ulydia Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Lillesøster er blitt 7 veker alt!! Og eg har nokre spm ang soving som eg håper mange gidder å svare på. Jenta mi sover veldig korte dupper på dagen, og mange gonger verkar ho ikkje heilt utkvilt heller. Kor mykje sover/sov dykkar barn på denne alderen? Er det noko kjempelurt eg kan gjere for å forlenge kvar kvil? Jenta mi trenger ein del sovehjelp (byssing/bæring/vugging/rugging/reivng/støvsuger o.l.) Korleis er det med dykkar barn, sovnar dei lett eller treng dei hjelp som mi? Er det dumt å hjelpe for mykje, med tanke på at ho skal lære seg å sovne sjølv på eit tidspunkt? Når kan eg rekne med at ho skal klare å sovne på eiga hand? Ein del søvnspm her altså, for dei som orkar og gidder å svare.
ღMadame_mim ღ Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Jenta mi blir 7 uker nå til torsdag. Huff den tiden går altfor fort!! Jenta mi trenger ingen sovehjelp i det hele tatt. Av og til hun trenger litt sutt pga fremdeles suttebehov når hun er mett når hun har fått mat, men bortsett fra det så sovner hun av seg selv. På dagtid er det veldig opp og ned på sovingen. Noen dager sover hun mye, mens andre dager er hun mest våken og nyskjerrig på alt som skjer. Hun har de siste par ukene blitt merkbart mer våken. Det du kan gjøre på dagtid for å forlenge hvilene er å eventuelt sette vogna ut eller gå en tur. Min erfaring er hvertfall at hun sover mye bedre og lengre når hun er ute i frisk luft. Rutinene vi har for nattlegging er å skifte bleie og ta på pysj og så gi henne mat etterpå. Maten gis som regel på rommet hennes eller i stua med litt dempet belysning slik at hun blir mer og mer søvnig mens hun får mat. Etter det legger vi henne i sengen og iløpet av 10 minutter sover hun. Våkner ca kl 6 for å få mat igjen og denne gis på rommet hennes med minimalt belysning. Jeg snakker ikke til henne og duller ikke mer med henne enn nødvendig. Målet er å vekke henne minst mulig opp. Ved evt bæsjebleie blir denne skiftet før mating. Etter hun blir lagt igjen så sover hun som regel til 8-9. Jenta vår har vært lett å legge helt fra hun var nyfødt, så vet ikke når man egentlig kan forvente at de sover uten byssing eller annen hjelp. De få gangene hun har vårt litt vrang å få til å sove pga hun har sovet for mye på dagtid har jeg lagt henne i vognbagen ved sidenav sengen vår og gitt henne sutten med en gang hun spytter den ut. Da sovner hun etter en stund. 3 kvarter ca. Vi bruker ikke normalt sutt som sovemiddel, det er kun de dagene hvor hun er litt vanskelig. Håper du får orden på søvnvanene snart, det er deilig når barna som oftest sovner av seg selv :-)
ulydia Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2010 Takk for svar! Jenta mi er 7 veker i dag. Det har gått fort, men eg synst samtidig at det er litt deilig at ho blir større også. Så deilig at jenta di ikkje trenger sovehjelp! Mi må byssast e.l. kvar gong ho skal sove. Ein sjeldan gong sovnar ho med puppen. Ho tar heller ikkje smokk. Satsar på at ho lærer seg etter kvart... Har ho ute i vogna for mange av kvilane, i håp om at ho kanskje skal sove litt lenger då. Er usikker på om det virker, men ho får i alle fall mykje frisk luft. Heldigvis sover ho godt om natta (halv 11 til halv 7 utan mat, og kanskje 1-3 timar etter mat også).
septbaby09 Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Hei. Vår gutt var på samme måte. Måtte byss og bære i nesten 6 mnd før det be dagsoving i senga. Han skal uansett alltid gråte litt på dagtid, med mindre vi går tur og han sovner mens han titter på omgivelsene. Men vet ca 3-4 mnd alder ble ned så tungt og bysse, og siden det var vinter og kaldt kledde jeg på han, la han i bagdelen, i pose og alt, satt han på sengen vår, vinduer helt opp og hoppet opp og ned med bagen i hånda til han sovnet, ca 5 min, hehe... Erfaringen ble at han ofteda kunne sove 1-2 timer. Om han våknet tidligere gikk detda lettere å rugge i søvn igjen. Men så ble dette tungt, han vokste ut av bagen, og ved ca 6 mnd begynte han med 1 dupp i senga, og 1 dupp på tur. Nå sover han ca 40-50 min mellom 08-09, også går vi tur på ca 2 timer en gang emllom 12-13, da sover han lett 2 timer. Noen babyer er bare sånn, og husker jeg virkelig ønsket meg en sånn sovebbay, som bare gjespet, så sa moren, nå skal du sove, å jaggu sovnet barnet av seg selv, hehe.
ulydia Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2010 Takk for svar. Hehe, ein slik baby hadde eg forrige gong. Eg kledde på ho utedress, la ho i vogna og der sovna ho av seg sjølv. Men ho brukte smokk, noko lillesøster ikkje vil ha. Med utgangspunkt i dine erfaringar, kan eg kanskje belage meg på byssing og vognrugging ei god stund framover, skjønar eg. Greitt nok, om ho berre hadde sove lenger enn 30-45 min etter min 15-20 minutters bysseinnsats. Hehe...
septbaby09 Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 hehe, var sånn jeg følte det også, at jeg bysset lenger enn han sov. Var veldig frustrerende, men som sagt, hjalp det når jeg kledde på han, og la han i bagen med vinduet opp. Før det lå han bare rett i bagen i stua. Han likte tydligvis frisk luft og utelyder, trodde sikkert han var på trilletur Siden vi bor i 3 etg i en bygår i oslo kunne jeg ikke sette han ut når han sov, og orket ikke mer enn 1 tur pr dag, da man må bære vogna opp og ned hver gang.
Grand Old Lady Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Min lille gutt er 9 uker og må fortsatt bysses i søvn. Noen ganger dersom han er rolig og fornøyd kan jeg legge han våken, men det er desverre ikke så veldig ofte. Jeg har et lite prosjekt på gang nå, vet ikke om det lykkes enda. Jeg prøver å bysse til han bare nesten sover, så legge han. Min plan er å gradvis legge han i mer og mer våken tilstand. Jeg har holdt på med dette nå i litt over en uke og synes det går relativt bra. Hender seg at jeg må ta han opp igjen og begynne byssingen på nytt da .... Det er lettere om kvelden enn på dagtid for da er han trøttere, og har han først sovna så sover han som en stein :-)
ulydia Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2010 Forstår godt at du ikkje orka meir enn ein tur, særleg når du måtte opp og ned 3 etg. kvar gong du skulle ut med vogna. Me bur i hus med relativt stor terrasse, så det holder heldigvis å gå ut der og rugge på vogna. Går for tida èin tur om dagen - og då sover ho ein times tid etter vi har komt heim. Men håper jo at ho etter kvart kan sove dei andre kvilane litt lenger også. Får berre ta tida til hjelp. Lurt å sette inn på soverommet med vinduene opne, det er noko å hugse på om været blir for ille her. Heldigvis har vi fint vårvær for tida, så det går an å ligge i vogn ute.
ulydia Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 4. mai 2010 Det å gradvis venne av med byssing på den måten du holder på med nå, høyrest lurt ut. Det skal eg også prøve, men merker at jenta mi ikkje er heilt klar for dette endå. Mange gonger ser det ut som om eg har byssa ho i søvn, men ho begynner likevel å grine når eg legg ho ned - sjølv om ho ha augo igjen. Men om nokre veker kanskje...? Det er lov å håpe.
Grand Old Lady Skrevet 7. juli 2010 #10 Skrevet 7. juli 2010 Oppdatering :-) Vi er nå imål med leggingen. Det går som en drøm for tiden - måtte det bare vare!!! Vi kan nå legge han med smokk og klut(!) og gå ifra han. Veldig skjelden protester, kun om han mister smokken eller kluten legger seg over ansiktet hans. Det tok tid, men det gikk. Håper bare at det varer en stund. Hvordan går det med dere Ulydia?
ulydia Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. juli 2010 Hehe, dette innlegget hadde eg nesten gløymt. Me har ikkje komt like langt i legginga som de, ser eg. Ho vesla her har endå litt problem med luft (er snart 4 mnd), sånn at det er sjeldan eg kan legge ho rett ned slik du gjer. Ikkje tar ho smokken heller. Men ting er likevel mykje, mykje betre. Det tar ikkje så lang tid lenger å få ho til å sovne, og ho sover litt meir på dagen enn tidlegare (ca. 3 timar fordelt på 3 kvilar). Som regel byssar eg ho til ho er søvnig, så sovnar ho det siste stykket sjølv. Nokre gonger, viss ho er utilpass pga luft, må eg bysse ho til ho sovnar heilt. Once in a blue moon kan eg legge ho ned heilt våken, og å sovnar ho heilt av seg sjølv. Satsar på at om ein mnd og to, når ho er endå betre i magesystemet, så går ting på skinner...
Grand Old Lady Skrevet 7. juli 2010 #12 Skrevet 7. juli 2010 Hehe, hadde et lite dypdykk i arkivet :-)
ulydia Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 7. juli 2010 Rart kor fort det har gått eigentleg. Med førstemann gjekk dei første mnd utruleg sakte, men denne gongen har det gått så mykje fortare. Trass i ein del meir skrik og styr denne gongen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå