NostraStoria Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Har mye smerter fortsatt..det er 3 mnd'er siden jeg har født. Startet behandling for 1 1/2 mnd siden... noen erfaringer og tips til hva som kan gjøres?? Begynner å bli redd for at dette er kronisk.. Jeg passer på å bevege meg osv, men tåler lite..hvis jeg har 1 aktiv dag så ødelegger det for de neste 2 dagene. Kan ikke akkurat ligge og slappe av med en liten baby i hus som krever sitt av mat og stell. Begynner å bli veldig lei disse smertene nå, har vært plaget siden 2. semester! (snart 1 år)
erteposen + 4 Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Jeg har hatt et svangerskap med kraftig bl, og et par tøffe fødsler. Jeg merket det etter fire år, men mye kan gjøres med trening og enda mer trening.
NostraStoria Skrevet 3. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2010 Jeg trener styrke hos fysio, håper det vil hjelpe etterhvert..men hun mente at jeg må komme meg til manuellterapeut i tillegg - framgangen er ikke slik som forventet. Hadde ikke en tøff fødsel, men svangerskap med kraftig bl var tung i seg selv. Blir fortvilet pga smertene som ennå er så sterke. Skulle ønske det var en mirakelkur Erteposen, har du treningsformer å anbefale?
Ranveig R Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Har hatt tilbakevendande bekkensmerter sidan veke 9 med førstemann (første symptom var i januar 05...). Må vel nesten berre finne meg i å leve med det. Har gått til fysio, både i og etter første svangerskap, samt i andre svangerskap (der eg faktisk var bedre enn i første), utan at treninga og tipsene har hjelpt noko særlig. Det hemmar meg ikkje spesielt i kvardagen, men det hender eg har vondt om morgonen om eg har lagt "feil" om natta, eller om eg har vore veldig aktiv dagen før. Og så tåler eg dårleg å sitte på golvet, og å klatre opp høge steinar. Har ikkje egentlig nokre tips til deg, anna enn å prøve ut det fysio foreslår. Og det å holde seg litt i bevegelse er i alle fall bra for meg. For mykje stillesitting over tid = vondt når eg beveger meg igjen.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 har fortsatt vondt 19 mnd etter siste fødsel :o/
NostraStoria Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2010 Hvis smertene blir svakere er det jo til å leve med..får ekstremt vondt av å være veldig aktiv, det kjenner jeg allerede før jeg setter meg ned. Da dunker det godt i bekkenet, både fremme (symfysen) og bak. Så må vel finne den gylne middelvei når det gjelder aktivitet også. Hadde såpass vondt i går at jeg slet med å kunne sove, bedre nå på morningen. Så sykt lei, men blir det svakere så blir det jo lettere.
NostraStoria Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2010 Hvordan har det vært for dere å komme tilbake til jobb? Går det greit med stillesitting osv? Hvilke tiltak har dere? Begynner å bli redd for at jeg ikke vil være i stand til å jobbe 100%...
Wilma Flintstone Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 du må få sjekket bekkenet for låsninger og skjevstillinger. Jeg hadde vondt leeenge etter første fødsel, og det ble bedre etter kiropraktorbesøk. Det viste seg at jeg hadde både bekken vridning, bekkenlåsning, bekkenløsning og bristet halebein. Alt ble ikke bra etterpå, men det ble MYE bedre.
NostraStoria Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 4. mai 2010 Har vært hos kiro, jeg har skjevt bekken med ca 1 cm på ene siden). Hadde en låsning i tillegg til bekkenløsningen..den gjorde at jeg ikke greide å gå på ene foten..han behandlet og fikk opp låsningen men ikke noe mer. Jeg måtte innom hver 2. dag, og etter noen uker med behandling så hadde jeg ikke mer penger..hadde kun litt igjen til mat. Da kostet 1. time ca 1200 kr pga røntgen til 850. Er det ingen ordning for de som sliter med dette mer kronisk? Tenker da ifht til kiropraktorbehandling. Den 6 mnd'ers gratis behandling hos fysio og manuellterapeut har jeg. Men det burde da være en ordning for kiro, kan ikke forstå at folk har råd til å gå der uten noen form for refusjon. Gleder meg til å prøve manuellterapi, de kan også manipulere leddene. Krysser fingre og tær!
