Gjest Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Hva er dine tanker om dette? Merker selv at jeg syntes det ser skikkelig stygt ut, forbinder det med trailer trash opplegg!
lykkelig med2 gutter Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 hm...nå kan d hende du provoserer på deg noen arge medgravide Linda89... en jeg synes også det er fryktelig vondt å se gravide røyker, men jeg håper og tror de som røyker prøver å slutte. Og jeg håper virkelig at de har trappet ned betraktelig, så barnet slipper å bli født med et lager av nikotin i kroppen. Barnet bruket mye lengre tid enn mor på å bryte ned nikotinet og det er derfor stor fare for at nikotinet hoper seg opp hos den lille i løpet av svangerskapet, det må være forferdelig å bli født slik. I tillegg er det en del mødre som ikke røyker rundt barnet, og i forbindelse med amming etter at barnet blir født, så de tvinger faktisk det nikotinavhengige barnet sitt til å bråkutte røyken, noe de ikke greier selv.... I tillegg har jeg opplevd en del røykende mødre som reagerer kraftig på helsevesenets"dårlige" oppfølging og uttesting av barn med astma, stadige betennelser og pustebesvær... HVA KAN ÅRSAKEN VÆRE TRO???!!! Jeg håper mødre som elsker barna sine, kan elske dem så mye at de tar støyten selv, og kutt ryken FØR du blir gravid!!! men bedre sent enn aldri. Lykke til for alle de som pøver sier jeg, jeg heier på dere, og vet det ikke er enkelt.
vbu Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Jeg hater når folk røyker rundt meg og spesielt når jeg sitter i bil. Jeg har hatt mange tilfeller hvor folk rett og slett ikke hører på meg når jeg ber dem å ikke røyke rundt meg (har heldigvis kvittet meg med den omgangskretsen nå). Når jeg ser folk røyke i bil med barn så ser jeg rett og slett svart. En ting er at folk utsetter seg sjøl for dette men når det gjelder unger så synes jeg det er stygt. Burde egentlig være ulovlig å røyke rundt andre uten samtykke og rundt unger/foster som kan ikke gi samtykke. Jeg vet at dette er ganske hardt sagt og at det er veldig vanskelig å slutte å røyke men tror siste spikeren ble satt i kisten på min sympati for røykere når jeg leste at nesten alle krybbedød skjer hos røykere. Skjønner ikke at det ikke er like mye propaganda mot røyk i svangerskapet som det er mot alkohol.
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Enig! De som ønsker å bli gravide skulle vært tvunget på avvenning før de ble gravide. Fatter ikke at det går an å være så egoistiske. Å få barn er ingen menneskerett - men å gjøre sitt for å beskytte barnet når det allerede er i magen burde være en menneskerett!
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ sommerfugl Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Jeg røyker. Kutta ned betraktelig, men sprakk for ei uke siden. Har nå begynt på nedtrappinga igjen. Jeg må si det er vanskelig, selv om jeg har verdens beste motivasjon og grunn til å slutte. Til dere som har svart på innlegget over meg her: hvis dere ikke har hatt denne stygge vanen, vet dere heller ikke hvor vanskelig det er å slutte. Jeg synes det er ekstra vanskelig å slutte når jeg vet jeg må. Mener selv at røyking under graviditeten er en uting og har skikkelig dårlig samvittighet med tanke på den lille i magen. Har alltid sagt at når jeg blir gravid skal jeg slutte på dagen! Det gikk jo ikke... Men til alle dere som rakker ned på oss som røyker: ikke rakk ned på oss, ikke kommenter det, heller støtt oss og prøv å motivere oss til å slutte!
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har selv vært stor-røyker. Og jeg har sluttet, så jeg vet hva jeg snakker om! Det finnes ingen unnskyldning for å røyke under svangerskapet. Det er egoistisk og noe av det styggeste jeg ser! Mange syns det er vanskelig, men hvis ikke du klarer det, nei da prøver du ikke hardt nok! Det å forsvare røykinga under svangerskapet blir for dumt, da vil jeg heller latt være å svare på slike tråder som dette!
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Må bare legge til nå at kommentaren min var ikke rettet mot deg over her eller enkeltpersoner (kunne se sånn ut) Syns forøvrig det har vært nok av disse trådene her nå...
Mammafugl Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 Ærlig talt! Slutt å være så jævlig skinnhellige! Syns det er tøft at det er noen som tør å stå frem som røyker i svangerskapet, med alle de skinnhellige madonnaene her inne som mener de (og de alene) har hele vettet. Det er ingen som er perfekte hele tiden; heller ikke som gravide. Vi skal selvfølgelig helst ikke drikke alkohol eller røyke med følge ALLE kostholdsråd slavisk, mens vi pugger barnesanger, tar knipeøvelser og trener minst 3 ganger i uken. Vel, alle vet at det ikke er helt sånn, og at det er greit. Av en eller annen grunn er det noen som har stor glede av å ergre seg over andres tilkortkommenhet. Det er en dårlig egenskap, som en bør bekjempe. Jeg våger å påstå at det kan være vel så skadelig for den oppvoksende slekt at man har trangsynte og dømmende foreldre enn at mor tok seg en blås eller ti mens de lå i magen.
vbu Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Nysjerrig, hvordan kan vi motivere og støtte dere? Jeg støtter absolutt de som vil slutte og jeg skjønner godt at det er dritvanskelig og at de kan sprekke og må begynne igjen mange ganger. Ser faktisk veldig opp til folk som har klart å slutte! Men etter egen tidligere erfaring så blir røykere bare sinte hvis man sier noe som helst til dem. De biter hodet av man hvis man prøver å komme med støtteerklæringer midt i prosessen. Jeg prøver forresten å ikke kommentere uvaner (som røyking) til vanlig som ikke skader noen andre enn den som holder på med dem. Men når det plager andre og kan være skadelig for andre folk (spesielt barn) så synes jeg at man har rett til å kommentere og peke på at dette er feil. Ingen synes det er feil å peke på at alkohol er farlig for barn i magen. Hvorfor er røyking annerledes? Håper du gir ikke opp og står på! Du gir barnet ditt en mye bedre start hvis du klarer! Lykke til!
mandalay Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Jeg må si meg enig med Ovedia, syntes ikke det er noen unnskyldning for å røyke under svangerskapet! Og selvom jeg ikke er perfekt, vet jeg iallefall at jeg har gjort alt riktig i forhold til den lille i magen. Får mitt barn astma, vet jeg at det ikke kommer av min røyking. Jeg håper virkelig at dere som røyker under svangerskapet, uansett om det er en eller ti om dagen, klarer å slutte! Uansett, ikke gi dere- prøv igjen og igjen...
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Jeg røyka før jeg ble gravid med førstemann, sluttet da jeg oppdaget at jeg var gravid (ikke planlagt) men da trengte jeg å trappe ned litt først. Sprakk etter jeg var ferdig med å amme,så begynte igjen, men sluttet på dagen da jeg så den positive graviditetstesten som viste at jeg skal ha enda ett barn. Det har ikke vært noe stort problem, jeg trenger den gode grunnen for å slutte. Har mått ty til en snus i ny og ne for å ta de værste abstinensene. Det er vanskelig å slutte og ingen som ikke er i stiuasjonen har noen rett til å dømme de som ikke klarer det. De har det nok kjempe vondt med seg selv fra før.
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #14 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har ikke påpekt eller kommentert det da jeg har sett det, men jeg reagerer på det fordet! Syntes det ser kjempe stygt ut, og da de røyker i nærheten av meg følte jeg ikke at jeg kunne kommentere det heller, selv om jeg følte meg veldig plaget av dette. Alle har ting de kunne gjort bedre for den lille, for meg ligger dette hovedsakelig i kostholdet, jeg får meg ikke til å like grovbrød hehe så tviholder på loffen! Ingen er perfekte, absolutt ikke, men jeg syntes at det er vår oppgave å gi barnet en best mulig start på livet, og det gjør man ikke hvis man røyker eller drikker i svangerskapet.
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 4. mai 2010 #15 Skrevet 4. mai 2010 Jeg tror ikke at det å by midt i byen med masse eksos og asfaltstøv er kjempe bra heller jeg da. Er så mange faktorer som påvirker den lille vi har i magen, men det er de som røyker eller drikker som blir hengt ut så til de grader. Både faktorer som kosthold og mosjon har mye å si på den lille vi har i magen, jeg vil ikke på noen måte henge ut noen, for jeg er ikke feilfri selv. Om alle kunne sett på seg selv og heller jobbet med det de kan gjøre bedre, i stede for å klage på andre så hadde det vært så mye enklere. Kjenner at jeg blir provosert av alle damene her inne som bare må klage på alle andre. Hva har hendt med samholdet her inne?? forrige gang jeg gikk gravid var det så koselig damer her inne og masse gode samtaler, nå er det jo bare drittslenging og klaging. Kan ikke dere holde dere på krangleforum dere som må klage på andre, så kan vi som ønsker å ha koselige svar på trådene våre få det. Nå mener jeg ikke å henge ut deg spesielt Linda89 men er bare ett av mange jeg ser her inne og kjenner at jeg blir så negativ selv av alle de "klagete" innleggene... )
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #16 Skrevet 4. mai 2010 Når man starter en tråd om røyking under svangerskapet, kan man ikke forvente annet enn mange sterke meninger om den saken. Kan vel ikke akkurat kalle dette over her drittslenging og klaging? Jeg kan ikke heller se at noen har skrevet i denne tråden at de selv er feilfrie eller at man "klager" på andre. Dette er jo debattforum og da må man få lov å skrive det man mener om saken. Du hadde vel ikke forventet å lese mange koselige svar på en tråd som handler om dette? Hvis du blir så negativ av alle disse "klagete" innleggene som du skriver, kan du vel bare la være å lese her?
♥Tonje mor♥ Sønn og spire... Skrevet 4. mai 2010 #17 Skrevet 4. mai 2010 Jeg mener bare at slike innlegg hører hjemme på krangleforumet. Så kan de som ønsker å drøfte slike ting titte innom der om de selv ønsker. Det er derfor det er der )
Elviras mamma Skrevet 4. mai 2010 #18 Skrevet 4. mai 2010 Det är helt upp till var och en att bestämma. Personligen tycker jag att det är totalt avskyvärt! Det är ett tecken på total ignorans. Man kan inte ens skylla på svaghet. Hur svårt det än kan vara att motstå suget efter nikotin så KLARAR man att avstå. Det handlar enbart om viljestyrka. Om man faller tillbaka efter att ha bestämt sig før att vara nikotinfri så väljer man att återgå till nikotinet. Jag snusade i många år innan jag blev gravid. Jag snusade ca 1 dosa om dagen och det är MYCKET. Jag slutade i samma sekund som jag fick veta att jag var gravid. Suget efter nikotin var helt gruuusomt starkt i børjan och suget finns fortfarande kvar, men jag klarar det pga att jag VET att jag kan om jag vill. Samma var det när jag slutade røka. Jag bestämde mig før att sluta och om jag skulle ta en cigarett nu så skulle jag alltså välja att misslyckas.
Arie Skrevet 4. mai 2010 #19 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har røyket en del år og sluttet selv et år før jeg ble gravid. Jeg mener at hvis du vil er det ikke vanskelig å slutte å røyke! Men spørsmålet er om du faktisk har lyst å slutte å røyke! Jeg tror ikke de som røyker har virkelig lyst til å være uten!
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 4. mai 2010 #20 Skrevet 4. mai 2010 Jeg slutta å røyke den dagen jeg ble gravid. Prøverør. Så til dere som prøver å sluttte, vil bare si, det går ann !!! Hvis det kan være til oppmuntring?? Jeg vet at det kan være vanskelig. Synes at hver sigarett en røyker mindre er bra jeg. Lykke til alle dere som vet hva dere burde ha gjort, men som prøver og prøver på..... Jeg gleder meg til en fest og en røyk igjen når baby er ute :-DD
trudekua Skrevet 4. mai 2010 #21 Skrevet 4. mai 2010 Jeg røyker, selv om jeg er 26 uker på vei. hjelper ikke med anti-røykere og bedrevitere som peser røykerne opp etter ryggen... er det så jævlig å se på så se da en annen vei!!!! og er det DITT eller MITT barn det går utover? jeg får ikke grøsninger når jeg hører om gravide som tar seg et glass vin, ikke har jeg dårlig samvittighet for en burger eller to i måneden og jeg har absolutt ingen problemer med å si at jeg ikke trener og trives med det... hva er prisen på hodet mitt nå da?? mange trangsynte, sytete og "jeg kan alt og veit alt". se mer på deres egne uvaner enn å bry dere om andres! takk for deeeeet...
Cat&Gullungene Skrevet 4. mai 2010 #22 Skrevet 4. mai 2010 Alkohol, sigaretter og narkotika er vel noe av det verste en kan utsette sitt ufødte barn for, det tror jeg de aller, aller fleste er enige om. Det kan på ingen måte sammenliknes med å spise burgere (eller annen ikke så veldig sund mat), ikke trene osv. Selv om en optimalt sett også burde ha dette i tankene. Jeg skjønner at det ikke er så lett for alle å slutte. Men alt er mulig. Med litt karakterstyrke.
Tulipan2010 Skrevet 4. mai 2010 #23 Skrevet 4. mai 2010 Ja, du virker jo særdeles oppegående! Enig i innlegget over, å sammenlikne en eller ti burgere i svangerskapet med røyking, beviser jo bare hvor uvitende du er. Det er ditt barn ja, men hadde du gått rett forbi en mor som slo sitt barn? Tipper nei, og da ser du sikkert poenget! Og hadde du gitt din 3-åring en sigarett? Sannsynligvis ikke! Men dy syntes det er helt ok å gi ditt ufødte barn sigaretter? Jeg håper du reagerer som du gjør fordi du innerst inne har dårlig samvittighet, og at det kommer ut i en forsvarsmekanisme. For ditt barns skyld håper jeg du klarer å slutte! Oppsøk en lege, meld deg på kurs, men for guds skyld, gjør alt i din makt for å ikke lenger utsette ditt barn for dette. Lykke til!
trudekua Skrevet 4. mai 2010 #24 Skrevet 4. mai 2010 Jeg ser mer på saken på denne måten; hva jeg gjør er opp til meg, men det er jeg selv som må ta konsekvensene av mine valg, om det er røyking eller hva enn det måtte være. Helst skulle jeg ikke ha begynt å røyke i det hele tatt, og jeg har ingen unnskyldning for å røyke... MEN vi har fått mange dårlige nyheter, enkelte ikke like enkle å takle som andre, og jeg tviholder dermed på røyken, selv om jeg kuttet NED. (Har forsåvidt sluttet å drikke kaffe samt bensinstasjonlunsj hver bidige dag, så NOE har keg da klart for lillegutt...?!)
Lotta2010x2012 Skrevet 4. mai 2010 #25 Skrevet 4. mai 2010 Mamma røka med sine 4 barn, og alle har vært friske og fine. Vekt nærmere 4000g
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå