Gå til innhold

Til dere som er så rørende opptatt av hva andre barn har i matpakken sin:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden man er bekymret for omsorgssvikt og stakkars barn som ikke får den maten det sårt trenger: hva med å gjøre tiltak som faktisk kan bedre situasjonen? Om det faktisk er slik at et barnehagebarn jevnt over må leve på fem jordbær til frokost, og dere er sjokkerte vitner til dette, hva med å sørge for at det blir tatt opp med foreldrene? Andre foreldre og oppgitte barnehageansatte som himler med øynene er vel knapt til barnets beste? Eller?

Barn som det er synd på pga uvitende foreldre får det definitivt ikke bedre av å bli snakket om på DiB. Men dere får det kanskje bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia =)

Jeg er ikke så rørende opptatt av hva andre gjør i bunn og grunn, men dette er da en grei plass å diskutere ting og tang...? Greit at ungene ikke får det bedre av det, men det kan jo faktisk hende at det er noen som lærer noe nytt på alle disse trådene???

Noen er opptatt av nister og noen er opptatt av å sy kjoler =) Man trenger jo ikke bli så engasjert om det ikke er viktig for deg????

Klem fra meg

Skrevet

Det er vel det et forum er til, eller? :)

Skrevet

Eneste feilen i det innlegget er at bhg tydeligvis ikke har regler for hva som kan være i en matpakke. Eller så har de regler som ikke blir overholdt. En diskusjon om mat og barnehagebarn er ikke galt på et forum som dette.

Skrevet

Noe må rett og slett overlates til foreldrene, og ikke regelstyres utenfra. Foreldre er myndige personer, og skal ikke behandles som barn. At foreldre snakker sammen og kanskje blir enige seg imellom om hva som kan være lurt og mindre lurt, er en annen sak.

Skrevet

Mener du seriøst at bhg ikke kan regelstyre matpakkeinnholdet til ungene? De fleste bhg i dag har heldigvis et visst fokus på sukkerholdig mat, og jeg ser ikke problemet med at de forbyr sjokoladepålegg på brødskiva. I vår bhg får ikke ungene ha med seg yougurt en gang. Ingen av ungene som dør av den grunn.

Skrevet

Ja, jeg er klar over at disse sukkerfanatikerne er veldig glade i å sette opp firkanta regler for andre. Det blir ikke mindre tøvete av den grunn, spesielt ikke når de later til å tro at f.eks. salt pålegg skulle være noe sunnere. Hvis de er så redde for sukker, så burde de ihvertfall slutte å gi barna melk. Frukt bør også bannlyses. Prinsipielt sett er det først og fremst foreldrene som er barnets oppdragere, og må kunne bestemme matpakkeinnholdet selv. At noen da kanskje gjør mindre heldige valg, er en virkning av demokratiet.

Skrevet

Haha, ja da hadde det blitt flotte barnehager du!

Skrevet

Nå har ikke jeg vært her på en stund, så jeg skjønner at det har foregått en diskusjon her inne. Men det er jo kjempebra! Denne siden er jo til å diskutere ting og tang, eller hva??

Jeg tenkte over overskriften din og da ringte det en bjelle i hodet på meg. Hva noen av barna i vår barnehage har med i matpakken sin. Dette er en montessoribarnehage - dermed null sukker og søtsaker. Men det finnes foreldre der som sender med barna boller fra Rema og Scweezyflaske med jordbær til lunch. Kanskje ikke så stas til barnet over tid, når det ser at andre barn har med brødskive, frukt og grønnsaker. Men jeg skal love deg at mine barn blir veldig misunnelig på dette. De vil jo også ha boller med syltetøy til lunch. Det er tatt opp med ansatte som igjen har tatt det opp med foreldre, men det er nok noen som absolutt kjører sitt eget løp - for ingen endringer blir gjort. De ansatte har tilbudt barn som har med slik "fy-fy" mat til lunch, mat fra barnehagen - å da blir de faktisk glade og ønsker heller en brødskive med leverpostei og et halvt eple istedet for boller fulle av luft og lite mat i fra Rema.

Så jeg skjønner godt foreldre som blir irriterte over dette, for det blir jeg nemlig selv!!!

Skrevet

Og så kan man jo spørre seg...... hva er det med foreldre som ikke kan respektere bhg sine retningslinjer? Det er jo frivillig å ha ungene der og når man velger så velger man vel full pakke? Jeg hadde blitt dritflau om jeg gjentagende ganger hadde fått beskjeder fra bhg jeg ikke gadd å ta til meg.

Skrevet

For ikke å snakke om hvor flaut det er for ungen. Faren min er av sorten som blåser i alt av regler i forhold til barnehage og skole og jeg syntes det var utrolig pinlig som barn :-(

Skrevet

Ja, det kan du si..... til slutt er det barnet med den "dårlige" matpakka det går ut over. Kanskje vil ikke dette barnet være "utenfor" med boller og syltetøy? kanskje barnet heller vil ha gulrot som overraskelse i matboksen sin. Ikke blir bollene lagt i matboks heller da, men en hel pose.... det er jo litt stas å vise fram matboksene sine, motivet tenker jeg på da.

Nå har jeg lest meg litt nedover og skummet gjennom denne diskusjonen som startet dette matpakkehysteriet - å jeg må si jeg er enig med HI. der, men en kan ikke bli dømmende med det samme. Kanskje har barnet spist hjemme, så de 5 jordbærene er til å kose seg med, samtidig som de andre spiser?

Skrevet

det kan nok godt være at ikke akkurat det innlegget hjalp akkurat den ungen.

men jeg skulle virkelig ønske det ble mye mer fokus på mat til barnehagebarn og skolebarn, for uansett hvordan man vender på det, så er faktisk en del foreldre altfor slappe eller uvitende om kosthold, og det er det barna som betaler prisen for.

Skrevet

Det er sant. Personlig vil jeg tro at det er langt mer til historien enn det HI i den andre tråden vet. Barnehagepersonell tar opp sånt med foreldre og det kan være grunner de ikke har lov til å uttale seg om for at ting er som de er.

Selv har vi et barn som har hatt spisevegring i perioder og da er det ekstremt viktig at barnet får lite om gangen slik at han opplever mestring med å klare å spise opp, for eksempel, og jeg har glatt satt en rask stopper for munnen på besserwissere som har hatt lyst til å uttale seg om matmengden/typen foran barnet.

Men sånn generelt er det irriterende med folk som bevisst og uten god grunn går inn for å bryte alt av regler.

Skrevet

Amen:)

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er viktig at barn spiser god og ernæringsriktig mat. Selvfølgelig er det det. Barn som går i barnehage eller på skolen trenger skikkelig mat. Det gjør også vi voksne som jobber hele dagen.

Mitt poeng: Her blir det gjort et stort nummer ut av at det er viktig å bry seg om enkeltbarn. Men jeg mener man ofte bryr seg på feil måte. Snakker "dritt" (enkelte) om de som gjøre det på måter man selv ikke ville gjort det på. Man kan ikke ta frem bry-seg-argumentet om man ikke faktisk gidder gå til de lengder å ta det opp i det virkelige liv.

Merker jeg ikke helt greier å følge med på debatten da jeg er travelt opptatt med jobbegreier, så fikk dessverre bare lest de par siste innleggene. Hadde jeg hatt et skikkelig mellommåltid mellom hendene mine akkurat nå, hadde jeg kanskje vært mer effektiv og greid begge deler?:)

Skrevet

Dette ligger latterlig nærme en klisje...

Det å blande seg opp i hva andre folk har på maten er vel så dypt man kan synke egentlig.

Skrevet

Jeg syntes ikke andre trenger å legge seg opp i matpakken til andre barn om det ikke er grunn for det.... Og jeg regner med at bhg tar ansvar og reagerer om de syntes at barnet får for lite mat hjemmefra.

Når det er sagt syntes jeg at barnehagen bør ha klare retningslinjer på hva som er greit og hva som ikke er greit. I vår bhg er det sukkerforbud, og det passer meg utmerket, for de får de nok av ellers. Bare grøsser med tanken på april mnd der rundt halve avdelingen hadde bursdag, glad det ikke ble servert kaker annenhver dag. Barna får heller ikke ha med seg syltetøy eller yoghurt e.l.

Om et barn stadig har med seg kaker o.l kan det godt friste andre barn veldig. Jeg liker iaffall ikke at min datter skal sitte å se på at andre har godsaker, og det syntes jeg er helt unødvendig så lenge bhg har klare regler...

Skrevet

"Så dypt man kan synke" - å bry seg om barns ve og vel? Den var ny.

Men å drite ut navngitte personer, det er helt greit. Merkelig verden.

Skrevet

Eh, det er da ikke sukker i seg selv som er farlig,nå gjør du deg vanskelig.

Det er de raske karbohydratene de vil unngå. Nei til loff med nugatti, ja til grovbrød og egg. Tviler på at DU har lyst å ha 20 hypre barn som går tomme etter en time og som blir trøtte og irritable.

Sender en med kake og to hveteboller til frokost så er det faktisk et eksempel på å ikke være gode foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...