Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Hva klarte/klarer du deg ikke uten? Hva er det viktigste/beste du har kjøpt til babyen? Og hva vil du anbefale en førstegangsfødende å kjøpe?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Skriv gjerne ca-pris også, om du husker det.
Lilleleen Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Siden vi har små hunder, så er lekegrinden med justerbar bund, vårt beste kjøp ) Ellers var jeg glad for at vi hadde kjøpt ett par tåteflasker og litt nan ( er ikke alltid ammingen er helt i gang, eller at minsten ikke tar puppen)
Sånn kan det gå Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Det eneste vi har hatt bruk for av babyutstyr til våre er: Klær, bleier, barnebilstol og vogn.
Underveis --> Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Vugge Vogn Noe å stelle babyen på (hadde en vanlig IKEA-kommode med stellematte på) Noen klær Elastisk bæresjal Noen gode, lune tepper Bilsete Brukkene er åpne etter fødsel også ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Viktigste var klær som bodyer, babysokker, luer, strømpebukser og sparkebukser, så er det kjekt å ha litt jakker ol også...spørs årstid. Gass og flanellskluer, helseteppe og sengetøy, et fleece eller ullteppe, pluss babypose på vinter, vår og høst. Stellematte og balje til å bade i. Babybag og grindseng, vogn. LItt stellesaker som kluter, bleier, zinksalve, Balneum Hermal ( badeolje som er bra både til stell og bad), potetmel ( ypperlig på fuktig hud og bleieutslett). Brystpumpe, ammeskjold, et par flasker og en flaske og pumpe sterilisator, anbefaler den til mikeroovn fra Avent.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 Selvsagt bilstol. Ting som ikke ble brukt var vippestolen og lekegrinda, annet enn til å sove i, og oppbevare leker i. Så hadde klart oss uten.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Det er mye du absolutt ikke må ha Men her er en liste over ting jeg synes var greit å ha: - Gulpekluter (Mange, da min gulpet hele tiden) - Speil som kan ligge foran babyen på gulvet. Slik at h*n kan se seg selv når h*n ligger på magen. - Har du bil er bilsete smart Anbefaler Maxicosi - Speil i bilen - Aktivitetsstativ. Ellers kommer jeg ikke på noe særlig. Ting som man ikke behøver -Uro over sengen - Mye klær i str. 50. Det er snakk om to- tre uker og de er for små! Min var 46 cm når han var fødd, og etter 3 uker var str 50 for små. - Vippestol. Den kan være grei i enkelte situasjoner, men ikke et must. Babyen har det bedre av å ligge på gulvet å bruke føttene og hendene sine. Tips angående vogn: Kjøp den dere vil ha. Og ikke nøy dere med den nest beste, den dere egentlig ikke ville ha. Det kan resultere til vogndilla(!). Har gjort med meg. Jeg sikler og sikler enda, og er ikke fornøyd med vognen vi har. Og samboer er temmelig lei av vogn mas
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Kjøpte en "god nok" brukt, men fikk noen som helst vogndilla av den grunn. Selv om en har lyst på en dyr motevogn så har en da fornuft nok i toppen til å innse at å kaste bort tusenvis av kroner på en barnevogn er bare tull.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Smaken er som baken Er ikke snakk om noe mote vogn. Alt er etter hva man føler, og jeg føler at når man skal bruke noe hver eneste dag skal man være fornøyd med det. Dersom man ikke er fornøyd vil man bare gå å se etter feil. Jeg sier ikke alle gjør det. Men jeg vil anbefale folk å kjøpe det de vil ha. Om de vil ha en "god nok" brukt vogn og er fornøyd med det så er jo det bare supert. Men jeg prater etter MIN erfaring. Og folk er forskjellige Det meste bør skje etter behov og ønske, mener jeg:)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Så vippestol er altså ikke å anbefale? Ville trodd dette var en av de viktige tingene. Erfaringer? Er litt skeptisk med tanke på bleiebøtte, har hørt mye merkelig om det. Det med vogn finner jeg etter størrelse, fordi vi har en liten bil og må ha en vogn som kan bli veldig flatpakka. Ellers er det ikke så viktig for meg. Men stemmer det at sort/mørkeblå vogn kan overopphete barnet?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #14 Skrevet 4. mai 2010 Vugge bør stå på lista over HELT unødvendige ting, det er bortkasta penger
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #15 Skrevet 4. mai 2010 Jeg trodde man brukte vugge i stedet for sprinkelseng inntil barnet kan stå opp selv? Ikke?
Chupa chups Skrevet 4. mai 2010 #16 Skrevet 4. mai 2010 Bæretøyet brukte jeg hele tiden, og er så lei meg for at jeg ikke oppdaget det tidligere (visste ikke om bæresjal før han var 3 mnd gammel). Så det er i mine øyne et må-ha, som mange bare ikke vet om. De fleste prøver å henge babyen fra skrittet i en Babybjørn noen ganger, også gir opp å bære de. Jeg brukte bæresjalet hele tiden; ut på tur, når jeg handlet, når jeg lagde mat, osv. Og når han var litt større, var Meitai´en en livredder når vi var ute og reiste (på flyplassen, osv).
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #17 Skrevet 4. mai 2010 Alt er etter behov. Har noen venninner som sverger til vippestolen, men jeg synest vi ikke hadde behov for det. Gutten vår låg for det meste på krabbeteppe på gulvet og fikk styre seg selv. Babyer kan ofte bli litt passive i en vippestol. Helsesøster også frarådet bruk av vippestol og gåstol. Men alt med måte sier nå jeg Bleiebøtte har vi heller ikke hatt behov for:) Vi har bare gått en ekstra tur med søpla de gangene det har vært nødvendig. Fungerer flott med en bossbytte med lokk. Bæresele var noe vi satt pris på derimot. Og gutten vår elsket å komme opp å se verden på en annen måte
millie+2klumper Skrevet 4. mai 2010 #18 Skrevet 4. mai 2010 Vippestol var et MUST for meg i hvertfall! Han satt aldri lenge av gangen i den men gutten min begynte med fast føde (grøt når han var 4 mnd så han spiste i vippestolen. Og den var veldig grei og ha han sittendes i med ut på badet når jeg dusjet og stellet meg og sånn. Så jeg ville kjøpt vippestol:) Lekegrind kjøpte jeg vel rundt 8 mnd alderen og den var også veldig grei og ha. Han satt oppi der når jeg tok meg en rask dusj eller vasket og ryddet hus og slike ting. Han synst det var kjekt å sitte litt oppi der og putle med alle lekene sine:) Så det er nok tydeligvis veldig individuelt hva en føler en har bruk for og ikke. Alt etter behov.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #19 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har en på 16 mnd fra før, så jeg kan nok ikke bare legge min på krabbeteppe på gulvet nei.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #20 Skrevet 4. mai 2010 Vi brukte bare vår vugge de 2 første mnd. Så flyttet jenta vår inn på eget rom. For oss var dette et unødvendig kjøp. Kanskje du kan få låne en? Noe av det vi har brukt mest: Vippestol! Hadde aldri klart oss uten. Kunne sette jenta vår oppi den visst du skulle lage middag, ut å hente ved osv. Dessuten sovnet hun fint i den, og vi kunne flytte henne over til senga. Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en babycall som du kan bære med deg. At den ikke er avhengi av strøm og stikkontakt Mitt tips er å ikke kjøpt for mye før fødsel. Vent til barnet er født, og ser hva dere får bruk for.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #21 Skrevet 4. mai 2010 Det æ måtte ha va: Sprinkelseng med tilbehør Vogn og vognpose alt etter årstia (har 1 vinterbarn og 1 sommerbarn) Bleia Klær Salve Bilstol Plass til å stelle og vaske babyen Gasskluta og myke vaskekluter.... Detta va ting æ måtte ha før å komme mæ jenna kverdagen... Med nr 2 så kjøpte æ morsmelk tilleg og flaske etter på... Smukka kom og etter kvert t begge to. Butikken har åpent og e det søndag man ska reise heim går det ant å få litt bleia med sæ hjem. Men nr 1 for vi heim uten bleia og glemte å kjøpe det, men tanta sku komme på besøk så da kjøpte ho det før oss.... Så man kan suplere etter kvert...
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #22 Skrevet 4. mai 2010 Det er ikke alltid man orker å handle i butikker den første tida etter en fødsel. Jeg var så i ørska at det tok en stund før jeg orka å tenke på mer enn at ungen min måtte ha nok klær og bleier. Så jeg vil anbefale deg å kjøpe inn viktige ting før du føder. Du vet aldri hvilken form du vil være i etter fødsel.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 4. mai 2010 #23 Skrevet 4. mai 2010 Det aller viktigste jeg skulle hatt fra dag 1, men som jeg ikke hadde kjøpt: BÆRESELE/BÆRESJAL. Ellers vil jeg anbefale dette som man bare "MÅ" ha, -Vogn (vår brukte vogna som seng, da hun ikke fikk til å sove i senga. Hadde vugge også, den funket de 4 første ukene, tilslutt ville hun ikke sove der heller) -Ammepute -Stellematte -Voksipose til vinter -Pledd -Masse gulpekluter -Stellebag -Febertermometer(alltid greit å ha på lur) -Vippestol, helst en som vibrerer. Vi fikk god bruk for vippestolen da jeg skulle dusje f.eks, og hun ikke ville ligge. Hun var også ganske urolig av seg. Vi fikk prøve en vippestol hos noen andre med vibrering. Hun digget det. -Vi sa i starten at vi ikke trengte babycall, men der tok vi feil. Det kjøpte vi etterhvert. Da kunne babyen sove ute, uten at vi måtte ha oppe vinduer eller sjekke hele tiden. Så det vil jeg anbefale. -Bilstol
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #24 Skrevet 4. mai 2010 Det viktigste er vel tøy, bleier, seng, stellebord og bilstol til turen hjem fra sykehuset.
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #25 Skrevet 4. mai 2010 Babygym: Helt genialt fra barnet er 3-4 mnd gammel og til det lærer seg å åle/krabbe. Vi betalte rundt 200 for et fischer price på tilbud. Vi har også hatt veldig stor glede av hjemmestrikket ullteppe. Kjøpeteppe av ull gjør sikkert samme nytten hvis du ikke liker å strikke. Med eldstemann hadde jeg klikket i løpet av babytiden foruten bæresjal, men med vesla var det ikke nødvendig. Så det er noe jeg ville sett an behovet for, ettersom hvor stort behov for kroppskontakt barnet ditt viser seg å ha :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå