Verbena Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 I min årstidsforvirring sitter jeg her å ser ut på terrassen min, dekket av snø, å leser reklamen fra plantasjen(hvorfor gjorde jeg det egentlig?). Så slår denne gode ideen ned i meg. Jordbærplanter i balkongkasser!! Ja det må jo være perfekt for meg som klarer å ta livet av kaktuser. Kan det gå? Hva må jeg gjøre? Hvor mange planter kan jeg ha pr kasse (1m lange)? Ikke har jeg den store troen på at det blir stort å spise av de, men det hadde vært kjekt å ha noe som ungene kunne bare ta innimellom når de har lyst.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Ja, det kan gå. Velg en type som tåler kaldt klima, sleng i jord, gjødsel og plant med 25-30 cm avstand mellom plantene. Pass på at de ikke fryser i kuldegrader, så dekk gjerne med fiberduk til du er kvitt frosten. Husk å vanne regelmessig, men ikke for mye og ikke for lite. De må ikke tørke ut. Lykke til! :-)
Verbena Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2010 Kan jeg ta balkongkassene å sette de i uteboden om vinteren, det blir jo nesten like kaldt der som ute? Ser for meg at om jeg lar de henge på terrassen så kommer det til å bli så tungt av snø at noe knekker til slutt. Da blir det nok jordbær på terrassen vår gitt. Andre planter tror jeg at jeg ikke skal prøve meg på enda.
Gjest sug lut Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Hvis du har stauder i kasse må de stå frostfritt om vinteren, så utebod kan være for kaldt. Loftsbod? Loftstrapp? Har du noe hage kan du grave ned hele kassa. Det er forresten mulig å ha jordbær i ampel også, det har jeg litt lyst på. Og sånne små tårn med hull oppover der det stikker ut en jordbærplante i hvert hull.
Verbena Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2010 Hagen er felles med de 3andre leilighetene i bygget, og siden vi flyttet inn for bare noen uker siden føler jeg ikke at jeg kan begynne å gjøre den til bare min om du forstår. Bør kanskje prøve å komme på godfot med naboene først. Så ingen ampler eller nedgravinger av kasser i år værtfall! Leiligheten vår har 1.etasje og litt av kjelleren (bod som er gjort om til kjellerstue) også har vi to boder, en inne bod og en utebod. Og siden jordbærplanter jo normalt står ute hele året så filosoferte jeg på å om de kanskje kan flyttes i den uteboden da vet du.
blomstre Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Kremt... altså, en ampel er en hengekrukke. Så den er skapt for terrasser faktisk - ikke noe man tar seg til rette i hagen med. Jeg har prøvd jordbærampel med hell (bare den får vann...), den har overvintret i bed og ser ut til å komme seg helt fint igjen. Hvor bestandige jordbær er mot frost avhenger av type, så hør der du kjøper de. Enkelte sorter kan faktisk overvintre ute i kasse/krukke/ampel.
Anne-B. Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Joda, det går kjempefint! Vi hadde det i fjor, men vi fikk bare et jordbær som var ordentli spiselig. Har lest meg litt opp på temaet i ettertid, og har funnet ut hvorfor. Ikke var jeg flink nok til å gi næring, og ikke vanna jeg nok. Så lenge du passer på det, har god drenering (feks leccakuler i jorda), så bør det går fint. Hvordan det går med dem i år, vet jeg ikke. De ble ved et uhell nødt til å overvindtre som en eneste stor isklump, da noen under flyttinga hadde satt kassen under takrenna på balkongen, med det resultat at vannet frøs til is og sprengte hele krukka. Så jeg venter i spenning på om det blir noen spiring i år.
Anne-B. Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Hmm, jeg skjønner at det søker for jordbærplantene mine, siden de måtte overvintre i en isblokk.
blomstre Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 oi da, får satse på at du har noen av det arktiske slaget...
Ranveig R Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Mine står alt for tett (6 stk oppi ein kasse på ca 25x50 cm - 2 rader med 3 plantar i kvar). Dei har vore dekka av ein halvmeter snø i ned i 15 minus i fleire månader. Og likevel var det jordbær på dei i fjor, og jaggu har det kome masse nye blad på alle plantane no dei to siste vekene. Heldigvis ikkje plantane internettilgang, så veit dei ikkje at dei ikkje tåler slik behandling.
Ranveig R Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Plantane mine har sjølvsagt overlevd både uttørking og drukning i tillegg til resten av mishandlinga. Det er litt meir synd i markjordbærplantane eg kjøpte i fjor, for eg hadde ingen kasse til dei. Dei står dermed framleis i den bittelille 6-pakningen med "handtak" som dei kom i frå Plantasjen. Like levande dei og. Min konklusjon er at jordbærplantar tåler mykje meir enn ryktet vil ha det til.
Verbena Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 4. mai 2010 Da får jeg rett å slett bare prøve. Å satse på at mine heler ikke får internetttilgang å derfor ikke lærer hva de ikke tåler. Også får jeg bestikke lillebroren til samboeren min til å dra innom å vanne de når vi er på ferie! Kanskje vi får til noe dugenes om noen år =P
Himmel og hav Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har hatt stort hell med månedsjordbær i krukker og kasser. De kan du plukke av flere ganger i løpet av sommeren og høsten, i motsetning til vanlige sorter som du høster en gang og så er det slutt på moroa. Svimete som jeg er så har aldri mine fått komme innendørs om vinteren,men de har allikevel overlevd og spredd seg med stiklinger. Så om jeg var deg så ville jeg gjort et forsøk i år, og bare satt kassene inntil husveggen til vinteren og håpet på det beste :-)
Verbena Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 4. mai 2010 Kanskje jeg må være vill og gal å sette kassene litt her å der i høst å se hva som overlever best! Jordbær på terrassen blir det værtfall og gjett om barna var lykkelig for det.
Ranveig R Skrevet 4. mai 2010 #15 Skrevet 4. mai 2010 Ja, du får freake totalt ut Var ute og talte og eg har faktisk 10 plantar i den lille kassen min. Joda, det stod på lappen at dei skulle ha meir plass men eg hadde ikkje meir plass der og då. Og vi fekk vel 3-4 jordbær på kvar plante i øpet av sommaren, så avlinga var dugande den til å vere første året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå