Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har en deltidsjobb hvor arbeidstidene mine er det som til enhver tid står på vaktlisten. Det foregår hovedsaklig kveld og natt, så en full arbeidsuke 35,5 timer i uken (eller 7 timer og 5 minutt). En vakt varer 6, 7, 8, eller 10 timer. Noen ganger jobber jeg doble vakter, og da er det 16 timer. Kan det kalles overtid ut i fra varigheten av en enkelt vakt, eller er det totale timeantallet i uken nødt til å overstige 35,5 timer? Prøver å lese meg frem til det ut fra riksavtalen, men blir ikke helt klok på det. http://fellesforbundet.no/internet/templates/DocumentList.aspx?id=2361 Det er da riksavtalen for hotell og restaurant som er relevant for meg.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Overtidsarbeid er vhsi du arbeider mer enn full arbeidsuke.
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Bare hvis arbeidsgiver pålegger arbeidstaker å arbeide mer enn full uke.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Helt korrekt! Du kan fint velge å ta på deg ekstravakter uten å få overtidsbetalt. Men hvis arbeidsgiver pålegger deg å jobber mer enn full uke (beordring), skal du ha overtidsbetalt.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Men hva med dette som står i arbeidsmiljøloven: "§ 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager." "§ 10-6. Overtid (2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid." http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Også er det egne bestemmelser for hvilke satser man skal ha hvis man blir pålagt å arbeide mer enn ni timer uansett hvor mye man har/skal jobbe ellers den uka.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Ok, indirekte er jeg vel pålagt å gjøre det. Jeg kan si nei, men da innebærer det at noen andre er nødt til å gjøre det, og til slutt er noen nødt til å si ja. Mulig jeg kverrulerer nå, men man kan jo si at i og for seg er jeg ikke nødt til å jobbe der i det hele tatt, det er valgfritt. Har jeg krav på lønn i det hele tatt da?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Nei, da er du ikke pålagt. Pålagt betur at DU blir beordret til å jobbe. Får du spørsmål om du ønsker/kan/vil, så er dte oikke pålagt. Hvis AG spør og ingen sier ja, SÅ kan han pålegge en av dere. Først da har dere i praksis krav på overtid.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Jeg vil forresten innvende at jeg ganske sikkert hadde blitt trenert ut av jobben om jeg nekter.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor det står at det ikke er overtid hvis det er frivillig? Er det en lov som sier det, eller er det bare vanlig praksis?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Dette er bare tull. Det finnes ingenting som heter frivillig overtid. Overtid er overtid. Punktum. Her kan du lese om ulovlig overtidsarbeid: http://www.frifagbevegelse.no/nettverk/article3742904.ece
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #14 Skrevet 4. mai 2010 Mhm...det er sikkert derfor det florerer med kilder for påstanden om at det ikke er overtid hvis det er frivillig, i denne tråden
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #15 Skrevet 4. mai 2010 Det der er jo helt hårreisende og bør ikke kunne skje i Norge i 2010. Dessverre er det nok vanskelig å fremme krav om noe dersom du bare har en avtale om du skal jobbe etter gjeldende vaktliste. Da blir du nok, som du sier, trenert.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #16 Skrevet 4. mai 2010 Å Herregud, er dere helt knødde i toppen? Overtid er overtid samme hvorfor det foregår. Hvorfor vil dere oppfordre folk til å jobbe gratis? Idioter! Til HI: Det er godt at det finnes sånne som deg som ikke er villig til å bli utnyttet av arbeidsgiver. Håper du samler mot til å fremme krav om å bli lønnet for den jobben du gjør. Arbeidsgiveren din strider mot både tariff og lov i det han gjør.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #17 Skrevet 4. mai 2010 Dere blander jo begrepene litt da. Det som heter pålagt overtid skal kompenseres med 100% ekstra betalt. De færreste arbeidsgivere benytter seg av dette, da må først alle ansatte ha sagt nei til å ta vakten, og det må være virkelig nødvendig at noen kommer på jobb. Det er heller ikke alle yrker som har lov til å pålegge overtid. Et kontor, en restaurant osv har ikke myndighet til å pålegge overtid, mens dem som jobber med mennesker, lege, sykepleiere, omsorgssektor, politi osv osv. hvor det kan være fare for liv og helse om ingen kommer på jobb, disse kan pålegges overtid. Hvis HI jobber på et hotell eller en restaurant kan hun ikke pålegges overtid, det er derfor helt irrelevant at dere nevner dette. Hun har da full mulighet til å si nei til alle vakter som blir tilbudt henne, men som ikke er hennes i følge vaktplanen. Hvis hun likevel sier ja til flere vakter enn hun i utgangspunktet er satt opp på skal hun ha vanlig lønn, samt kvelds- og natt-tillegg, som en hvilken som helst annen vakt. Hvis det totale timeantallet på en mnd overstiger en full stilling kan hun i noen sammenhenger få ekstra betaling for disse timene. Dette varierer på de ulike arbeidsstedene, og hva slags avtale de har. Mange opererer med at vakter som er utdelt av "sjefen" teller på timeantallet, mens hvis man bytter de ansatte imellom så får man ikke samme uttelling... Og til slutt, i stedet for å legge dette spørsmålet ut på dib/bim, hvor folk stort sett svarer det de synes, mener eller er vant til fra egen arbeidsplass, ville jeg tatt en rask telefon til din egen fagforening. De kan gi deg helt spesifikke svar på spørsmålet ditt:) Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #18 Skrevet 4. mai 2010 Mulig jeg misforstår, men jeg tror det er sånn at alminnelig arbeidstid er regulert både daglig, ukentlig, månedlig og årlig av arbeidsmiljøloven. Selvfølgelig vil jeg ikke be om overtid hvis jeg overtar en annens vakt en dag jeg normalt ikke ville jobbet i følge vaktlisten. Da vil denne fremdeles ligge innenfor såkalt alminnelig arbeidstid på 6-8 timer. Men hvis jeg jobber 10, 12 eller 16 timer på en og samme dag, enten fordi jeg er bedt om det (i tilfellet med 16 timer) eller fordi vakten er ment til å være 10 eller 12 timer, så skulle jeg tro at det er overtid? Bedriften er organisert i fellesforbundet, men de ansatte er ikke organisert. Hvilken betydning har dette? Hvilke konsekvenser får det for en bedrift å bryte arbeidsmiljøloven?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #19 Skrevet 4. mai 2010 Hvis de ansatte ikke er organisert så ville jeg først og fremst fått med meg kollegaene og organisert meg. Da får dere en kontaktperson i fagforeningen til å se på bedriftens rutiner, og finne ut hva som eventuelt er brudd på arbeidsmiljøloven. Hvis dere jobber uten å være organisert så stiller dere veldig dårlig i forhold til å kreve noe som helst av arbeidsgiver. Når det er sagt så skal alle arbeidsgivere, uansett om de ansatte er organiserte eller ikke, følge arbeidsmiljøloven. Problemet er bare at de fleste lover og paragrafer kan tolkes på flere måter, man kan alltids finne argumenter for den ene eller andre tolkningen osv. Enten snakker du saklig med arbeidsgiver og viser til loven, spør om dere ikke skal ha overtidsbetalt for den og den vakten og det du ellers påpeker at arbeidsgiver ikke følger opp, eller du organiserer deg med et par klikk på nett, lar de andre på jobb gjøre det samme, og lar fagforeningen ordne opp i resten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå