Gå til innhold

Du som er en dreven oppgave skriver - kan du se her litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holde på men en bacheloroppgave. Er årevis siden jeg sist skrev en oppgave, henger litt på etterskudd :o)

Holder på med metode kapitelet mitt, og skjønner vel egentlig ikke helt hva det er meningen at jeg skal skrive her. Har en halv side om hva slags data jeg bruker og hvorfor jeg har valgt en teori oppgave.. men hvor langt skal/bør dette kapitelet være og hva skal egentlig tas med her? Har lånt "oppgaveskrivingens ABC" men synes den definerer så mange rare spørsmål som ikke er vesentlig for min oppgave.

Noen som kan synse litt med meg?

Oppgaven skal også være på 30-40 sider, det er i utgangspunktet meningen at man skal være 3 studenter per oppgave. jeg har av ymse årsaker fått disp. til å skrive alene. Har pr nå 29 sider i alt (forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste). Dette er jo i minste laget, men hvor mye trekk kan jeg få for det? Har ikke tid eller energi til å rote frem mer litteratur for å få den lenger...

Noen som kan komme med litt synsing om det også?

Skrevet

Metodekap. skal inneholde hvorfor du valgte den metoden fremfor andre metoder, svakheter og styrker ved metoden og hva du får/ikke får svar på ved hjelp av den metoden.

Med tanke på lengden, så hadde jeg fått en annen person med litt innblikk i faget, eller det å skrive, til å lese gjennom den for å se om det er noen svakheter eller områder du bør utvide litt.

Lykke til!

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg ville definitivt trukket deg på å ikke holde minimumslengde. Forside, innholdsfortegnelse etc teller ikke med. Jeg kjenner også tilfeller der det er strykgrunn, spes om innholdet ellers er så som så. Det er så enkelt som at det er jobben din å ha tid og energi til å rote fram mer, ellers har du ingen grunn til å skulle stå.

Skrevet

Om en oppgave strengt tatt inneholder én side mindre enn det som oppgis i kravet, betyr lite eller ingenting hvis innholdet i det du har skrevet holder mål. Bare tull å forlenge en oppgave kun for å få en side eller to ekstra. Jeg forutsetter da at du får sensorer med fornuften i behold.

Skrevet

Lengde på oppgaven er +/- 10% normalt sett, og du får opp til en karakter i trekk for å ikke holde deg til minimum.

På en så lang oppgave kan godt innledningen være på ca 2 sider, drøftingen på en 3-4 sider og avslutningen på 1 side. Ta for deg del for del av oppgaven og se om du kan legge litt mer på. Husk også at normalt sett skal man ha halvannen linjeavstand, Times New Roman skriftsstørrelse 12. Om du har enkel linjeavstand nå kan du få deg en positiv overraskelse om du endrer dette ;-)

Lykke til da! Misunner deg ikke.

Skrevet

Vel, hvis du skriver alene, kan det gjerne være at minimumslengden ikke er så vital som hvis dere var 3 stykker. Men da er det dertil viktig å være poengtert i innledning og diskusjon.

Hvorfor skriver jeg om dette? Hva skal jeg skrive om? Hvordan skal jeg gjøre det? (Innledning)

Metode- veldig avhengig av fag, det er forskjellige standarder...

Bruk medstudenter til drøfting..

Kanskje kan du skvise ut en ekstra side i oppsummering (Hva har jeg skrevet om, samt "vyer for fremtiden"- hva kunne vært interessant å se mere på osv)....

Lykke til, er ikke gøy i innspurten nei ;)

Skrevet

Du sier du har valgt en teorioppgave og har en halv side om grunnen til det, pluss hva slags data du bruker.

Det må da være mer enn en halv side å skrive om den/de teoriene du har valgt, hvilke du ikke har valgt og hvorfor du har gjort som du har gjort?

Du skriver altså litt om hvilken metode/teori du velger, hva du ser for deg å få ut av dette i forhold til det materialet/de dataen du skal bruke dette på.

Det er litt vanskelig å svare når vi ikke vet hvilket fag du tar, for sånt varierer jo. På mitt flet behøver man ikke alltid ha et eget metodekapittel, men bare bruke noen sider på å forklare hvordan man har tenkt å få svar på forskningsspørsmålet/-ene og hvilke fordeler/ulemper dette kan ha.

Skrevet

I metodekapittelet ville jeg ha tatt med hvordan du kom fram til litteraturen du skal bruke, hvilke søk du har foretatt deg samt kildekritikk.

Skrevet

Jeg fikk sekser på min bachelor og gjorde det slik:

metodekapittel på ca 2 sider inndelt slik:

2.0 Metode

her skrev jeg hva metode er

2.1 Litterarturstudie

her skrev jeg hva et litteraturstudie er og hvorfor jeg valgte det fremfor empirisk studie osv

2.2 Fremgangsmåte for valg av litteratur

Her skrev jeg hvor jeg fant litteratat. søkeord jeg brukte i databaser

2.3 Kildekritikk

rett og slett kildekritikk, forsvarer bruk av kilder (feks bruk at primærkilder sekundærkilder). At jeg brukte kilder fra nyere tid, ikke eldre enn 10 år gamle.

vet ikke om dette gjorde deg noe klokere, og det ble veldig kort, men slik gjorde jeg det..

Skrevet

HAr ett eget teori kapitel også..

Skrevet

Dette gjorde meg mye klokere. Tusen takk!

:o)

Skrevet

I kravet for oppgaven står det:

"Omfang

Oppgaven skal være på mellom 30 og 40 sider med halvannen linjeavstand og 12 p. skrift. Sideanvisningen inkluderer forside og litteraturliste, mens innholdsfortegnelse, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg. "

Det tolker jeg dithen at alt er inkludert i dette sideantallet untatt innholdsfortegnelsen? Forord har jeg ikke med.

For to år siden da jeg egentlig skulle ha levert var kravet 20-30 sider om man skrev alene, 30-40 sider om man var to og 40-50 sider om man var tre. Krysser derfor fingrene for at mine 29 sider holder mål.

Kan vel også nevnes at jeg på ingen måte går for en A. Står jeg sprettes champagnen :o)

Gjest ->>-
Skrevet

Det er direkte tåpelig å levere 29 sider om minimumskravet er 30 (og nei, du kanke bruke 10%-regelen når det er angitt 30-40 sider). Alt for stor trekkrisiko for lite arbeid - spe heller på med en side rent fjas, det er bedre enn for kort.

Skrevet

For a ta det siste først. Hvis det er et krav at du skal skrive 30-40 sider, så bør du nok holde deg innenfor dette. 29 sider inkludert forside etc er i det minste laget. Hadde det vært 29 skrevne sider, så hadde det nok vært greit. Når du sier at du ikke orker og rote frem mer litteratur for å skrive mer, så høres det ikke ut som om du har lagt så mye energi i denne oppgaven i utgangspunktet- med all respekt;)

Hva studerer du? Det er noen år siden jeg skrev bachelor oppgaven min, men mener jeg skrev om hvorfor jeg valgte den oppgaven, feilkilder, litteratur, kilder ellers.

Skrevet

Hmmm.. Da blir det fjase skriving i kveld skjønner jeg.

Men tolker jeg dette rett da?

"Omfang

Oppgaven skal være på mellom 30 og 40 sider med halvannen linjeavstand og 12 p. skrift. Sideanvisningen inkluderer forside og litteraturliste, mens innholdsfortegnelse, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg. "

At de 30 sidene inkluderer alt utenom innholdsfortegnelsen? (har ikke forord)

Skrevet

Anagelsene din er helt korrekte. Skulle egentlig hvert ferdig for 2 år siden, men pga ymse årsaker ble det til at jeg ikke har avsluttet før nå. Som jeg skrev lenger opp også, jeg går på ingen som helst måte for en A. jeg er hoppende glad om jeg står. Men skal jeg stryke så får jeg stryke på innhold og ikke på det tekniske :o)

Skrevet

det andre tar du med i innledniong feks:

1.0 innledning

1.1presentasjon av tema og problemstilling

1.2bakrunn for valg av tema og problemstilling

1.3formålet med oppgaven

1.4 avgrensning

1.5 definisjon av begreper

1.6 tidligere forskning på området

disse punktene skal etter min mening ikke stå i metode kapittelet men i innledningen..

men det må du selvfølgelig velge selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...