Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en veninne som kanskje skal på mødrehjem. Har ikke rusproblemer men bv mener hu er umoden og ikke kapabel til å ta seg av bebi selv.

Noen ned erfaringer med mødrehjem? er jo bekymret for at hu skal treffe andre som kan ha dårlig påvirkning på henne.

Finnes det ikke andre tiltak slik at hun kan være hjemme hos seg selv og få hjelp og veiledning der.

Dette går veldig inn på henne og hun har alle pigger ute og er redd for å aldri "slippe ut" om hun først kommer på mødrehjem...

trenger så sårt noen råd og tips her.....

Skrevet

Vel.. det kommer vel an på mødrehjemmet det.. Men min erfaring - slik jeg har sett via jobben min - er at det er sjeldent en god ide..

Skrevet

Har en veninne som har vært på Mødrehjem. Hun hadde veldig godt av oppholdet og kom styrket derfra når tiden for flytting kom.

Skrevet

Jeg har en del fostersøsken som har fått barn, og et par av de har vært på mødrehjem. En av de mener at oppholdet bare er negativt, men slik jeg ser det er mødrehjemmet eneste årsak til at hun har barnet i dag. De andre jeg kjenner har god erfaring, men en del der har nok såpass mye autoritetsangst og opposisjon at de ikke trives så godt.

Skrevet

takk for svar!

Jeg tror nok i seg selv tilbudet kan være positivt. Det jeg er redd for er at hun skal "klikke" sammen med andre som er negativt instilt og opponere mot dem som jobber der og evt lage seg et kontaktnett med andre som kanskje har store problemer istedenfor å få seg et kontaktnett med "sunne" småbarnsmødre..'

Kanskje er dette en helt grunnløs bekynmring. Jeg kjenner ikke så mye til mødrehjem men kjenner til en del mekanismer som gjerne intreffer når man samler f.eks barnevernsbarn på samme plass og det de har felles ikke er så positivt...da blir det gjerne bråk og tull i stedenfor en positiv utvikling og de med minst problemer tar ofte etter de med mest problemer.

(ikke det at alle barnevernsbarn har problematferd, bare så det er sagt..)

Skrevet

Det virker som det varierer hvilken bakgrunn de har. Jeg tror nok at barn som alt er i systemet, eller nå voksne, er sterkt representert. Samtidig er de som jobber der ofte flotte mennesker som får mor til å føle at de er på hennes side. Hva er igrunnen alternativet? Anbefaler de mødrehjem er jo det i seg selv litt urovekkende, og kanskje er det et tiltak som vil være positivt.

Gjest ->>-
Skrevet

De mødrehjemmen jeg er kjent med, er utmerkede. For barna, that is. Foreldrene er jo ikke alltid enige i at det er et bra tiltak, men det handler for det meste om manglende selvinnsikt.

Det finnes tiltak man kan sette inn i hjemmet, men ikke som har tilsvarende spisskompetanse som du vil finne på et mødre-/familiehjem.

Selvsagt "slipper hun ut" igjen. Det er for det meste mangel på plasser og sjelden noe voldsomt langtidstilbud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...