Mammaen til Lasse Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Er nå i uke 20 ogskal på fredag på min 3. svangerskapskontroll (2. hos lege) og er litt bekymret for om det blir en gynekologisk undersøkelse. Legen min er mann, så jeg lurte på om det går an å spør om en kvinnelig lege kan gjøre det isåfall. Eller kan jordmor gjøre det?
*NordNorge* Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Å ha gynekologisk undersøkelse hos en mann er nesten bedre enn hos kvinnelig lege. Jeg selv har mannlig fastlege og vært mange ganger på gu hos han. Har også vært hos kvinnelig lege, men min erfaring er at de er mere harhendte. Uansett, manne lege gjør en like god jobb og det er ikke noe som er fløut me d. Det er jobben deres. :=)
Corneliuss Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Du kan bestille time hos en kvinnelig gynekolog og avbestille hos fastlegen din dersom du synes det er ubehagelig at han skal gjennomføre det. Jeg er litt på samme måten selv - og dette bestemmer du. Noen steder så søker de rekvisisjon fra fastlegen, men det kan du event bare ringe sekretæren og gi beskjed om at du ønsker. Hør med det stedet du vil bestille hos og si at du er gravid. Lurer på om man da slipper. Ps er det noen spesiell grunn til at du skal ha GU nå? De fleste får ikke dette utført i graviditeten så vidt jeg har hørt... Er 2. gangs og har ikke hatt det noen av gangene, tror heler ikke venninene mine har hatt det.
Mammaen til Lasse Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2010 Tusen takk for svaret! Har hørt at man bør ha det i svangerskapet når jeg ikke har tatt celleprøve før, og man bør jo ha det hver 3. år.
Mammahjertet <3 Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har ikke trengt å ta slik undersøkelse under graviditeten. Jeg trodde de bare gjorde det ved litt spesielle tilfeller? Skjønner godt du har best lyst til å ta GU hos kvinnelig lege. Gjør bare det som du føler for. Du må ikke ta hos din fastlege.
Gjest Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Høyst uvanlig å ta celleprøve i uke 20. så det tror jeg du skal be om å utsette til etter fødselen.
Voyeur Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 DU kan jo heller bare ta en celleprøve etter at barnet er født. Ikke på 6 ukers kontrollen, men når du føler deg klar for det. Hvis du skal bruke spiral etterpå, så er det jo ok å bare slå 2 fluer i en smekk.
Corneliuss Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 I forrige svangerskap var det lenge siden jeg hadde tatt prøve, men legen min sa at vi skulle vente til etter fødselen. Hvis du er i ok form i underlivet etter fødsel og ikke har så vondt så kan lege/ gynekolog ta det når du har 6 ukers kontroll (vanlig å sjekkes av legen i forhold til om alt har vokst som det skal og om bekkenbunn er ok ca 6 uker etter fødsel). Hvis du har vondt så kan du ta en celleprøve litt senere ved en vanlig gu når du har kommet deg litt mer. For meg gikk det å ta prøven på 6 ukers kontrollen men synes det var litt vondt (ikke forferdelig, men ikke godt heller). Tror ikke du trenger å gjøre dette nå ved 20 uker med mindre de mistenker noe celleforandringer. Uansett så hadde jeg gått til en gynekolog (og da kan du velge en kvinne om du vil). Er bedre å være sikker på at de gjør dette skikkelig så lenge du har fosteret der. Fastlegene er ikke spesialister på dette så ville ha vært veldig trygg på at de var ekstremt flinke før jeg hadde latt min legen holde på med det i 20. uke. =O) Min lege er ok, men hadde ikke fått lov så sent i svangerskapet. Hi hi. Kanskje jeg er litt streng og risikominimerende på akkurat dette! =O) Uansett, lykke til! Det går nok fint. =O)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 Jeg var på uke 24-kontroll i dag og det var ikke snakk om noen GU i det hele tatt. Tok blodtrykk, ble veid, hørte hjertelyd <3 og snakket litt om sv.skapet og sånn. Og så testet JM urinprøven jeg hadde med. Med mindre det er noe sepss tror jeg ikke det er vanlig med GU så tildlig i sv.skapet. Uansett kan du be om at en kvinne utfører det eller evt er til stede i rommet samtidig. Min erfaring er for øvrig at menn er mer forsiktig enn kvinner, men jeg foretrekker uansett kvinnelig gynekolog.
Mammaen til Lasse Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 4. mai 2010 Tusen takk for svarene Nå slipper jeg og bekymre meg! Tror jeg skal sette inn spiral etterpå så da går jeg til gynekolog. Håper dere har fine svangerskap alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå