Gå til innhold

Utstyr til baby man bare MÅ ha

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom på en ting til som var helt genialt for vår del.

En pose (en miniutgave av vognpose) for å bruke i bilstolen. Men det egner best for vintersbruk selvsagt. Den posen vi kjøpte var fra Babytravel og passer de fleste bilstoler. Da slipper man å kle på ungen masse klær når man skal på kjøretur, for så å kle av klærne når det blir varmt i bilen. Ganske upraktisk når ungen sover også. Men med en slik kjørepose er det bare å glide opp glidelåsen når det blir varmt i bilen. men på sommeren er det selvsagt ikke nødvendig... eller kanskje det er det. Snør jo midt Mai ;)

Skrevet

Jeg brukte vugga i 6 måneder og ville ikke klart meg uten, mye lettere å ha vugga ved siden av senga for å løfte babyen ut og inn en en stor sprinkel seng. Og den var mer trang og lun for babyen og en en åpen sprinkelseng.

Skrevet

Pose til å ha i vogn/bilsete

Ullundertøy fra cubus (ca 250kr tror jeg.)

Babygym (ca 700kr)

Engangs stelleunderlag fra Libero

Tåteflasker og NAN.

Smokker

Sengebeskyttelse til sprinkelseng

Skrevet

Jeg har aldri brukt vippestol. Prøvde, men syntes ikke noe om det

Skrevet

Som voksent menneske da eller? *fniiiis*

Skrevet

Bleiebøtte er HELT nødvendig, men husk å kjøpe Angel Care og ikke Sangriac (eller hva den nå heter)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Vippestolen hadde jeg ikke klart meg uten. Jeg har en Rainforest fra FisherPrice, den har lekestativ og vibrering og er skikkelig fancy. Det var så greit å sette baby i den når jeg skulle lage middag eller dusje, så var det stille lenge nok til at jeg fikk gjort meg ferdig :-) Jeg kunne ikke legge han rett ned på gulvet, da var det hyl og skrik til jeg tok han opp.

Så de elementære tingene som vogn, stellebord (-kommode), klær, bleier og gulpekluter. Tror ikke jeg brukte noe særlig mye mer enn det i begynnelsen. Seng er jo greit å ha, men her var den ikke i bruk før knøttet var 4 mnd.

Uansett er det ingen krise hvis du mangler noe når babyen kommer, du kan alltids sende ut mannen eller en venninne på shopping hvis du ikke orker selv. Lykke til.

Skrevet

Utstyret jeg ikke angrer et sekund på at jeg kjøpte:

- vogn + myggnett og regntrekk

- vognbag

- Stellemadrass (har ikke plass til stellebord)

- sprinkelseng (sov i den fra dag 1 på eget rom)

- lekegrind (har hunder så er et must dersom hun skal sove i stua på kvelden)

- babygym (ble facinert allerede ved 3 ukers alder av lys og lyd)

- Flasker og Nan (gikk uventet tom for melk etter 3 uker)

- bilstol

- bilspeil

- klær til baby Obs!!! Lue som passer. Veldig mange rare passformer der ute!

- gulpekluter. De er ikke så dyre, så ville ha kjøpt inn så du vet det holder i massevis. Typisk at babyen gulper el når du akurat har hivd den siste kluten på vaska og du ikke har noen rene!

- vognleke med lyd. Har reddet meg mange ganger fra en overtrøtt baby som er i ferd med å våkne, da enten sovner hun igjen eller så smiiiiler hun!

- smokker. Jeg lover deg, du blir gaaal dersom babyen din har suttebehov og du ikke har kjøpt inn smokk. Jeg hadde egentlig ikke planer om å gi henne sutt, men takker gudene for at det fulgte en smokk med i en av gratispakkene jeg fikk!!!!!

Skrevet

Et godt tips er og vente til etter babyen er født før dere går amokk i butikkene;) Jeg vet at det er enkelt og ta "helt av" på babyshopping;)

Vår siste gutt er så ekstremt rolig at vi ikke har trengt noe vippestol og alt annet som kan underholde en baby. Han ligger på et krabbeteppe på gulvet og er veldi fornøyd med det. Han ligger og snur seg fra rygg til mage og fra mage til rygg igjen. Grind, fikk vi av svigers nå vi skulle ha storebror, men den er omtrent aldri blitt brukt.

Skal vedde på at halve Norge har en haug med ubrukelige ting som de kjøpe den gangen de gikk amokk på babyshopping;) He,he!!

Skrevet

Disse store tingene: seng, vogn, bilstol, vugge/kurv, men det ser vel de fleste på som en selvfølge :)

Klær er jo også en selvfølge, men tenk praktisk til en nyfødt baby. Mange pysjer kan være greit, siden det gjerne blir både gulp, og de tisser og bæsjer gjennom om nettene :) Vi gikk tom for rene pysjer første natta hjemme!! ;) Sparkebukser og bodyer med knapping er en fordel slik at man lett kommer til å får skiftet bleie uten at man trenger å kle dem "nakne". De fryser jo lett disse små nurkene :)

Andre ting vi brukte mye:

Vippestol

Leketeppe

Babygym

Narresmokker

Gulpekluter

Stellekremer

Badebalje

Lammeskinn

Speil til bilen

Ting vi absolutt ikke trengte og som vi kunne spart oss kostnaden ved:

Bæresele

Lekegrind

Dongeribukser til nyfødt (utrolig stivt og ubehagelig for den lille)

Skrevet

-vogn er greit å ha, men får du smaken på bæreseler/sjal er det ikke sikkert den blir så veldig mye brukt, he he.

-bæresele/sjal Kjøp i en butikk som kan litt om bæreseler, eller spør om hjelp på tettinntil.no

-stellebord/matte. Du trenger ikke vask i nærheten. Bruk papirkluter og en spruteflaske med lunkent vann

-vippestol er grei å ha, vi brukte vår når hun spiste, før hun kunne sitte i barnestol

Hva som er bortkastet:

-bleiebøtte, poser er dyrt og de fylles fort opp når babyen vokser til. Bruk heller fryseposer. Knyt igjen, så lukter de ikke.

-lekegrind er noe vi aldri har brukt og aldri har savnet. Storebror hadde en, men den ble aldri brukt.

-hettejakker, de var bare i veien, men veldig søt å se på.

Skrevet

signerer den med hettejakke, Bare knotete og ikke spesielt behagelig for en baby, uansett hvor søtt det ser ut. Vi fikk et par slike i gave, men det ble bare til at vi tok det på for å knipse et bilde, slik at vi har minner fra de søte klærne :P

Skrevet

en deilig lun seng, med sengekant og dyne.

vogn, på sommeren med parasoll og insektsnett.

bæresjal, sjekk tettinntil.no for mere info

ammeputa

Skrevet

-Soveskinn fra feks nøstebarn. ca 7-800 kr

-Weleda olje og zinksalve.

-BÆRESELE! Feks manduca, ca 900kr

-luftige ullklær, feks nøstebarn, selvrensende ubehandlet ull, trengte veldig få pga lite vasking, ofte lufting nok

-luftig ullteppe

-hengevugge

-silkelue, helt tynn

-gode kluter

-og bleier så klart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...