Gå til innhold

Vanlig og be om penger i forbindelse med barns død/sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en familie her i bygda som ved hver anldening ber om pengegaver, det være barnebursdag eller på facebook og hjemmesiden deres, De har hatt en 6 mnd lang kamp mot kreften hvor deres datter på 3 år dessverre måtte gi tapt. Helt tragisk og synes utrolig synd i dem. for all del men jeg kjenner dem ikke i det hele tatt, vi hadde bare barn i samme bhg. men som sagt bygda er liten og mitt barn ble jo invitert til bursdag i familien der de igjen ber om penger.

Hvor mye skal man liksom eventuelt gi da?

Skrevet

Hvor gammel er barnet som har bursdag da?

Her er det vanlig at 8 åringene gir 100,- hvis de gir penger.

4 åringen har aldri mottatt eller gitt penger i gave så i den aldren aner jeg ikke.

Eller ber de om pengegave til f.eks luftambulansen eller lignende i forbindelse med barnets død? Da kan du jo gi det du synes mottaker fortjener.

Skrevet

Dette har jeg også reagert på - snakker vi om familien som har bedt om penger til å reise på ferie?

Jeg hadde ikke gitt noen penger direkte til familien, men satt inn et beløp på kontoen til Foreningen for kreftsyke barn, og orientert familien om dette bidraget (tror du kan få gavebevis).

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det er så ille at familjen ønsker et bidrag slik at de kan reise vekk og samle krefter. Hvorfor må man på død og liv gå imot familjens ønsker bare fordi det ikke passer seg i andres forestilling over riktig og galt?? Det er noe med å respektere familjens ønsker. Er jo ingen motsetning i å gi familjen et bidrag OG støtte kreftsaken for barn eller lignende.?

Skrevet

Det er nok ikke vanlig, men at man kan få dårlig råd av å være hjemme pga et dødssykt barn er ingen hemmelighet, men folk flest hadde nok ikke fått seg til å be om penger da.

Skrevet

Forsiktig med hva slags informasjon du gir ut. Hvis det er sant det du skriver så vet jeg nå hvilken bygd du bor i og hvilken barnehage barna dine går i.

Men tanke på at det lå en tråd om denne jenta her ute i går, så er vi mange som nå vet hvem du snakker om. Saken er forferdelig tragisk, gi litt penger og hold kritikken for deg selv. Vent eventuelt til det har gått en stund og lag en generell tråd om tema, uten å komme med detaljer så folk skjønner hvem du snakker om.

Skrevet

Synes det er ganske mange slike historier rundt om kring jeg.

Jeg kan godt bidra med pengegaver til gode formål, f.eks hvis man i en dødsannonse isteden fro blomster ønsker seg en donasjon til kreftforeninge, LHL, luftambulansen el.l

Personlig synes jeg ingenting om situasjonene for foreldrene spesifikt ønsker seg pengegaver til sine egne barn når de arrangerer barnebursdager - og pengene da er ment til å gå til familien og ikke direkte til bursdagsbarnet. At man bruker sykdom i familien i sånne sammenhenger synes jeg er forkastelig. Det er selvfølgelig tragisk for et barn som opplever sykdom hos sine søsken. Men når de selv feirer bursdag burde de i det minste kunne få gaver som er kun til dem selv - og ikke pernger som går med i det store familiesluket!

Jeg har heller ikke noe til overs for de som ønsker seg pengegaver til barna i f.eks en dødsannonse. Fordi far eller mor dør, så skal omgivelsene betale førerkortet, utdannelsen eller leiligheten til barnet??

Vi har ekstremt gode støtteordninger her i landet- I de aller fleste tilfeller, lider ikke froeldrene økonomisk når de er på sykehuset eller pleier et kritisk sykt barn hjemme. Vi har ordninger som omsorgspenger, pleiepenger, omsorgslønn osv. Å tigge fra omgivelsene i alle sammenhenger, synes jeg er usmakelig!

Skrevet

Jeg synes det er enda mer usmakelig å dømme folk nord og ne. Alle reagerer vi forskjellig på tragedier. Noen lukker seg inne og vil ikke ha hjelp fra noen, andre føler et enormt behov for støtte og bekreftelser. Vær glad det ikke er deg som har mistet et barn sier nå jeg.

(Og jo, man lider økonomisk når man må gå hjemme og pleie et barn. Man har så man klarer seg, men ikke til stort mer)

Skrevet

Jeg dømmer ingen, men jeg liker ikke enkelte handlinger. DET er en stor forskjell.

Jeg har stor forståelse fro at folk reagerer ulikt i slike situasjoner. Vi har selv hatt et veldig sykt barn, så jeg tror jeg vet ganske så mye om hva dette innebærer. Det er selvfølgelig tungt for hele familien når et søsken, en sønn, en datter, eller et barnebarn blir syk. Utallige undersøkelser, sykehusinnleggelser, usikkerhet osv tærer selvfølgelig på alle. Noen vil ha masse oppmerksomhet som du sier, mens

andre vil helst være i fred.

Men det er stor forskjell på det å sønke støtte og omsorg og det å tigge penger i enhver anledning. DET synes jeg ikke noe om.

Vi har et fantastisk helsevesen her i landet hvor vi ikke ikke betaler et øre for sykehusopphold osv når vi eller barna blir syke. Vi har fram på massevis av stønader som gjør at vi fortsatt kan ha en resepktabel inntekt. Ingen sier at man blir rike av å ha syke barn, men LIDER gjør vi iallefall ikke.

Skrevet

Mennesker i sorg reagerer forskjellig, og selvsagt skal det være rom for det.

Mange pårørende som har mistet en nær og kjær altfor tidlig, ønsker imidlertid veldig ofte å gjøre hva de kan for å forhindre at andre mennesker må gå gjennom det de selv har opplevd. Derfor er det vanlig å ønske seg penger til støtteforeninger, forskningsfond osv.

Det at noen har så vidsyn at de klarer å se utover sin egen situasjon når de er i sorg, vitner om storsinn. Heldigvis har dette vært mer regelen enn unntaket i dette landet, og måtte det fortsette å bli sånn!

Gjest sug lut
Skrevet

Sorgreaksjoner kommer i alle former, men det er neppe belagt som sorgreaksjon at man får en helt ubendig trang til å skvise andre for penger med dødsfallet som bakteppe. Å be om gaver til en organisasjon er legitimt.

Skrevet

Jeg har sett dødsannonser der en av foreldrene er død, og istedet for blomster så ønsker de en pengegave til barnets utdanningsfond. Jeg har ikke reagert negativt på dette, men tenkt at det er en fin ting å gjøre. Selvfølgelig bor vi i et land med velferdsordninger, lånekasse og stipender for den som måtte ønske/trenge, men de fleste foreldre ønsker vel å hjelpe barna litt for det, hvis de har muligheten.

Hvis jeg skulle dø fra barna mine nå, og tenke ren økonomi rundt det, så vil tapt inntekt ligge på 400 000 i året. Med forhåpentligvis litt lønnsøkning etterhvert vil det bli mer. Gang det med f.eks. 10 år og beløpet blir 4000000.

Så om de får noen tusenlapper i stedet for blomster ved graven, så er det ikke meg imot, selv om jeg vel ikke har så sterke meninger om saken hvis det først skulle skje.

Skrevet

Hva spiller det for rolle egentlig? Hvis familjen heller ønsker seg penger slik at de kan reise på en tur sammen for å samle krafter og for å samle seg i sorgen, heller en å få 100 forskjellige kranser til begravelsen.? Å gi et bidrag til en organisasjon kan man gjøre i tilegg.?

Skrevet

Ja, jeg synes det spiller en stor rolle.

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan bruke en slik tragisk hendelse/situasjon til å tigge penger fra andre.

For min egen del ville en slik tur hatt en veldig bitter smak hvis jeg selv hadde tigget naboer og fjerne bekjente om penger til den...

Hvis noen av seg selv ville finne på å samle inn et bidrag til en familie i en krisesituasjon, så helt greit. Men at de selv tigger penger..... DEt synes jeg er usmakelig.

Enda mer usmakelig er de dødsannonsene hvor det oppgis en kontonr. hvor man oppfordrer alle til å innbetale en sum til "Pers" utdanning, konfirmasjon, synentur, russefest eller liknende. Skal de pårørende da gå inn i sjekke hvem som har gitt hva?? HUFF!

Skrevet

Da søsteren min døde så skulle jeg ( nå i ettertid) nesten heller ha ønsket at vi ba om å få slippe alle blomstene og heller fikk penger som gikk til barnet! Vi fikk så ufattelig mange blomster, et lite overslag jeg gjorde kom frem til at det var blomster for rundt 70-80.000kr! Helt villt. Ikke hadde vi plass noen steder og de strømmet inn i ukesvis.

Man skal ikke misforstå, det gjorde godt at så utrolig mange mennesker viste omtanke. Men tanken om at barnet hennes kunne ha nytt godt av de pengene til utgifter/livsopphold slo meg mer enn 1 gang. Hovedforsørgeren (min søster) var jo nå gått bort.

Men falt oss aldri inn å spørre om slik, det skurrer litt føler jeg selv! Men vi er nå alle forskjellige.

Skrevet

Det kommer jo litt an på situasjonen, men det får uansett de pårørende bestemme.

Jeg synes ikke noe galt i å ønske penger til barnet der foreldrene har dødd i en ulykke. Det er kanskje mer naturlig å gi penger til kreftforeningen o.l. hvis man har mottatt støtte og hjelp derfra i en vanskelig tid.

De som opplevde å miste barnet sitt i krybbedød, og som ønsket penger til forskning på krybbedød, har jo opplevd at pengene har gått til alt mulig annet enn nettopp det. Det var en nyhetsak om det for noen år siden, men jeg klarer ikke hoste opp en link for de som måtte ønske det.

Regner med at pårørende klarer å ta denne avgjørelsen selv.

Skrevet

Men det er jo igrunn ikke tigging. De aller fleste i deres nærhet vil ju uansett gi blomster eller krans til begravelsen. Hvis familjen heller ønsker de pengene man tenkt legge på blomster til en tur for familjen hvor man kan samles i sorgen og komme litt vekk så er det vel en god ting?? Hvis man LIKEVEL gir blomster synes jeg man er en smule frekk, som tråkker totalt på familjens ønsker, bare for å statuere et dårlig eksempel.

Synes det er bra at noen tar litt tak og røsker litt i alle fordommer og tabuer, og gjør det til å bli best mulig for familjen når tragikken rammer. Slik det er nå skal man helst sørge slik det passer alle andre, og ikke seg selve.

Skrevet

Jeg mener uansett det er tigging når man spesifikt ber om penger

Hvis man ikke øsnker blomster til hjemmet eller i begravelsen, så er dte helt greit å opplyse om det. Men å isteden be om penger til seg selv/familien synes jeg er tigging.

Hvis noen gir blomster, så gir man gjerne det fordi man ønsker å gi - ikke fordi de pårørende spesifikt ber om det.

Skrevet

Så du ønsker ikke å gi lenger da, hvis du ikke får gi blomster?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...