Gå til innhold

Mat og tenner ang babyer 8-9 mnd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på hvordan mat gir dere deres 8-9 mnd babyer?

Jenta mi er snart 9 mnd, og hun får velling på flaske til frokost, grøt rundt 12.30 tiden, middagsglass eller hjemmelagd middag rundt 3.30 tiden, også grøt rundt 7 tiden. Hvordan gjør dere det? jeg har nylig begynt med grøt på kvelden for hun har våknet mye om natta, så tenkte hun var for sulten, for hittil hadde hun bare fått velling til kvelds.

også en ting til. hun har INGEN tenner enda! er nesten bekymra jeg? de står de får det mellom 6-8 mnd, og hun er snart 9 mnd nå. og ingen tenner. hun er ganske langt fram i utvikling sier helsesøster med å reise seg , krabbe og gå snart tror hun hu kjem te å gjør. men ingen tenner!

tror dere at hun kanskje ikek får noe:P? må vi til tannlege og sjekke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å ta det siste først. Min barn har vært 9 mnd, nesten 12 mnd, 6 mnd og 7 mnd når de fikk sin første tann. Han som var nesten 1 år rakk jeg å bli bekymret for, men tennene kom da til slutt på ham også. Har og hørt om barn som er opp i 14 og 15 mnd før første tannen kommer. Du trenger nok ikke å bekymre deg enda i hvertfall :-)

Når det gjelder mat spiser nok min lille jente på 8,5 mnd veldig mye for alderen, men hun spiser omtrent slik.

5-6: mm

7-8: Frokost, 1-2 skiver + vann

11-11.30: Grøt av 120 ml vann + vann å drikke

13-13.30: Et beger frutti, evt 1/2 skive + mm

16-tiden: Middag av 1 mellomstor potet og 1 gulrot + evt litt av vår mat og vann til drikke. Hun her spiser ikke middagsglass i det hele tatt, bare spytter ut.

18-tiden: Grøt av 130 ml vann + vann

19: mm og så kveldsstell.

Skrevet

Forresten, han gutten min som fikk tenner så sent var også slik som din (og det var nr 3 og er vesla også). Velig tidlig motorisk. I tillegg hadde han, i motsetning til de andre barna mine, knapt nok hår på hode. Han var også litt liten for alderen når han ble en 9-10 mnd. Så når han var 10 mnd og gikk uten støtte var det mange som sperret opp øynene når de så en liten hårløs og tannløs baby vingle bortover, hehe... Så helt snålt ut ;-)

Skrevet

Ha ha Alva din hårløse og tannløse gutt hørtes mistenksomt ut som min egen =) Han blir 9 mnd den 11 mai, og her er det heller ingen tenner å se, men han har en utrolig vilje og styrke så det skal jammen ikke forundre meg om han begynner å gå før tennene kommer..

Som min helsesøster sa: - Jeg har fortsatt tilgode å se en unge som ikke får tenner =) Så de kommer nok til slutt se :)

Skrevet

Her fikk mini som nå er 10mnd ikke tenner før han var 8,5mnd, da fikk han fire tenner på tre uker :)

og dagen er ca sånn her:

ca 06:00 mme og sove videre

08:30 frokost med brødskive, youghurt og vann (eventuelt mme)

11:30 lunsj med grøt, frukt og vann

14:30 middag, frukt og vann

18:30 kveldsgrøt, tran og vann

19:30 litt mme og rett i seng

og gjerne et mellommåltid med frukt mellom middag og kvelds.

Skrevet

Hei!

Jeg har en stor gutt på snart som er glad i mat, så for vår del hadde det vært altfor lite mat å gi bare velling til frokost :) Du har ikke vurdert å begynne å gi grøt eller brød til frokost? Blir hun mett av vellingen?

Til frokost (mellom kl 6 og 6.30) drikker han ca 100 ml mme + en bolle grøt

Ca kl 9.30 1 brødskive + litt frukt + ca 100 ml mme

Ca kl 12.30 1 middagsglass

Ca ved 15-tiden: et lite mellommåltid + ca 100 ml mme

KL 17.30 En bolle grøt

KL 18.30 100-150 ml mme før han sovner

Og det med tenner trenger du ikke bekymre deg for. Kjenner ei som fikk 4 tenner på en gang ved 1 års alder

Skrevet

Tulla her har akkurat fått sin første tann og hun er 8,5mnd.

Måltidene her er omtrent sånn:

Frokost (ca 7.30): En porsjon grøt med vann til. Mme hvis hun vil ha (i det siste har hun ikke villet ha)

Lunsj (ca.11): Fruktmos eller babyyoghurt + vann. Får smake skive, men foreløpig bare knuger hun den i hånden og kaster de på gulvet til hunden. Mme hvis hun vil ha. Men samme som til frokost så vil hun som oftest ikke ha.

Middag (ca.16): Et middagsglass + fruktmos + vann

Kvelds (ca.19) En porsjon grøt. Mme etter stell.

Foreløpig er dette nok mat og tulla virker mett og fornøyd. Men er jo litt bekymret for at hun får for lite mme, men det er jo væske i grøten og så drikker hun jo vann til måltidene. Etterhvert må det vel mer mat til ved lunsjtider. Sover hele natten og har gjort det lenge :)

Skrevet

Ser at barnet ditt spiser brød. Har du tips til pålegg? :) mitt barn er åtte måneder.

Skrevet

Hellejenta: mini her får litt forskjellig på brødskiven, kokt skinke, most banan, makrell i tomat, prim, leverpostei, og har akkurat begynt med litt mild hvitost nå når han er blitt 10mnd :)

Skrevet

Spiste han det ( forutenom hvitost) når han var ca åtte måneder? Tusen takk for tips :)

Skrevet

Ja, han spiste det når han var 8mnd :) Han liker det litt variert :) Har du nettopp begynt med brødskive? Skive var ikke så veldig populært i begynnelsen her, så vi smurte på litt fruktmos i begynnelsen, det var veldig populært :)

Skrevet

Jenta mi er nå litt over 9 mnd, og hun fikk sine første to tenner for et par uker siden. Helt normalt å være sent ute tror jeg! Akkurat begynt med brødskive, og hvis pålegget er mykt går det helt fint å tygge med gummen.

Her ser menyen slik ut:

kl.4-5 mm

kl.7 mm + grøt og frukt

kl.11 mm + most middag el. litt brødskive, yoghurt

kl. 15 mm + banan og avocado, eller eggeplomme og moste grønnsaker

kl.17.30 grøt og frukt

kl.18-18.30 mm på sengekanten

Skrevet

Begynte for 2 dager siden. Ga henne skive med leverpostei, hun likte det. Men hun har fått utslett i etterkant, kan det være at hun reagerer på ny mat? Opplevde dere det? Unnskyld at jeg maser sånn :)

Skrevet

ikke bekymre deg for tennene, de kommer nok snart;-)

her fikk mini sin første tann når han var 6.5 mnd og det drøyde 6 uker før nr 2 tittet opp;-) nå er han 8.5 mnd og har 4 tenner og ALLE er nede.merkelig å se på, men han har et par på vei oppe nå;-)

vår meny:

ca kl 6: 200 ml mme i senga, og deretter en brødskive+ vann når vi står opp ca kl 7;-)

ca kl 9.30: grøt på 150 ml vann+ vann

ca kl 13: 1-2 skiver+ litt frukt+ vann

ca kl 16: middag/middagsglass+ vann

ca kl 18: grøt (noen ganger så trøtt at han bare spiser litt...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...