Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Til dere som synes det er helt greit å sende barn med vannkopper i barnehagen,fordi at det er en barnesykdom man såkalt "skal" ha... Viruset som forårsaker vannkopper kan spre seg til hjernen... Det er faktisk ganske alvorlig... Datteren til en venninne av meg er lagt inn på sykehuset med dette..hun kan i verste fall være syk i flere måneder! Helt forferdelig , er så bekymra for henne stakkar..
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Godt at det ikke bare er meg som syntes det. Men det virker som om de fleste her kun tenker på seg å sitt og glemmer at det finnes andre folk der ute.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 Vannkopper får hun mest sannsynlig uansett...dess tidligere i livet man får dem, dess bedre. Et barn med vannkopper vil være like smittefarlig før det bryter ut, som etter utbruddet. Og da sendes i barnehagen. man kan dø av det aller meste. Vannkopper er ikke noe man bør ta seg tid til å gå og frykte.
Frk Marge Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Er ikke alle som får vannkopper nei.... Jeg tror kanskje jeg ble smittet av barna mine, hadde et par kviselignende greier som ble til store søkk i panna etterpå..., men da var jeg 32 år... Har ikke hatt en eneste barnesykdom såvidt jeg vet jeg. Jeg vat jeg har vært utsatt for røde hunder, vannkopper, meslinger og kusma uten å få det (om ikke de to kvisene var vannkopper da...) Nå er jeg vaksinert da, men det er det jo ikke alle som er lenger desverre... Det er en grunn tl at vi har vannkoppevaksine... http://no.wikipedia.org/wiki/Vannkopper
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Helt enig, det må isåfall være et valg foreldrene tar, såkalte smittesirkler el.l. hvis man ønsker at sitt barn skal bli ferdig med det som liten. Jeg ville vurdert det faktisk.. Men, jeg ville aldri sendt et smittsomt barn i barnehagen!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 "Det finnes vaksine mot vannkopper, men den inngår ikke i rutinevaksinasjon i Norge. Årsaken er at det er flere uavklarte sider ved denne vaksinen, bl.a. vedrørende lengden og graden av immunitet og mulige senkomplikasjoner. " bare et lite sitat fra nhi.no
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Jeg fikk vankopper i en alder av 27 år. Da utviklet jeg hjernehinnebetennelse og leverbetennelse. Jeg måtte sykehusinnlegges. Tok 3 uker før jeg var frisk nok til å gjøre noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Risikoen for dette er størst når man får det i voksen alder. Veldig få barn som blir alvorlig syke av vannkopper.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 2309 her Ja sønnen min som var 4 år, var syk nøyaktig i en dag. Det ble værre med mora:-) Etterpå fikk broren min det, han hadde heller ikke hatt det som barn, men han ble ikke like syk. Men jeg var sammen med mange som hadde vannkopper da jeg var yngre med vilje for å få det overstått. Men jeg ble aldri smittet, jeg hadde immunforsvar som en hest da jeg var liten. Jeg vet ihveretfall om 4 veninner som hadde vannkopper, og jeg dro hjem til dem for å leke med dem leeenge slik at jeg kunne bli smittet, men nei.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #10 Skrevet 3. mai 2010 I dette tilfelle hadde jo de fleste barna vannkopper og siden man ikke blir syk før 10-21 dager etter at man er smittet så har jo alle i barnehagen blitt eksponert for smitte allerede.
soleia Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Ein skal iallefall tenkje nøye over kven ein utset for vannkoppesmitte. Vannkoppar kan vere farleg for menneske med andre sjukdomar, spesielt om ein har redusert immunforsvar som feks ved kreftbehandling. På eit sjukehus vert vannkoppar behandla nesten som pest, fordi det smittar svært lett, og er farleg for andre pasientar. Ein ting er om barnehagebarnet vert smitta, men ein veit jo ikkje noko om familien barna og personalet har heime. Og for den del dei som kjem og hentar i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Når det er blitt skorper på vannkoppene er barnet ikke smittsomt lengre, og kan fint sendes i barnehage. For de aller fleste er vannkopper en litt plagsom, men ufarlig sykdom. Litt mindre enn 1 av 1000 som får vannkopper får betennelse i hjernen. De aller fleste av disse blir helt friske igjen. Forøvrig tar jeg som en selvfølge at folk som bekymrer seg veldig ang vannkopper, eventuelt har barn/ annen familie med sykdomstilstander som kan forverres ved smitte, tar sitt ansvar og vaksinerer seg selv og barna sine. God bedring til din venninnes datter, Hi.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Man kan bli alvorlig syk av nesten alt. Det nytter ikke å gå og bekymre seg for alt som KAN skje, for da får du ikke gjort noe annet:) Med det sagt så synes jeg ikke man skal sende sjuke unger i barnehagen. Hold barna hjemme til alle vannkoppene i det minste har fått skorpe på seg. (da er det ikke smittsomt lenger)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #14 Skrevet 4. mai 2010 23:09- hmmm, tenk hadde du hatt ansvarlige foreldre som sørget for at du fikk det da du var liten....
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #15 Skrevet 4. mai 2010 Man får jo ikke vannkoppevaksine i Norge. Komplikasjoner pga vannkopper er så sjeldne, at det er større risiko å ta en vaksine..
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #16 Skrevet 4. mai 2010 08:47, det blir for dumt å kalle folk uansvarlige for at de ikke flyr rundt og sørger for å smitte barna med alt mulig " i tilfelle de får det som voksen" DET kaller ikke jeg særlig ansvarlig.
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #17 Skrevet 4. mai 2010 Voksne som ikke er immune mot vannkopper anbefales faktisk å ta vaksine pga høy risiko for komplikasjoner. Og til dere andre, hold barna hjemme til de ikke er smittsomme lengre!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #18 Skrevet 4. mai 2010 Det er nå anbefalt å sørge for vannkoppesmitte på små barn. Ikke "alt mulig", men vannkopper. ER 100% enig med HI om tråden om å sendte ungen til bhg m vannkppper. Ser ikke en eneste god grunn til at hun ikke skulle det.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #19 Skrevet 4. mai 2010 Hadde jeg sendt han i bhg med vannkopper, hadde vi garantert måtte snudd i døra.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #20 Skrevet 4. mai 2010 Jeg er en av de som jobber i bhg som har en samboer med dårlig imnunforsvar. Jeg jobbet i den bhg før jeg møtte ham og trives veldig godt der. Men med den holdningen mange av dere har, ved å sende barna i bhg med vannkopper, så kan jeg ta med den smitten hjem og smitte min samboer. Han kan da bli veldig alvorlig syk. Må jeg slutte i den jobben jeg er utdannet til og trives i jeg da, bare fordi dere ikke kan holde de syke barna deres hjemme? En ting er vanlig forkjølelse og omgangsyke, det går som regel helt fint. Men det er værre med alvorligere sykdommer, slik som f.eks vannkopper. Det samme er når barnet vårt begynner i bhg. Vi vet jo at barnet vårt kommer til å bli sykt å komme hjem med smitte selv, men vannkopper er farligere å få for voksne enn barn. Vi vil jo at barnet vårt skal få det som liten, men vi vil styre det mer selv. Ikke at han skal bli smittet tilfeldig i bhg fordi noen foreldre mener at det ikke er farlig å sende barna i bhg med vannkopper. Det er kanskje ikke farlig for deg eller noen du kjenner, men for oss kan det være katestrofalt. La oss få lov til å styre dette og selv bestemme om når vi vil la barnet vårt bli smittet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå