Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ups, tror jeg var nær en knapp der...

Ingen av oss har noen form for alergi heller..

Sier ikke at det er bra å røke, men tror ikke det er så ille som noen skal ha det til heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarte å stumpe røyken i dette svangerskapet også:)Jippi!Er så stolt over meg selv.Det er håp for oss alle:0)

Skrevet

Det er ikke bare du som må ta konsekvensene men også barnet ditt. Selvom de er våre så har vi ikke rett til å gjøre hva som helst med/mot dem.

Hva er gjort er gjort og det må man bare glemme. Men du har fortsatt mulighet å slutte i morra og jeg kan love deg at du kommer aldrig til å angre på det hvis du bryr deg om den lille i magen. Hvis du trenger motivasjon så kan du ta noen søk om røyking i svangerskapet, krybbedød, osv.

Skrevet

Da det kommer enda en debatt om en person som har 100 dager igjen, går du inn på den? Enda en person som har vært på ultralyd, svarer du på den?

Det er rett og slett ikke spennende! Men når noe poster noe mer relevant, noe man BRYR SEG OM, f.eks røyking og alkohol i svangerskap, ting som skjer med kroppen, generelle ting om den vesle osv tar man gjerne en kikk... Hvis man skal sensurere bort de innleggene kommer dette forumet til å stoppe opp for folk gidder rett og slett ikke,,,

Bare ta en titt på hvilke innlegg som får flest kommentarer ;)

Man må jo kunne diskutere ALT som har med en graviditet å gjøre uten å krangle? Jeg mener i allefall det :D

Skal man føle man må poste alt sånt på kranglesiden hadde ikke dette vært et nettsted jeg ville brukt tid på i allefall ;)

Skrevet

Jeg har røyket selv, men sluttet med en gang jeg fikk positiv graviditetstest. Kan ikke si det var spesielt vanskelig (synes jeg).

Gravide som røyker, synes jeg helt ærlig er stygt å se på. Men jeg tar det aldri opp me de som røyker, å ber dem om å slutte. Dette fordi jeg veet hvor utrolig plagsomt det er når andre kommer å sier hva som er best for deg, hvor dumt det er osv. Dette er noe alle røykere vet, jeg ble irritert når noen kommenterte røykingen min, og ja, det var nesten sånn at jeg røyket på trass når de kom sånn...

Men når det er sagt, jeg har ingen som helst respekt for at gravide røyker i det hele tatt, og det må jeg få lov til å si, når temaet blir tatt opp.

Men det å gni det inn, å kommentere hvor dumme de er, og at det går utover barnet osv, det gidder jeg ikke "belære" de om, for det tror jeg røykere vet, kanskje best av oss alle....

Er på ingen måte sur på gravide røykere, det er individuelt hvor vanskelig det er å slutte også tror jeg....

All kred til de som klarer å slutte/trappe ned sier nå jeg!

Skrevet

Synes det er utrolig at for å forsvare sitt eget røykeinnlegg, eller for at man er opptatt av og svarer på dette, så må man rakke ned på andre type innlegg!!?! Jøss!

Da mener jeg de som skriver nedlatende om 100 dager igjen og Jeg har vært til UL etc...

Jeg har hverken 100 dager igjen, eller vært til UL ennå, så det er ikke mine, men jeg må si at disse innleggene er 100 GANGER MER INTERESSANTE FOR MEG ENN RØYKING OG DRIKKING,SOM ABSOLUTT ALLE BURDE VITE ER EN UTING UNDER SVANGERSKAPET. Synes faktisk det er rart at det er mer igjen å diskutere på den fronten.

Ja, det blir selvfølgelig endel av disse UL-innleggene, men jeg bryr meg faktisk!! Om det bare er for et lite minutt eller to, deler jeg faktisk litt av disse personenes glede. Det er derfor jeg er på dette forumet. For å få og gi glede, og selvfølgelig for å få svar på det jeg lurer på eller bekymrer meg for (for det er så mangt ;-)))

Så skjerp dere alle sammen dere som slenger med leppa, enten det er på den ene eller den andre siden!!!!!

Skrevet

he he ! like morsomt å lese gjennom disse trådene! Folk blir så provoserte.

Jeg er selv en ikke røyker, men hva folk velger å gjøre under svangerskapet er vel dems problem og ikke alle andres.

Utrolig mye fokus på at man ikke skal røyke i svangerskapet for dette skader barnet. Men jeg vil si at en som røyker og bor på landet hvor det er lite forurensning vil vel nesten være som å bo i en tettpakket by med masse eksos og indistriområder med farlige utslipp. Og tenk på alle de som ikke spiser sundt gjennom hele svangerskapet og forer de ufødte barna med kun sukker!

Vil si at de fleste er litt skyldige i å gi barne sine noe de egentlig ikke burde ha inne i magen sin.

Skrevet

Så godt sagt! Takk for at du står fram. Min mor sluttet også på dagen

da hun skulle ha min bror, har deretter aldri tatt et trekk, det står det resekt av. De startet jo å røyke veldig tidlig den gangen.

Håper flere er som deg :)

Skrevet

det er nok barnet som må ta konsekvensene...

Skrevet

Jeg tok opp dette med legen min. Jeg røyker og synes det er kjempe vanskelig å slutte. Jeg spurte han hva jeg kunne gjøre for å få det til, svaret jeg fikk var:

Du må gjøre det i ditt eget tempo, ingen må presses til å slutte. Hovedsaken er at du slutter.

Jeg har jo kutta ned betraktelig etter den siste sprekken min og føler jeg er på god vei. Har litt mer viljestyrke denne gangen tror jeg.