Wilma Flintstone Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 ironisk at du spør om refusjon. Jeg sitter faktisk akkurat nå og skriver søknad til nav om å få dekket en del av disse utgiftene med grunnstønad. Jeg har gått til kiropraktor i 11 år, og bare de siste 4 årene har det kommet på 100.000. Det er masse jeg heller skulle brukt de pengene på............Men hva gjør man ikke for å ha det bedre? Men hvorfor tar du røntgen hos kiropraktoren. Det har jeg aldri gjort. Jeg betaler 400 for en time (les 10 min).
happy_boy07 Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Jeg fødte for 1 årr og 8 mnd siden og sliter fortsatt....gått til kiropraktor og fysio uten noe stor forskjell. Nå har jeg begynt å trene på elixia, trener mye forskjellig og har det helt jævlig etter treningsøkt. men jeg håper kanskje det vil hjelpe i lengden!! Lykke til!!
NostraStoria Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 4. mai 2010 Ikke alle som har 100.000 til rådighet, selv om det blir fordelt på flere måneder! Jeg måtte slutte hos kiropraktor pga kostnaden...hadde ikke mer penger å ta av.(behandlingen hadde heller ikke effekt på bekkenløsningen).. Når man ikke har mer midler skal man da være dømt til å være dårlig resten av livet?? Nei dette er veldig merkelig system, mange som sliter og må gå til kiropraktor - hvorfor skal de holdes utenfor NAV??? Jeg betalte 370 kr pr time uten den med røntgen.Går man 3 dager i uka så begynner tusenlappene å rulle veldig kjapt. Blir ca 40.000 i året! Jeg kan ikke selge rekkehuset vi bor i, ikke kan jeg slutte å spise heller for å få denne behandlingen. Vi bor ikke i noe luksus fra før av, ikke har vi råd til noe særlig heller. Wilma: Han mente jeg måtte ha røntgen for å sjekke tilstanden på bekkenet, det var tydelig at bekkenet var skjeivt. Men har mer tro på manuellterapeut...skal få en vurdering nå i morgen.
Wilma Flintstone Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Jeg hadde heller ikke pengene til rådighet. Men man er jo avhengig av å gå, så dermed måtte man bare vri det til på noe vis. Men det går jo ut over levestandarden til alle i familien. Men man må jo kunne gå. Men synes det er dritkjipt at man må dekke det selv. Men kiropraktoren jeg går til har gitt meg kvantumsrabatt, så jeg betaler 100 kr mindre pr gang enn det det egentlig koster. Men fysj det er mye annet jeg heller skulle har brukt pengene på. Men nå har jeghørt om noe der det sies at hvis man har kronisk bekkenleddsyndrom kan man få refundert en del. Så dermed forsøker jeg å søke nå. Men gjem alle kvitteringer, blir det mere enn ca 9000 (husker ikke eksakt) Så kan du føre det opp under store sykdomskostnader på selvangivelsen. Du må bare ha med legeerklæring på at du har det, og at det er av langvarig karakter.
Wilma Flintstone Skrevet 4. mai 2010 #14 Skrevet 4. mai 2010 www.lkb.no (landsforeningen for kvinner med bekkenløsning)
NostraStoria Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 4. mai 2010 Ok, det må bli neste steg isåfall..men har ikke nok til å bruke 40' i året på kiro...hadde vel kanskje gjort enda mer hadde jeg visst at det funket..men nå har jeg ingen midler til det. Tror ikke jeg får legeærklaring ennå på at det er en kronisk lidelse. Vet du hva kriteriet er der? Eventuelt hvor lenge jeg må vente? Jeg er i stand til å gå heldigvis, men for mye aktivitet forverrer tilstanden noe enormt. Så må finne ut hva jeg tåler nå + trene aktivt. Takk for alle svar! Ble en liten utblåsning lenger opp her, beklager men jeg kjenner at jeg blir så provosert over hele systemet...en er mye mer vanskeligstilt med bekkenløsning tydeligvis!
Wilma Flintstone Skrevet 4. mai 2010 #16 Skrevet 4. mai 2010 tror det er at du må ha hatt det i 2 år, eller at det kommer sannsynligvis til å vare i to år. Husker ikke helt. Men les på lkb sine sider, der er mye nyttig. Håper inderlig du slipper å svi av like mye penger som meg på noe som egentlig ikke virker, men bare lindrer midlertidig. Det dumme er jo at låsningene kommer tilbake gang etter gang etter gang. Nå har jeg prøvd noe nytt alternativt. Det heter atlasprofilax. Men foreløpig er jeg værre, men det er visst positivt at det blir værre før det blir bedre:-) Så det er vel bare å holde ut. Det er de rette tingene som er blitt værre iallefall:-))
Gjest ->>- Skrevet 4. mai 2010 #17 Skrevet 4. mai 2010 Fem år and counting. Det er mye bedre, da. Jeg kunne ikke gå de første tre månedene. Manuellterapeut, egentrening, rause doser bannord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå