ღ☆Rosakrone & lilleprins☆ღ ♥ Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Sitter her, surfer på nett og leser gode og triste historier mens jeg koser med magen min ... Nå som magen vokser og ting går mer og mer opp for meg att jeg skal jo bli mamma... ? jeg mamma .. tanker surrer i hode mens jeg ser på magen min, som har bulet ut ( uke 16 ca og førstegangs..) Frustrerte tanker som : jeg har ingen erfaring med spesielle små unger, holdt noen og skiftet et fåtall av bleier , Og mot høsten sitter jeg selv med en liten en( hvis alt går bra) kjenner jeg får en rar følelse av att jeg vet for lite om ditt og datt og føler jeg meg klar? Ja så klart gjør jeg det. I min alder, og min samboers tid sammen ble vi enige om å ønske denne skapningnen velkommen til verden. bare så synd vordrende mor er litt bekymre på att hu kan *ingenting*.. Ei jeg kjenner fikk et sett medunger og hun og sa hjelpes meg jeg har ikke rørt en bleie men hun taklet det veldig bra å sa att jeg trur vi kvinner har det i oss jeg. og hu er ei flott mor til sine unger den dag idag. Er det fler der ute som har følte det sån? eller føler det sånt? Eller er det bare min tanker/hormoner osv som går løpsk om dagen kanskje.. Uansett vi gleder oss masse =))) Og synes de debatt sidene her er gode å ha.
Løvinna30 Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 det er nok ikke bare du som tenker sånn. Jeg tenker helt omvendt jeg da. MIN UNGE skal jeg håndtere så bra og perfekt. Men andres babyer tør jeg så vidt å holde i. Men det kan fort snu seg, når jeg først har den nyfødte i armene blir man nok litt usikker, og skjelven. Alle oppdrar sine barn på sin måte, og ingen ting er feil. og du, selvfølgelig går det bra, du er jo i 2 trimester! Snart halvveis! :-) jeg har sugd til meg alle tips og råd underveis, føler meg veldig klar, bare 3 mnd igjen. Jeg er også førstegangs. Hvis du lurer på noe så er det bare å spørre, du vet det :-) lykke til og gratulerer så mye klem
A.S Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Hei-hei Satt en gang slik jeg også, skulle få førstefødte og visste liksom ikke helt om jeg var trent nok til å ivareta et uskyldig nyfødt barn.. Men utrolig nok kommer det meste av seg selv. Barnet gir beskjed når det skal ha mat, når det må skiftes på, du skifter klær når de f.eks. er våt, tilgriset og har gulpet på seg, sover gjør de stort sett av seg selv, du får beskjed når du skal til kontroller på helsestasjon osv... ja, og så lenge du støtter under hodet når de er så nyfødt og rengjør rundt navlen der den er "knytt" (de mister den etter noen dager) og er klar over at de første dagers avføring er nesten svart (bek) som visstnok har fungert som ei "tropp" i rumpa når de lå i magen, så tror jeg dette går strålende . Sitter her med stor mage og venter nr. 2 om 3 mnd, men det er nesten 7 år siden sist.. Men gamle kunster glemmer man ikke Lykke til )
Catias Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Vil virkelig anbefale deg og ikke sluke alt du kommer over på nettet....mye som kan sette en nybakt mor ut av sving der...... Du kommer til og klare deg kjempe fint, og morsintuisjonen kommer med babyen....stol på deg selv, og hva du føler er riktig..... Gled deg det er fantastisk
Løvinna30 Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 .. du kan jo hoppe med på et svangerskapskurs. Der lærer du en del, om amming og tiden etterpå også. Jeg skal det, siden det er det første barnet mitt!
faythleen Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Heia! Jeg hadde det likt som deg. Omtrent null erfaring med småttinger da vesla kom for snart 2 år siden... Det gikk bedre enn jeg hadde trodd, men fikk et par smeller også. Mine 4 beste råd for en "snill" start må være: 1. Ikke vent med å gi mat til nybarnet gråter, da er det for seint. Se etter trutmunn og smattelyder... 2. Amming må LÆRES! Noen gode hjelpere på fødeavdelingen forsøkte å true jenta mi til å ta pupp, men det funka bare ikke... Førte til en lita, forbanna jente som ikke hadde ro til å ta puppen. Ro ned og kos bruk tid til kos når det blir for mye stress. 3. Don't panic! (hentet fra Hitchhikers guide to the galaxy) 4. Det går over! (må repeteres hver kveld/natt med kolikkbarn)
Nat27 Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Hei du! Så fint at du reflekterer over dette, da. Er ikke alle som gjør det, og får desto sjokk når de plutselig har en liten bylt de skal ta ansvaret for! Men jeg syns at du bare skal slappe heeelt av. Mye av omsorgen for babyen din kommer helt instinktivt. Du kommer til å oppleve at du vet hva babyen vil mange ganger før den vet det selv Jeg var 17 forrige gang jeg var gravid og visste NADA om babyer. Ikke hadde jeg byttet en bleie i hele mitt liv, og visste derfor ikke engang hvilken vei den skulle være første gangen! Hehe ) Men utrolig nok gikk det fantastisk fint! Hadde aldri noen problemer hverken med gråt eller noe og hadde en liten jente som alltid smilte og var fornøyd. Så jeg må da ha gjort noe rett!! Tror kanskje ofte det er sånn at jo mer man "vet" og kan, jo oftere glemmer en å reagere instinktivt og går derfor mange ganger "glipp av" det essensielle i en situasjon. Hvis du bare har den holdningen at du vil gjøre det absolutt beste for den lille og bruker logikk og sunn fornuft går nok alt bare bra ) Ellers vil jeg si som allerede har blitt skrevet over her; vær skeptisk til internet! Ikke alt en finner her er så veldig bra å lese!! Har forresten hørt at bøkene til Gro Nylander er veldig gode. (har ikke lest selv, så kan ikke anbefale). Kanskje du kan sjekke ut denne linken og gjerne gå til anskaffelse av en bok? http://www.bokklubben.no/SamboWeb/sok.do?enkeltsok=Gro+Nylander Ønsker deg masse lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå