Gå til innhold

Noe galt med meg siden egg "aldri" fester seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med mitt 4. forsøk, som var negativt akkurat som mine tidligere forsøk. Jeg har satt inn 2 embryo hver gang (bortsett fra første), totalt 7 embryo/blastocyster som har vært av veldig god/perfekt kvalitet. Jeg er "bare" 30 år, og vårt problem er mannens sædkvalitet. Men med ICSI bør det jo ikke være noe problem for oss å bli gravide, jeg får mange egg, sist hadde jeg 18 stk, og 16 ble befruktet.

Nå har jeg begynt å lure på om det kan være noe galt med meg, som gjør at eggene ikke fester seg? Feks endometriose? Har en søster som måtte opereres for dette og har lest at det kan være arvelig... Eller ville noe sånt bli oppdaget allerede? Blir alt sånt sjekket under utredningen?

Noen som vet hvor mange forsøk som regnes som "normalt"? Hvis jeg hadde satt inn ett egg hver gang hadde jeg jo allerede hatt 7 forsøk, det er vel over gjennomsnittet, med tanke på hvor problemet vårt ligger?

Er litt deppet nå... men har ny legetime for å planlegge veien videre i morgen, får vel spørre legen om alle disse tingene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir spennede å høre hvilke svar du får. Trodde ikke endo kunne gjøre at egge ikke fester seg?? For å sjekke om du har endo må du gjennomføre en laparoskopi. Lykke til i morgen ;-)

Skrevet

Det er ikke noe godt svar på det, dessverre. Mange trenger dessverre en god del forsøk før eggene fester seg. I hele denne prosessen er festingen det legene vet minst om og har minst innflytelse på. Man vet ikke alt om hvorfor noen egg fester seg og andre ikke, gitt at alt annet er likt og godt tilrettelagt.

Vi er uforklarlig barnløse. Det vil si at det ikke er noe i veien med noen av oss. I alle fall ikke noe som kan oppdages med den medisinske kunnskapen man har per idag. Vi satte også inn perfekte embryo etter embryo, inn i en livmor med perfekt slimhinne. Riktig vekt, godt kosthold, ingen røyk, særdeles lite alkohol siden prøvingen først startet etc. Det skulle ligge godt til rette. Likevel ble vi først gravide ved femte forsøk, etter innsetting av egg nr. 7 og 8. Da satt til gjengjeld begge, og lykken var stor. (Senere mistet vi først den ene og så den andre, men det er ikke poenget her.) Ved neste forsøk ble vi utrolig nok gravide igjen (som også gikk galt). Etter det har vi hatt to nye mislykkede forsøk. Vi har nå til sammen satt inn 14 flotte egg under svært gode forhold, og har enda ikke barn. Og oss er det ingenting i veien med...

Så dessverre er det langtfra sikkert at du får svar fra legene. Det er ikke alt vi vet - men neste gang kan det gå fint! Enn så lenge så kan vi bare skaffe oss mest mulig informasjon og legge best mulig tilrette, og utover det har vi ingen innflytelse, dessverre... Jeg vet at dette er fortvilende, og det er mager trøst, men vi er mange som sliter med de samme tingene som deg.

Endometriose er det tvilsom at du har dersom du ikke har hatt symptomer som kan indikere dette. Du kan lese mer her:

http://www.endometriose.no/startside

Som sagt over er eneste måten å helt sikkert avklare om du har endometriose på en laparoskopi. Såvidt jeg vet vil vanligvis ikke endometriose påvirke festingen/forholdene i livmor, når det påvirker fertiliteten er det oftest fordi det skaper problemer med eggstokker og aller helst eggledere.

Hva har du vært gjennom av utredning, da?

Skrevet

Det er urettferdig, ikke mer å si om den saken...

Jeg ble gravid på mitt 5 IVF. Har etter det hatt 9 IVF (søskenforsøk), men har fortsatt bare vært gravid den ene gangen.

Jeg er helt ok, bortsett fra at jeg mangler egglederer og er dermed steril. Men alle prøver ellers er fine. Mannen min har det også bra;-) Venter på svar på hans kromosomprøver......siden vi har hatt totalt 14 forsøk, så ba jeg om en utvidet prøve av han også. Skulle vel bare mangle eller?? Ganske sprøtt at de lar oss gå så lenge uten å tenke selv... Vi har hatt 13 forsøk der ingenting har festet seg og da snakker vi klasse A og A+ egg altså og opptil 3 egg satt inn flere ganger......men fortsatt ingen graviditet. Hvorfor? Ikke vet jeg......i hvertfall ikke enda...

Lykke til!

Skrevet

Vi har forresten vært gjennom alt av utredning, inkl. kromosomprøver, men ikke noe i veien med oss...

Skrevet

Hei

Dette hørtes desverre veldig kjent ut..Jeg var på min 10.ende innsetting i forrige uke. Jeg ble gravid på 2.innsettning i 20006. Dette resulterete i ei nydelig jente.¨å vi har vært kjempeheldige! Men vi startet med søskenforsøk når hun var 8.mnd og har enda ikke lyktes. Vi er uforklarlig barnløse. Men nå kommer poenget mitt,litt treg her:)

Det jeg vil si er at det er forsket mye på akupunktur og dets effekt for at egget skal feste seg. Det har jeg veldig tro på! Begge gangene jeg har fått positiv test(mista en gang:( ),har jeg benyttet meg av akupunktur rett før og rett etter innsetting. Det har jeg gjort denne gangen også. D akupunktur gjør er jo å sette igang sirkulasjonen i livmora slik at forholdene blir bedre og "næringen" til egget bedre. Det er absolutt verdt et forsøk hvis man har prøvd mange ganger og alt bortsett fra festingen går bra.

Lykke lykke til!!!

Skrevet

Hei!

Vi lyktes ikke før på vårt 6.forsøk og hadde da satt inn tilsammen 10 egg, alle av god kvalitet. Grunnen til at vi må ha ivf er at jeg har tette eggledere, alt i orden med samboeren.

Jeg hadde en Lap. før vi startet opp med ivf hvor jeg da fikk påvist tette eggledere. I tillegg mente kirurgen det var væske i den ene egglederen. Riksen mente at dette ikke hadde noe å si for sjansene til å bli gravid og at alle forholdene lå godt til rette hos oss. Etter vårt 5. forsøk og innsett av tilsammen 8 egg tok jeg kontakt med Hausken og Svend Lindenberg ved CFC for å få flere legers vurdering. Tilbakemeldingen var klar fra begge; væske i egglederen (selv om den er såkalt tett) kan lekke ned til livmoren og skape et "dårlig miljø" slik at egget ikke vil/kan feste seg, og begge anbefalte meg å fjerne egglederen med ny Lap. Måtte da be om samtale med lege på Riksen hvor jeg da fikk innvilget ny Lap. bare 3 uker senere. Første forsøket etter fjerning av væskefylt eggleder, klaffet det for oss med de siste eggene vi hadde på frys. Om det er denne væskefylte egglederen som har vært avgjørende for om vi har blitt gravide eller ikke, er vel vanskelig å si. Men jeg vil uansett anbefale alle en ordentlig utredning dersom man har hatt flere negative forsøk, sånn at man ihvertfall kan utelukke f.eks endometriose, væske i eggleder, polypper, muskelknuter i livmor o.l.

Ønsker deg lykke til videre!

Skrevet

Dette grubler jeg også på...hva er det som gjør at det ikke fester seg?? Vet at det er vanskelig for legene å si, men...Har mistet helt troen på vi vil lykkes :-( Har hatt 2 ICSI og 2 fryseforsøk. Tilsammen 6 egg er satt inn. 2.ICSI endte i ex.u...Problemet vårt er mannens sædkvalitet, men legene sier vi har veldig gode sjanser. Alle embryo har vært av perfekt kvalitet og slimhinnen har vært som den skal være. Får også noen på frys. Har prøvd akupunktur både i forkant + ved innsetting¨, samt sykemelding. Men gir det resultat?? Nei!

Dere som har lykkes etter mange innsettinger; gjorde dere noe annerledes den gangen det gikk fint? Skal få dobbel dose crinone neste gang, samt prøve Albyl E.

Holder til offentlig, men det frister å hoppe til det private snart. Tar de en grundigere utredning?

Skrevet

Fikk ikke sjansen til å stille legen alle disse spørsmålene denne gangen, hun var tydeligvis ganske stresset og hadde meg bare inne et par minutter. Er iallefall allerede i gang med progestan for neste fryse-innsett som blir i denne syklusen.

Av utredning har jeg ikke hatt annet enn en vanlig gynekologtime. Akkurat hva som ble sjekket vet jeg ikke, men fikk iallefall beskjed om at alt var bra. Og da det viste seg at mannens sædkvalitet var så dårlig som den var, tenkte jeg ikke noe mer på meg, er vel ikke så sannsynlig at det er noe galt hos oss begge...

Jeg har prøvd akupunktur, babyklister og såkalte "festepiller", homeopat-produkt som andre jeg kjenner har brukt da de ble gravide. Ingenting av dette hjalp for meg. Foreslo du selv å få dobbel dose crinone, eller var det legen som mente det kunne hjelpe? Og hva er Albyl E, noe alle kan bruke?

Skrevet

Legen som foreslo dobbel dose. Albyl E er blodfortynnende. Har lest om mange som har lykkes med det, så da er det jo verdt et forsøk. Hva gjør man ikke for å nå målet...

Skrevet

Hvorofr egg ikke fester seg eller hvorfor de fester seg vet man ikke.

men etter en del førsøk, egentlig før forsøk, ville je bedt om lap, rett og slett fordi det kan være betennelse f.eks i eggleder som lekker ned i livmoren, eller endometriose (dette se rman ikke på UL)

I allefall få sjekke om det er noe i livmoren eller egglederne som taler for at eggene ikke fester seg.

Normale friske par kan jo bruke opp til 12 måneder på graviditet, hvis hun har el hver måned, så er jo sjansene gode at egget blir befruktet men ikke fester seg.. så mye er også spørsmåk om flaks og tid.

Enkelte må igjennom 1 behandling, andre må igjennom 10 og tredje lykkes ikke.

Så har man de utvalgte få som egentlig ikke klarer å få barn på gamle måten men så plutselig sitter spiren alliikevel..

Skrevet

Hei, ja vi er mange der.... Overlegen på Riksen sa til meg etter innsett at "det er opp til egget nå om det vil utvikle seg videre og feste seg, det er ingen ting du kan gjøre for å påvirke resultatet". Jeg har tatt lap. og alt skal være i orden med meg, alltid mange egg ut, mange flotte befruktede egg og topp kvalitet inn. Allikevel har jeg hatt av 12 innsett en fullført graviditet og 3 aborter. Altså 8 mislykkede. Et poeng som ikke har kommet fram i tråden er at eggene kan ha kromosomfeil fordi om de ser "perfekte" ut på innsettingstidspunktet. Har de kromosomfeil vil de slutte utvikle seg og ikke feste seg, eller de kan feste seg og så ende i en SA/MA. Kromosomfeil på eggene kan ikke legene her i Norge se. Man kan få undersøkt det bla. i England med det koster maaange penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...