Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Her om dagen oppdaget jeg at området under blandebatteriet i dusjen føltes "rart" å ta på. Fikk vondt i magen, så orket ikke å sjekke det. Men i går tok jeg mot til meg og dro av tapeten, og så at hele området fra blandebatteriet og ned til gulvet er helt råttent/muggent. Jeg kunne stikke fingeren inn flere steder, og det ramlet også av enkelte biter. Jeg aner ikke hvor lenge det har vært sånn, men det virker som om det har stått sånn leeenge. Det lekker/drypper liksom ikke vann, men det er tydelig at det er et eller annet problem rundt de der vannrørene til blandebatteriet, for det virker som om fukten sprer seg ut derfra. Jeg har ikke noen mann, og ingen foreldre eller søsken, og vennene mine er ganske unge og uerfarne på hus-/leilighetgreier, så jeg vet ikke helt hvem jeg skal spørre om råd. Aner ikke hvor man begynner når man har et sånt problem som dette. Skjønner jo at jeg først og fremst må få funnet ut hvor stor skaden er, men hvem ringer man da? Rørlegger..? Noe helt annet? Jeg har virkelig ikke peiling. Går det an å få lån i banken til slikt som dette? Jeg har ingen penger, og er egentlig ganske fortvilet. Det er midt i eksamenstiden min også, så jeg vet ikke om jeg klarer å ha masse folk og rot her inne før jeg er ferdig om en måned. (Har veldig liten leilighet) Ellers aner jeg ikke om noe forsikring kan dekke dette her? Huff, sikkert ikke. Men jeg kjøpte leiligheten for 4,5 år siden, og tror ikke det ble gjort noe mer på badet enn at det ble lagt på ekstra membran og ny baderomstapet. Ingenting med rørene, så vidt jeg vet. Imidlertid aner jeg faktisk ikke 100% hva som ble gjort, for jeg var på sykehus mens det ble pusset opp og det var faren min som gjorde det. (Han er død nå, så jeg får ikke spurt ham.) Men alt annet har vært galt her i blokka, så det hadde ikke forundret meg om det var dårlig håndverk fra starten av. Huff, føler meg skikkelig dum, men jeg vet faktisk ikke hva man gjør, jeg. Kan noen vær så snill hjelpe meg og bare si hvor jeg bør starte? (Og ja, jeg vet jeg høres ut som en skikkelig idiot, men dette er IKKE et tulleinnlegg. Vær så snill.)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Først kontakter du forsikringsselskapet ditt. De sender noen for å vurdere og taksere skadeomfanget. Om forsikringen din dekker dette, må du vente på klarsignal før du kontakter rørlegger og setter igang med reparasjoner. Du kan sikkert fint vente en månedstid før du får fikset dette, men jo lenger du venter jo større kan skaden bli. Dette blir nok mye opp til forsikringsselskapet ditt. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Takk for svar. Hvis det uansett må gjennom forsikringsselskapet først, får jeg ringe borettslaget og høre, for dette må vel gå på byggforsikring og den vet jeg ingenting om, vet ikke hvilket selskap de bruker engang. Er så lei av den leiligheten her at jeg har lyst til å skrike... :-(
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 ...eller går baderom og sånt på innbo? Det MÅ vel gå på bygget..? (Faen, jeg er lei av å ikke ha peiling også!) -hi
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Det går nok på din forsikring hvis det er en forsikringssak. Ring forsikringssselskapet og spør, så får du riktig svar. Det er ganske mye merkelige regler når det er borretslag.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Men jeg har jo bare forsikring på innboet mitt? Er en baderomsvegg/dusj innbo?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Bor du i et borettslag? Har dere kanskje felles forsikring av bygget?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 I borettslaget vårt vet jeg at en del av rørene inne i veggene er ansett som borettslagets ansvar. Sjekk med borettslaget ditt, og uansett er du forpliktet til å melde i fra til styret eller lignende om skader på leiligheten din. Snakker du med noen i styret har de sannsynligvis erfaring med sånne problemer og kan gi deg råd videre :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå