 med å innføre en 50/50-ordning. Samvær med små babyer bør være korte og hyppige, for eksempel to timer tre ganger i uka.Så les litt før du uttaler deg, annie 13.49!!!

Ellers er det trist at foreldre har såå store behov for å være uten babyene sine at de prøver å finne dokumentasjon på at det er greit.

Skrevet

Jeg har vel heller det motsatte inntrykket. På meg virker det som om det for endel her er om å gjøre å sende babyen sin mest mulig bort, ha mest mulig barnevakt tidligst mulig slik at man selv kan gå ut og gjøre alt annet enn å være med barna sine.

Dessuten er det ofte 'konkurranser' i å være minst mulig 'hysterisk'- det å kjøre usikret i bil, drikke alkohol/røyke når man er gravid, reise på ferie uten babyen, stappe i ungene allslags mat de ikke behøver og sende ungen tidligst mulig i barnehagen, nei det er jo IKKE så nøye- for 'naboen gjør det hele tiden, og det går sååååå bra'. Osv.

Skrevet

Enig med deg 14.21 !!!!!!!!!!!!!!!

I vår kommune sier helsesøster at barna greier seg fint uten mamma en uke. Vi har vært en venninnegjeng som var på hytta i påsken uten barn, alle mann :)

Barna koser seg med pappaen sin, og lider ingen nød av det :)

Skrevet

At ikke barna kan være sammen med pappaene sine, er det vel ingen som har sagt. Hvis foreldrene bor sammen, har barnet to hovedomsorgspersoner, men flytter far ut (som i mitt tilfelle), har babyen bare én hovedomsorgsperson.

Selv hadde jeg vel ikke greid å være borte fra babyen min en hel uke ...

Skrevet

Tror det er et større problem, og et mer alvorlig "psykisk skadelidende" dilemma for MØDRE at barna er borte fra dem ei uke eller to enn barna faktisk får/har...

Mitt barn skal være hos bestemor når babyen er ca 6 mnd, i 10 dager:)

Skrevet

En baby har bare EN hovedomsorgsperson selv om forelderen bor sammen og i de aller fleste tilfeller er det mor.

Skrevet

Da kan du ikke lese.

Den mest brukte begrunnelsen for å frarråde dette er utviklingspsykologien, nærmere bestemt tilknyning og relasjon.

Skrevet

Dere misbruker begrepet relasjonsskade her. Begrepet bør brukes om barn som mister sine foreldre for evig og alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...