Gå til innhold

Jeg vil flytte til utlandet for et par år - gjerne Spania. Noen tips eller erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å bli sprø av både været og hverdagen her hjemme. Jeg har bechterew så merker jo ekstra godt på kroppen denne kulden vi har her hjemme. Lever jo for sommeren, men nå er det virkelig deprimerende vær ute! Det snør jo i mai!!!

Barna våres er 2 år og 4 år, så vi trenger jo forsåvidt ikke tenke på skole nå. Det ideelle hadde vært at mannen jobbet og jeg var hjemme med barna, evt at barna var litt i norsk/skandinavisk barnehage og jeg også jobbet litt. Men vil fokuserere på familie denne tiden og ikke jobbe fulltid.

Noen som har gjort dette? Hvordan gikk dere frem? HVor mye koster en bra leilighet/hus i leie?

Har så lyst til å realisere det vi har drømt om å gjøre lenge..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor på Gran Canaria, som er det stedet i Spania en bør velge dersom en vil ha sol og stabil varme hele året. Har bodd på solkysten på fastlandet også, og det kan være veldig fint, men det kan til tider regne MYE og det er større sjanse for å bruke en litt tykk jakke om vinteren enn bikini.

Fastlandet er på sin side MYE billigere når det kommer til husleie. Nå er det en stund siden jeg bodde der, men tipper man kan bo ok for 5000(kanskje enda billigere hvis man ikke bor midt i smørøyet) i mnd på årskontrakt på fastlandet mot 8000 her. Det er generelt sett dårlig standard på boligene her nede og vanskelig å finne noe til en ok pris med ok standard, men om man leter litt kan man være heldige.

Man kan bo billigere på GC også om man ikke bosetter seg midt i smørøyet, men om man ønsker å bo i norskestrøet koster det penger, og nordmenn flest ( i alle fall de som bare er her for kortere perioder) vil jo helst bo der nordmenn bor.

Her er det norsk bhg, og det finner du vel i alle fall en plass på fastlandet også. Det er norske priser i bhg, og de har kun storebarnsavd(3-6 år)

Når det kommer til jobb spørs det jo helt hvilken utdannelse og bakgrunn man har. Det er mange om beinet. De "norske" jobbene med norsk lønn og arbeidstid er populære.

Man bør snakke spansk hvis man skal ut i arbeidsmarkedet, med mindre man skal jobbe på den norske skolen, bhg, kirken, bakeriet, butikken, baren eller noen av de andre norske stedene det er bortimot umulig å få seg jobb. Man bør nesten snakke spansk uansett, men det kan man jo hoppe på når man kommer seg hit eller dit, alt etter som!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...