Gå til innhold

Ang denne jenta som har med seg rare ting i matpakken sin....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen som tenker på at hun kanskje våkner veldig tidlig om morgenen, og allerede har spist frokost hjemme før hun drar i barnehagen, og bare har med et eller annet i matboksen for å kunne sitte å kose seg sammen med de andre barna?

Dumt å begynne å dømme andre uten å ha alle fakta.

Tviler sterkt på at noen foreldre tror at en haug med pepperkaker eller 5 jordbær er en mettende og bra frokost( hvis de ikke er rusa på et eller annet, tilbakestående eller noe sånt).

Skrevet

hva skjer ???

Skrevet

Link?

Skrevet

Litt morsomt, for jenta mi hadde med seg nettopp 5 jordbær i går. I TILLEGG til ei skive med polarbrød, som hun helt sikkert ikke hadde sagt noe om. Dette var den såkalte 3-maten, der ungene spiser frukten etter brødmat eller yoghurt. Formiddagsmaten får de i bhg, ergo - ikke så fryktelig nødvendig med den helt store matpakken.

Skrevet

Det er klart at det finnes andre forklaringer på "elendige" matpakker, men det er jo alltid noen i en klasse eller avd. som ofte har mat som ikke gir nok eller riktig næring. Selv om barnet har spist er det ikke nødvendig å sende kaker i boksen, om ikke annet for å ta hensyn til bhg/skolens regler og de andre barna. I klassen til gutten er det såpass fokus på sunn mat at de stakkars barna som har foreldre som lager feil matpakker nesten lider under det. Det er ikke kult med nugatti og loff, og det kan nesten gå for langt den veien også siden matvaner i stor grad er påvirket av familiens sosioøkonomiske status.

Skrevet

Mini her får "elendige" matpakker, med kun fint brød. Magen hans tåler ikke annet (har satt sammen "diett" med barnelege). Håper ikke folk i barnehagen hans legger ut slike innlegg!

Selv er vi heldig som har en gutt som spiser mye grønnsaker, så vi kan erstatte mye av brødet med det(han har ofte dette i matboksen sin og), men det kan ikke alle foreldre...

Nå har ingen for vante å vise fram matpakka hos oss, men det er jo ikke utenkelig at ungene bare viser fram det de ønsker at andre skal se... Jeg synes også denne framvisningen høres uheldig ut, i fht at barna selv kan oppfatte det som en konkurranse om hvem som har "best" mat.

Skrevet

Jeg har nok ett barn med en slik matpakke. Frokost spises hjemme, men det er litt stas å spise i barnehagen så litt frukt, noen ritz kjeks, eller noe annet hun finner i skapet taes med av og til. Grove vaffler har hun også hatt, om hun skal ha det med seg igjen tror jeg at jeg må steke til alle på avdelingen, for det var en del misunnelige i barnehagen da vi kom. Og det ble ikke bedre når vi hadde plukket bjørnebær på veien, så mye at vi ikke fikk igjen matboksen. Er det tomt for brød, steker jeg grove vaffler som ungene får til skolemat og frokost. (jeg har mer grovt mel i enn når jeg baker brød, så jeg har ikke dårlig samvittighet for at de har med seg vaffler. )

Skrevet

For å svare for meg selv hadde jeg aldri sendt med ungen min pepperkaker eller mariekjeks til å spise som "mellommåltid" på morgenen. Da er det bedre med frukt, en yoghurt eller lignende...

Skrevet

Det verste som finnes ved frokostbordet i barnehagen er de barna som allerede har spist frokost hjemme. Tenk på det! Uansett om de har med seg noe smått for å kose seg sammen med de andre barna, lager de uro og tull. Så vet dere det :)

Skrevet

Tøys :)

Storebror spiser gjerne en skive eller to hjemme, og har med frukt i matboksen sin i bhg. Da får han en rolig start sammen med de andre, og han er slettes ikke et uromoment.

Sådesså!

Skrevet

Så vi som har barn som står opp halv seks på mårningen, men ikke leveres i barnehagen før klokka halv ni, skal vi ikke gi barna våre mat hjemme før de drar da??? Tenk på DET, du!

Skrevet

Enig HI, dårlig å henge ut andre foreldre og ikke minst sladre med de ansatte i barnehagen om det. Skikkelig kjærring-kultur!

*Joa* ; Jeg kan forstå det du sier men gi gjerne tips til hva man gjør med barn som våkner kl 06:) Synes det er litt voldsomt at en 3-åring skal gå sulten i 2,5 time, derfor pleier jeg å gi en banan, yoghurt el...

Skrevet

Joa, her må du forklare deg litt altså ; hva mente du???

Hvis de allerede har spist kan de vel bare begynne å leke???

Må de sitte ved bordet, jeg hadde hvertfall kasta de vek om de bare satt og tullet!!!

Skrevet

herregud, det var da og en ting å legge ut om. Syntes folk kan passe sine egne ting, selv om dem er uengie med hva andres matpakker inneholder...Drit i å se i barnas private matpakker da...Har aldri opplevd at barna kommer rundt å viser hva de har med seg.

Også håper jeg at ingen ser min datters lille matboks med 6 jordbær hun har med seg i bhg i dag...For hvem vet vel hva hun har i den andre matboksen;)

Når det gjelder frokosten i bhg, så har vi heldigvis ikke frokostmåltid i bhg, men de barna som er sultne kan sette seg ned å spise. De som syntes de andre barna skaper uro bør heller holde sine hjemme til etter frokosten da!

Skrevet

Ser hun som var hovedinnlegger fikk mye pepper. dette synes jeg er dypt urettferdig. Synes det er flott at det finnes folk som bryr seg...Hvem vet? det kan jo være tegn på omsorgssvikt...Som Moder Gro sa, det er bedre å bry seg en gang for mye enn for lite. Vi vil ha tilbake nabokjerringa som turde å blande seg! La oss håpe at det blir tatt opp og at jenta får ordentlig mat...

Skrevet

Nei på Dib skal man ikke bry seg:) At matpakken i bhg består av mariekjeks og pepperkaker er helt normalt. At ungen roper om oppmerksomhet er visstnok overdrivelse fra HI sin side for når andre aldri har opplevd det samme..... må det jo være oppspinn. Jeg tipper HI sjekker alle matpakkene til alle ungene på avd hver eneste dag, tar notater og løper hjem til pcen for å holde oss andre oppdatert:)

At antall 4 åringer med hull i tennen er økende i dagens samfunn er også bare løgner fra tannhelsetjenesten sin side. Det er jo så synd på alle de ungene i bhg som må ta til takke med fruktspyd i stedet for kake på bursdagen sin.

Hjemme må folk få gjøre som de ønsker. Det interesserer meg et visst sted. MEN til fellesmåltider i bhg har man et lite kollektivt ansvar.... hvis man gidder å tenke på litt annet enn meg og mitt.

Skrevet

Seriøst? Bry seg? Bryr man seg når man skriver innlegg på DiB? Om hvem hjelper det? Barnet?

Skrevet

Mulig det går opp et lys for noen da vøtt:) Og hvorfor kan ikke matpakkeinnhold være et tema på Dib? Sårt for mange eller hva?

Skrevet

Absolutt ikke et sårt tema for meg. Jeg er bare lei av at man snakker om å bry seg/ikke bry seg. Men å bry seg har først en verdi når man gjør noe med saken. Og et nedlatende innlegg på DiB om en unga som "kauker" og krever oppmerksomhet og nærmest tvinger matpakkeinnholdet på HI, er vel knapt et velmenende ønske om å hjelpe noen?

Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor mange blir så støtt av dette. :)

Mange som gir etter for ungene sine?

Skrevet

jeg tror nok at jenta får lov og lage matpakken sin selv - kan virke slik .. og at foreldrene synest det er greit. No stress.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...