Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Hvor tidlig kan man begynne å gi denne melken istedefor den fæle erstatningen?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Soyamelk kan du bruke ja, jeg kjøpte laktosefri melk jeg som jeg ga til guttungen fra han var 10 måneder.
lÅktiHaUDe Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 Bedre med rismelk eller havremelk da noen kan bli allergiske mot soya Havremelk er super å bake med og rismelk er god i sauser etc.. Kjøp allergikokeboken fra voksentoppen den er veldig fin
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Du bør gi erstatningen så lenge som mulig. Mange næringsstoffer der som barnet trenger. Om ikke må du kanskje gi forskjellige tilskudd. Jern osv.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Er det ikke noe med soyamelk og innhold av østrogen som gjør at man ikke skal gi det til barn? Mener å ha lest det et sted...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 ok, takk for svar:) Synes erstatningen smaker så fælt, drikker ikke noe særlig, men har bare prøvd en type. Kanskje jeg burde røve flere typer før jeg evt går over på soya:)
Ranveig R Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Då lille var innlagt på barneklinikken blei vi fraråda utstrekt bruk av soyaprodukt, då soya kan trigge andre allergiar. Om barnet godtar "den fæle erstatningen" (går ut ifrå at det er Nutramigen det er snakk om), så er det greitt å fortsette med den like lenge som ein ellers ville ha gitt vanleg mme eller ev. amma. Altså til minst 12 mnd. Nutramigen/mme inneheld mykje meir næring enn annan melk, og er dermed bedre for babyar. Det kan ta tid å venne ein baby til Nutramigen, ein kan blande den med f.eks. havre- eller rismelk, eller ha i litt sukker til å begynne med. Då jenta var var 2 år fekk ho resept på Nutramigen fordi ho var tynn og trengte meir næring. Det kan altså vere behov for slikt i meir enn 12 mnd og, alt etter situasjonen. Eg går ut ifrå at du har ein dialog med lege ang melkefritt kosthald? Kva seier legen om å begynne med annan melk? Eg ville holdt meg til anbefalingane... Men når det er sagt så må eg og seie at vi klarte ikkje å få jenta vår til å ta Nutramigen i det heile tatt. Vi gjorde ein del forsøk, men det endte med at ho til slutt nekta å drikke anna enn vatn, i frykt for at det skulle smake vondt. Havremelk er for øvrig supert i matlaging, og som drikke. Rismelka er tynnare og ganske søt på smak, så den er gjerne meir populær hos babyar vil eg tru. Havremelka er vel den som er mest nøytral på smak.
lÅktiHaUDe Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Det har mye med alder på barnet osv. Jeg ville snakket med lege og evt en ernæringsfys. Har barn selv med både melkeallergi og melkeintoleranse. Ingen problem å leve uten melk fra fødsel av bare det blir gjort riktig ). Er sikker på at det kommer til og gå helt bra. Du kan heller ikke gjøre noen store feil på en uke, så ikke bekymre deg for det. Mye bedre å leve på rismelk/havremelk en uke, enn med smerter. Frem til du har kommet deg til lege med barnet. Men husk at det tar tid for barnet å venne seg til melken fra apoteket. Om det er nutramigen du har kjøpt så er den "værst" på smak. Prosobee er f. eks mye bedre . Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 ja uff, det er nutramig ja. Hva koster Prosobee i forhold? Synes 300 kr var sykt mye for mme men blir vel billigere om man får det på blå resept(?) av legen?
Ranveig R Skrevet 3. mai 2010 #10 Skrevet 3. mai 2010 Prisen er ganske lik, men pro sobee er på veg ut (om den ikkje allerede er ute) av markedet. Av ein eller annan grunn. Om barnet har fått diagnose melkeallergi skal det ha melkefri mme på blå resept.
lÅktiHaUDe Skrevet 3. mai 2010 #11 Skrevet 3. mai 2010 Er mange ulike erstatninger mener jeg. Nå er det en stund siden vi har brukt det. Du får høre med lege om du kan få resept på en annen enn nutramigen )
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #12 Skrevet 3. mai 2010 Har ikke fått påvist melkeallergi ennå, skal til legen i slutten av uken, men for noen dager siden sa det stopp for min del, orket ikke mer skriking og sutring. Så har kjøpt denne erstatningen og kuttet ut all melk i kosten til baby nå og det hjelper helt klart. Ser stor forbedring allerede!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #13 Skrevet 3. mai 2010 Man bør ikke gi soya til barn under tre år. (les godt på etiketten på soyamelkpakkene, den ene vet jeg det ikke står oversatt til norsk, men det står på tysk eller engelsk:/ skummelt, men bra man så det til slutt......) Rismelk, havremelk fungerer bra, og det passer ypperlig til matlaging også. tantebarnet mitt er melkeallergiker og fikk soya fra han var 10måneder, plutselig var han visst suuperallergisk for soya også... og plutselig leste min søster på pakken (på et annet språk) at man ikke skulle gi barn under tre år den melka!!(soyan kapsler seg i magen, så ikke kroppen får tatt opp det den trenger av vitaminer og mineraler! skummelt, sjekk ut innhold i produkter selv og ikke stol 100% på jordmødre/leger... (ingen som fortalte min søster dette, måtte finne det ut selv ja) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå