Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest millaPCOS
Skrevet

Jeg er 27 år og fikk påvist PCOS da jeg var 25 (har sikkert hatt det siden jeg var 12-13). Jeg skal nå prøve å bli gravid. Jeg har gått på p-piller frem til nå, skal til gynekolog i morgen. Er det noen som har erfaringer med at man kan få medisin med en gang? Eller må man ha slutta på pillen i så og så lang tid for å se om det går på naturlig vis først? Samboeren min blir 40 i år, jeg føler at det begynner å haste litt for oss og håper vi kan få hjelp med en gang mtp medisiner.

Noen som vil dele sine erfaringer med meg? Jeg er livredd for at jeg aldri skal bli gravid, bruker veldig mye tid på å tenke på dette, vet det ikke hjelper, men vanskelig å la være å tenke på det...

Takknemlig for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har gått på pillen, er sjansene høyere å bli gravid rett etter p pille slutt, i ca 3 måneder før hormonene gjerne da løper løpsk.

Det er ikke så vanskelig å bli gravid med pcos, man trenger stort sett kun litt hjelp :)

Gjest millaPCOS
Skrevet

Ok, det har jeg aldri hørt om før. Men jeg sluttet på pillene en periode for to år siden, da fikk jeg ikke mensen.. Og ingen mens, ingen eggløsning... Men det hjelper vel ikke å stresse, da blir man vel sikkert ikke gravid :) Så får bare smøre meg med tålmodighet, for legen sa jeg måtte være p-pille fri i 6mnd før jeg fikk hjelp med eventuelle medikamenter...

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg har vært prøver i snart 1 år. Fikk påvist PCOS i januar. Har nok hatt dette i mange år uten at jeg har vært klar over det. Startet på p-pillen da jeg var 16, pga at jeg hadde mensen VELDIG uregelmessig og veldig sjelden. Angrer meg nå for at jeg ikke sjekket opp dette mer den gangen..!

Jeg fikk resept på Provera og Pergotime da jeg var hos gynekolog og fikk påvist PCOS. Får ikke EL av meg selv, så trenger Provera for å få mensen. Startet på første Pergo-kur rett etter at jeg hadde vært hos gynekolog, og fikk EL (hurra!!!!). Men jeg ble ikke gravid. Tok en pausemnd fra Pergo, da gynekologen anbefalte dette. Men jeg fikk ikke EL, og etter et par mnd gav jeg opp og tok Provera igjen. Jeg er nå i gang med runde nr. 2 med Pergo (2. pille i dag).

Det er vel litt opp til hver enkelt lege å avgjøre dette med resepter osv. Men jeg har inntrykk av at det går greit å få resept på Pergotime dersom man har PCOS. Ser at du har vært hos gynekolog nå, hvordan gikk det?

Gjest millaPCOS
Skrevet

Hei :)

Gynekologen sa jeg skulle slutte på p-pillen i et halvt år før jeg skulle få pergo. Jeg vet av erfaring tidligere at mensen sikkert uteblir nå også, så jeg synes det er unødvendig å vente, men forstod nesten at dette var et krav fra legen.. Så jeg må vente til høsten for å få det...

Så bra at Pergo funker for deg da!!! Tviler på at det funker for meg uten hjelpemidler også, så gleder meg til å komme i gang med det! Får krysse fingrene for at det blir for oss begge omsider :)

Masse lykke til :)

Skrevet

Jeg har også PCOS og har erfart at det er veldig variabelt hvor mye leger vet om syndromet og hvor alvorlig de tar det. Jeg har i hvertfall møtt mange forskjellige meninger og innfallsvinkler!

Men jeg deler gjerne MINE erfaringer etter mange år som prøver med PCOS:)

Det skjer mye forskning på dette feltet nå, og det blir mer og mer klart at PCOS ikke bare forstyrrer balansen i kjønnshormoner (forholdet mellom østrogen og testosteron osv), men også hormonet insulin. Svært mange med PCOS har også det som kalles insulinresistens, at insulinet ikke fungerer som det skal. Det fører, blant annet, til at mange av oss PCOSere sliter med vekta, vi legger lett på oss (ofte til tross for normalt kosthold) og har problemer med å gå ned. Hvis du er overvektig er det beste du kan gjøre for dine sjanser til å bli gravid å gå ned i vekt. Og for oss med insulinresistens er det bare lavkarbo og trening som gjelder! Pulverkurer og lavkalori vil bare gjøre vondt verre for hormonbalansen. Jeg anbefaler lavkarbo.no, der er det også et eget PCOS-forum. Mange kan fortelle om store positive forandringer selv etter kort tid på lavkarbo, mensen kommer tilbake, dermed også eggløsning og sjansen til å bli gravid.

Vi PCOSere har også litt større sjanse for å abortere og det antas at dette har med insulinresistensen å gjøre. Det blodsukkerregulerende medikamentet Metformin er under utprøving for gravide PCOSere, fordi det ser ut til at det minsker sjansen for å abortere. Men det er ikke ferdig utprøvd så ikke alle leger vil skrive det ut til gravide. Mange har også hatt glede av denne medisinen før/for å bli gravide, aller helst i kombinasjon med lavkarbokosthold. Noen opplever at vekta går ned og at mens/eggløsning osv kommer tilbake.

Nå er det ikke alle PCOSere som er overvektig og jeg vet ikke om lavkarbo er like viktig for dem, men jeg vil tro det? Selv var jeg slank PCOSer i mange år, levde godt på baguetter og cola, før kiloene plutselig klistret seg på og var umulig å få bort. Da var blodsukkeret helt ute av kontroll.

Jeg har, i motsetning til mange andre, ikke opplevd å "rase" ned i vekt eller få perfekt syklus, etter at jeg begynte å leve lavkarbo. Men jeg går for første gang ned i vekt, sakte, men sikkert, og har nå mensen av meg selv ca hver 5-6 uke i stedet for 1-2 ganger i året.

Mine beste råd altså lavkarbokost (sammen med trening), vektreduksjon hvis overvektig, sjekke ut Metformin hvis du sliter med blodsukkeret, også er Pergotime (og lignende) som du alt vet god hjelp for å få eggløsning. Jeg syns det virker rimelig at du må prøve litt før du får Pergotime, det er tross alt en del PCOSere som lett blir gravide helt av seg selv (eller med litt hjelp fra en mann da). Og Pergotime er ikke uten bivirkninger.

Jeg er nå gravid, gjennom prøverørbehandling, så det er mange måter å lage barn på, hvis det ikke skulle løse seg av seg selv:):)

Skrevet

Jeg er helt enig!!! :) Kostholdet har mye å si for oss PCOS'er. Jeg var vedlig flink med karbohydratene i fjor. Og fikk tante rød på besøk etter 1 uke. Og da hadde jeg vært hos gynekolog på ultralyd før jeg endret kostholdet. Og han sa at ingen tante rød var på vei... Jeg fikk også tante rød på besøk ca 1 mnd etterpå. Mistenker også at jeg var gravid i mellomtiden. For var EKSTREMT kvalm noen dager. Så begynte jeg å blø igjen.. Tenkte ikke over det da. Så det er bare spekulajoner.. Etter tante rød kom på besøk 1. gang var det sommer og sol. ferie osv. Og kostholdet var helt bak mål... dte gikk i karbohydrater i ett.. pasta, pizza, godteri, is... vin... drinker... Og etter ferien da tante rød kom på besøk for 2. gang har jeg ikke hatt henne på besøk siden. Men jeg har heller ikke vært flink med kostholdet mitt.

Ei venninne sin søster har også PCOS. Veldig mange bivikrnnger osv. Hun gikk en sommer og passet på raske karbohydrater. Og hun ble gravid... Men det er jo opp til hver enkelt hva de velger å gjøre :)

Men uansett kan ikke et godt kosthold skade :) Som 4711 nevner. Det er mye bra på lavkarbo.no :) Og eget PCOS forum..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...