Det hjelper jo også at min mor, far og samboer denne ganger går inn i det sammen med meg. Når vi er flere om det er det litt enklere.

Skrevet

eg røyga i nesten15 år, slutta for ti år siden, tog meg tri uger med nertrapping og ikje ein sprekk siden. E bare viljen d står på, lykke t me å slutta alle som røyge, tenk på den lille inni dokke som og får i seg nikotinen, burde vere ein stor motivasjon spør du meg

Skrevet

For meg er det ubegripelig at noen røyker med barn i magen. Jeg sluttet straks jeg visste jeg var gravid. Det var ikke lett, men det er noe jeg må ofre for barnet mitt. Jeg mener det er egoistisk å tenke annerledes. Hva med alkohol? Hvor setter dere som røyker grensen? Det er uaktuelt å drikke alkohol, det samme bør gjelde for røyk.

Skrevet

Dette med røyking i svangerskapet er virkelig egoistisk! Tenk på barnet!

Skrevet

jeg er gravid for andre gang,har sluttet å røyke med begge to uten problem. bare det at folk kan storrøyke når de kjenner de fine sparkene er grusomt. kjenner ei som røyker like mye som før hun ble gravid, og har fått beskjed at barnet virker lite,men ENDA ikke slutter (rulletobakk), og det synes jeg er svært egoistisk.

selvfølgelig er det mer vanskelig for andre enn det f.eks var med meg, jeg har enda veeeldig lyst på røyk men biter det i meg og heller legger på meg ett par ekstra kilo for barnet mitt sin skyld..

Skrevet

Jeg har royket i mange mange aar og sluttet maaneden for jeg planla aa bli gravid (og ble det). Er saa utrolig glad for aa vite at om noe skjer med barnet mitt saa VET jeg at det i alle fall ikke er fordi jeg har utsatt det for royking.

Dere som royker, tenker dere ikke paa at for hvert trekk dere inntar trekker blodaarene til livmoren seg sammen slik at fosteret faar mindre og mindre naering og oksygen. Samtidig faar fosteret en stor dose karbonmonoksyd som det ikke klarer aa bli kvitt, tror det var 6-8 timer for nivaaene var tilbake paa det normale hos et foster. Det betyr at om du royker oftere enn hver 6-8 time saa akkumuleres karbonmonoksid i kroppen til den lille, den blir rett og slett kvalt. Det er pga det overnevnte at fosterene dor pga royking, les "abort". I tillegg inneholder royken en masse fosterskadelige kjemikalier. Mammaen min royket naar hun var gravid og jeg har faatt min del med "skavanker", vanskelig aa tilbakevise hva grunnene var, men jeg skulle virkelig onsket at hun ikke hadde royket med meg.

Min motivasjon for aa unngaa royken er at "aa saa godt en sigg skal bli naar barnet er vel ute av magen", det skal jeg alltsaa gi meg selv lov til!!! Om jeg virkelig onsker aa gaa tilbake til royken om vel et halvt aar, eller om jeg velger aa "utsette" det til etter ammeperioden blir et valg jeg tar da (forhaapentligvis det rette!), men jeg foler at det er min versjon av aa ta et skritt av gangen og ikke kreve for masse, f.eks aldri royke noensinne igjen. Da tror jeg sjansen for aa sprekke er mye storre!

Jeg er ogsaa av den oppfatningen at ALLE klarer aa slutte. Alle vennene mine sluttet i tur og orden og jeg klarte det ikke men royket i flere aar alene og fant meg heller nye roykevenner.. men jeg klarte det altsaa.. i maanedene for jeg ble gravid lekte jeg mye med tanken paa at det var et lite forste inni magen som jeg seigpinte og kvalte hver gang jeg tok meg en sigarett. Nei, det vil jeg altsaa ikke kunne staa for aa gjore mot et annet menneske! Jeg haaper min historie kan faa endel roykende modre til aa forstaa at det eneste akseptable de kan gjore er aa kutte tvert!

Hilsen midlertidig, evt. permanent ikke royker :)

Skrevet

Jeg synes jo det er synd for dem som ikke klarer å slutte, men det er og blir deres sak...

Selv har jeg sluttet flere ganger - sist for 8 år siden. Derfor vet jeg hvor vanskelig det kan være. Ikke tatt en eneste sigarett etter det, men kan ennå kjenne et snev av lyst komme over meg iblant...dessverre!

Ja, jeg synes heller ikke det ser pent ut, men det viktigste er at en kanskje klarer å trappe litt ned og være snill og god mot ungen når den kommer ut. Alle har vel sine synder å leve med...så vi bør vel først og fremst ha blikket mot oss selv :)

Skrevet

sånt gjør meg irritert... å si at det er DITT barn det går utover.. javel, men om ikke du bryr deg nok om barnet til å slutte å røyke, så må jo noen andre gjøre det!! Ærlig talt!

det er en ting å ta en burger i ny og ne.. Men å drikke vin, å risikere at babyen din fødes med føtalt alkoholsyndrom, og å røyke og gjøre babyen nikotinavhenging og gi dårlig tilførsel av oksygen med vilje..

At folk har samvittighet til å utsette den lille for noe slikt?

Er man trangsynt fordi man vil det beste for det ufødte barnet? Handler ikke om å tro at man kan eller vet alt, bare at man faktisk kan og vet det som er almennkunnskap og som man BURDE kunne og vite..

Jeg har røket i 12 år, men sluttet på dagen da jeg testet positivt. Det handler om viljestyrke!

Skjerp dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...