Gå til innhold

Spist mye "farlig" mat i Spania

Anbefalte innlegg

Skrevet

...håper det går bra. Har ikke tenkt så mye på konsekvensene i helgen og har bøtte innpå med skinker og oster... Håper det går bra :-)

Skrevet

Må innrømme at jeg på lørdag spiste litt serranoskinke...angrer som en hund i ettertid, men klarte faktisk ikke motstå det når det lå der på tapas-tallerkenen fra Dolly Dimples!! Er det mulig å ha så lite selvkontroll??

Nå er jeg litt stressa fordi jeg har hatt diarè (i går) og følt meg uvel...livredd for at det skal skyldes den lille skinkebiten, men hva er oddsen for det?

Håper det går bra for oss begge! ;)

Spiste forresten en medium biff for et par uker siden, sambo (som er kokk) laget den slik som jeg alltid har spist den og jeg tenkte ikke noe over det før jeg hadde spist....

Skrevet

Jeg spiste også en medium biff i Spania. Og da jeg var ca 8 uker på vei spiste jeg en medium rare biff (argentinsk) men DET gikk bra.

Det at du har hatt litt magebesvær betyr overhode ingenting. De bakteriene som evt er farlige, merker ikke vi noen ting til, visstnok.

MEN det skal vel innmari mye til før vi har vært uheldige? Og damer i Spania spiser sikkert sånn skinke hele tiden? Satser på det!

Skrevet

Hvis du er redd så kan du be om test for toxmo hos lege/ JM. Det er vanlig å få det etter man har vært i middelhavslandene (fikk det selv i første svangerskap etter tur til Italia). Du må vente til en uke etter du kom hjem fra Spania. Toxmo kan behandles med antibiotika så det er ikke farlig så lenge du finner det ut.

Har selv venner fra Italia som er ganske nøye på å unngå listeria-mat, så det er nok ikke vanlig for de å spise skinker og upasteuriserte oster, baby container (i hvert fall ikke de jeg kjenner og venne deres). Toxmo er de derimot mindre nøye med ettersom det er mye mer vanlig å være immun mot det. Toxmo er mye mer utbredt der enn her så vi må være nøyere mens de kan blåse i det om de er positive på toxmo.

Det er en reell risiko knyttet til skinker og BLØTE upasteuriserte oster. Den gode nyheten er at man svært ofte blir dårlig av listeria sånn at du hadde nok allerede oppdaget om du har fått dette. Du kan trøste deg med at de fleste har gått på en smell eller to i svangerskapet =O) Jeg er ganske nøye ettersom jeg jobber med mat, men har glemt meg flere ganger på ulike ting. Man skal jo ha uflaks hvis man får dette.

Men hadde droppet spekeskinker og oster som man får servert ute som hovedregel. Personlig så synes jeg ikke at det er verdt å ta risikoen, men her må jo alle finne ut hva som gjelder for de. Er du veldig gira på spekeskinke så ta den i fryseren på -20 grader i 2 dager. Da dør toxmo - listeria liker seg ikke så godt i spekeskinke (men får du den servert ute så kan den smittes av annet kjøtt eller ha ligget så lenge at den utvikler høy konsentrasjon allikevel). Når det gjelder oster så har jeg skrevet masse lister om hva man kan spise og ikke tidligere om det er interessant (har jobbet med ost i mange år. Søk på oster og corneliussen). Dropp å kjøpe oster fra ferskvaredisken og ta oster som er vakumpakket fra de største leverandørene da er du sikrest.

Det går nok bra dette her =O) Det er jo sjelden man er så uheldig akkurat i det man er gravid. Lykke til!

Skrevet

Jeg spiser også rødt kjøtt - så lenge det har vært fryst. Spør alltid på restaurant om kjøttet har vært fryst og har det det så kjører jeg medium til rå :) Vet at noen hevder at toxo ikke drepes ved frysing MEN jeg følger det offisielle rådene på matportalen.no noe jeg også ble rådet til av JM i dag.

Hva gjelder toxo er det fint å ha fokus på det, men man skal huske at dette er MYE mindre utbredt i Norge og Norden enn i sydligere deler av Europa. Jeg har til og med lest at det ikke er påvist toxo nord for Dovre og at man derfor ikke trenger å bekymre seg i disse områdene. Dette er ikke info fra matportalen, så jeg poster det her som "hearsay" og så får folk selv vurdere hvordan de skal forholde seg til de forskjellige tingene.

En venninne av meg testet positivt for toxo tidlig i sv.skapet da det er absolutt farligst (visste ikke an gang at hun var gravid). Hun fikk full oppfølging med antibiotika mv. og heldigvis gikk det bra med babisen som i dag er en skjønn gutt på 2 år :)

Skrevet

Dæægern, det var to kunnskapsrike damer!

Jeg tok en toksoplasmose test før jeg dro og den var negativ. Det synes jeg vel egentlig var litt rart for jeg har katt og har reist en del.

Ostene jeg spiste var alle harde. Type manchego.

Skinkene var slike typisk spanske speke skinker og pølser.

Bør jeg m.a.o ta en ny toksoplasmosetest?

Skrevet

He he. Blir litt skada av å jobbe med ulik mat i så mange år... =O) Men kan ikke like mye som ernæringsfysiologene - det er jo liksom deres fagfelt. Har derimot jobbet sammen med en del av de i løpet av årene så plukker opp litt. =O)

Jeg hadde tatt toxmo-test bare for å være sikker. JM min sa sist at det burde man gjøre rutinemessig ettersom det er så mye toxmo i middelhavslandene.

God nyhet i forhold til Manchego. Her er faren helt minimal for listeria ettersom listeria ikke liker seg i osten. Den er for hard og listeria får ikke gode nok levevilkår. På samme måte som listeria ikke liker seg i parmesan. Det er ikke så farlig om osten ikke da er pasteurisert. Den kan selvsagt ha fått litt smitte i seg ved å ligge lenge åpen (og kanskje sammen med annen listeriainflitrert ost), men det skal mye til at det blir noen særlig mengder av det. Jeg spiser selv Manchego =O)

Når det gjelder skinkene og pølsene så er ikke det helt heldig, men spist er spist. Og det går nok bra. Listeria KAN ha lang inkubasjonstid, men som regel ikke. Du hadde nok merket om du var dårlig allerede.

Ps ikke helt sikker på om jeg følger nedfrysing av biff-rådet? Smart å bli kvitt toxmo på den måten, men biffene kan jo ha listeria. Skjønner at jeg burde ha spurt mer når jeg hadde ernæringsfysiologen fra Opplysningskontoret for Kjøtt på tråden =O). Vet at kjøttdeig MÅ stekes gjennom ettersom listeria kan forekomme dersom noe ikke er stekt (uavhengig av frysing ettersom listeria tåler det). Er du sikker på at det er annerledes med biff? Hvorfor i så fall? Ville tro at hvis det er listeria så trenger den gjennom hele biffen når den får ligget litt (starter jo selvsagt på overflatene). Skjønner at det er lettere at kjøttedeig blir infisert ettersom det er mer overflate enn på en biff (strimler vs et stykke). Håper du har rett for jeg liker best medium stekt biff =O) Blir ikke det samme med en gjennomstekt sak som fort blir tørr =O)

Skrevet

Jeg er sikker på biff. Grunnen til at kjøttdeig må gjennomstekes er at den har så mange overflater listeriaen kan feste seg på at det er umulig å kvitte seg med det på annen måte. Derfor heller ikke tartar selv omd en er aldri så mye fryst på forhånd. Et renskåret stykke kjøtt som ikke har ligget lenger enn hva det skal på restauranten (som jeg velger å forutsette - spiser også sushi under samme forutsetning men ser selvsagt an stedet) skal det ikke være listeriaproblematikk forbundet med. Det er jo stekt på utsidene og man skal være rimelig uheldig om man får listeria av kjøtt i utgangspunktet har jeg forstått.

Men man kan jo aldri være sikker, jf. også det med at toxo visstnok ikke dør ved frysing. For meg er det derfor viktigere å se an stedet jeg spiser. Er jeg usikker ber jeg om gjennomstekt selv om det er gørrkjedelig.

En annen ting, som jeg synes er langt verre, er de utbruddene av legionella som har vært i Oslo i det siste... Grøss. Det kan man jo heller ikke gardere seg i mot!

Skrevet

Jeg er spansk, og bor i Spania. Dette er mitt andre svangerskap. Her er det ikke mange som spiser kjøtt som ikke er varmebehandlet. Det innebærer at den herlige Serrano-skinken ikke røres i løpet av svangerskapet... (om man ikke fryser den først, men det er liksom ikke det samme) Og går du på restaurant og ber om at biffen skal være well done må man ikke bli overasket om kelneren gratulerer deg med graviditeten...;) Vi har mye mer forekomst av toxmoplasmose her en i Norge, en norsk lege forklarte det med at frosten tok knekken på det, ikke vet jeg. Så spanske gravide er ekstremt forsiktige, noe som bl.a. har medført at antall babyer født blinde har gått drastisk ned de siste 20 årene. Men hvis man har spist noe og man er usikker så ta testen på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...