Gå til innhold

Skal babyen på 2 mnd ha vaksine på helsestasjonen imorgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det bare veiing? Hva skjer egentlig på kontrollen når de er 2 mnd? Det er første kontroll på helsestasjonen etter fødselen, så det er muligens dette som er det som kalles "6ukers-kontrollen".?

:)

Skrevet

Nei, ikke vaksine nå.

Skrevet

Det er først ved 3 mnder de får vaksine:-)

Vekt og lengde, omkrets rundt hodet + en prat med helsesøster som står på tapeten i morgen:-)

Lykke til:-)

Skrevet

Takk for svarene, da r det heldigvis ennå noen uker før jeg må se bittelillen bli stukket av nål. Gruer meg!! Grøøssss...

H.I. :)

Skrevet

Også er det vel legeundersøkelse.

Skrevet

Men det er tross alt bedre å få eit stikk i kvart lår enn å få difteri, kikhoste, stivkrampe, hjernehinnebetennelse og polio...

Ting blir som regel mindre skumle om ein ser på dei frå "riktig" side.

Skrevet

Ehh.. Husk at det faktisk er valgfritt med vaksiner da!!

Og alle har ihvertfall muligheten til å vente noen måneder/år, til immunforsvaret er bedre utarbeidet hos det lille barnet.

Skrevet

Ja, men det er ikke nødvendig at så små barn får den giften i kroppen!

Skrevet

Kun vaksine for de som ønsker det. Det er ikke noe du automatisk MÅ gjøre ved 3mnd alder.

Skrevet

Gift? Kaller du beskyttelse mot potensielle farlige sykdommer for gift? Jeg prøver å ikke la meg provosere, men dette blir for dumt.

Skrevet

Gift som i at det ofte er litt av selve sykdommen man får i seg ved vaksinering, det vet du vel.

Og at der er voldsomt for en så liten kropp, som ennå ikke har fått utviklet immunforsvar, å kanskje få tre sykdommer sprøytet inn i den lille kroppen i samme slengen.

Syns det er ganske logisk jeg da. Sier ikke full stopp til vaksine, men skjønner ikke at folk ikke tenker mer selv om evnt venter littegrann, ihvertfall..

At det er littt sånn holdning, "åja, er det vaksine i dag ja? Jaja, håper det ikke gjør så vondt da. Hvilke sykdommer er det mot i dag da..??"

Det blir litt rart for meg å sette seg så lite inn i noe så viktig.

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg at det er døde virus i vaksinen, det er jo selve poenget med en vaksine. Og jeg skjønner at det kan virke tidlig ved 3 mnd alder, det gjør jeg - men vi snakker om trippelvaksinen her, som både er vel utprøvd og ikke minst inneholder beskyttelse mot veldig farlige sykdommer. Ikke minst haemophilus influenzae type B som kan føre til dødelig meningitt, epiglotitt og annet jævelskap.

Skrevet

Men uansett hvor viktig du syns den er, kan du si meg en god grunn for at den gis til så små barn? Annet enn av praktiske årsaker.. Har ennå ikke hørt et godt argument for at dette skjer så tidlig.

Og du må da uansett være enig i at det er litt rart å dra slik på lykke og fromme og ikke vite noe om hva som skal skje/hvilke vaksiner som skal tas på kontroll?

Skrevet

Ja, er enig i at man bør vite hvilke sykdommer man vaksinerer mot, og gjerne hvorfor. (Det skal jo stå i brosjyrer man får utdelt fra helsestasjonen ved første besøk etter fødsel (i hvert fall slik her), helt grei info der)

Hvorfor de begynner vaksineringen så tidlig, er det sikkert mange svar på, men ett av dem tror jeg er at for eksempel kikhoste kan være dødelig for spedbarn og først beskytter tilstrekkelig etter to doser (dvs etter den ved 5 mnd) - derfor best å starte vaksineringen tidligst mulig..

Skrevet

Ja det er seint på kvelden her ja... Mente at VAKSINEN mot kikhoste først beskytter tilstrekkelig etter to doser...;)

Skrevet

Frivillig tvang.

Er 6 virus i vaksinene nå.

Syns det er skummelt selv, men er nok fordi jeg har opplevd ikke ønskelige reaksjoner på alle tre barna.

Bare det at helsesøster ikke vil sette vaksine nr2, men sender oss videre til spes. med ekstra beredskap.

Betryggende ja, men samtidig føler jeg litt for å hoppe over vaksinen.

Skrevet

Men du, akkurat kikhoste har jeg hørt flere eksempler på at folk har fått, selv om de er vaksnerte! Da er man jo ikke helgardert uanset da?

Skrevet

Nei jeg fikk det selv når jeg var en 5-6 år, det var ikke gøy...husker jeg våknet om nettene av at jeg ikke fikk puste. Uff. Det var visst noe med at det året jeg var baby og skulle få trippelen eksperimenterte de med mindre dose av kikhostevaksinen eller noe slikt, jeg vet ikke sikkert...derfor fikk jeg det så hardt.

Men jeg har hørt at kikhoste er en sykdom man bør vaksinere seg mot med jevne mellomrom, for vaksinen varer kun noen år....derfor ungene får påfyll når de kommer i skolealder. Og vi voksne burde sikkert også fått påfyll.

Skrevet

Baby er beskyttet av mor sine antistoffer de 3 første mnd, derfor vaksinering etter dette. Min personlige mening, fysj så godt vi har det her i vesten som kan "velge" å vaksinere, burde være påbudt!!! Har selv sett babyer/barn dø av meslinger, stivkramope etc i den 3 verden, fatter virkelig ikke at dere våger å la være jeg... Mange sykdommer som var "utryddet" her i landet er jo faktisk på vei tilbake, og det er ikke bare pga innvandring. Mange småbarnsforeldre her i landet som bidrar til dette! Og vaksiner er da ikke GIFT, hvor i all verden har dere det fra??? Kildekritikk er en god egenskap:) Ikke meningen å fornærme noen, folk får gjøre sine egne vurderinger, men bruk skikkelig info da!!! Ikke tro på alt som står i avisen heter det, veeeldig sant:)

Skrevet

Kan vi stole på det Folkehelsa sier da?

De sier ikke alt de heller.

Skrevet

Jo, det gjør de! Vi er utrolig heldige som lever i Norge, med et av verdens beste helsevesen! Ja, det har helt klart sine mangler og utfordringer, men heldigvis ikke av en slik art at man ikke kan stole på og tro de norske helsemyndighetene. Skjønner ikke at det er så vanskelig å stole på de råd fagfolk gir, hvem i all verden skal man da stole på??? Om jeg trenger rørlegger må jeg da nesten stole på at han/hun vet hva han driver med? Jeg er da ikke rørlegger!

Skrevet

Stolte på rørleggeren jeg, og alt må gjøres på nytt.

Nei, de sier ikke alt.

Nevner ikke de mer sjeldne bivirkninger.

Verdens beste helsevesen? Ja, ja trua skal du ha.

Skrevet

Kankje et dårlig eksempel med rørlegger, poenget mitt er bare at jeg syns vi er litt drøyt "godt vant" her i landet, og at vi tydeligvis ikke stoler på helsevesenet i det hele tatt. Klart det gjøres feil der også, men..... Har mange års erfaring fra helsevesenet selv, både som ansatt og som pasient, jeg er ihvertfall evig takknemlig for å fortsatt være i live etter alvorlig kreft, og for at min mamma valgte å vaksinere meg da jeg var baby:) Og nå er det min tur, for meg var ikke det en selvfølge i det hele tatt! Ja, jeg har troen på helsevesenet, og er stolt av å være en del av det. Ta deg en tur langt sør og se en baby dø av meslinger eller stivkrampe, så kan vi snakkes etter det...Ikke vakkert, og fryktelig unødvendig!!! Og lykke til med jakten på ny rørlegger, kanskje du burde gjort litt mer research først?? Ikke interessert i å krangle, respekterer deg og dine meninger, men er ikke enig.

Skrevet

Det er nok den såkalte 6ukers-kontrollen :-) Vaksine skal de ha på 3måneders-kontrollen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...