Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Hvordan gikk det? kan velge om jeg vil føde vaginalt eller få keisersnitt, er veldig usikker...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Jeg fikk det og fikk beskjed av jordmor jeg går til kontroller hos om at det er lurest å ta keisersnitt. Vevet rundt den gamle rupturen vil aldri bli like elastisk som resten, og sjansen for en ny ruptur der den gamle var er i høy grad tilstede. Jeg velger ks og ingen har sagt meg imot på dette. Det er jo noen andre faremomenter knyttet til ks, men føler likevel at det er mindre risiko knyttet til keisersnitt enn en ny, like stor ruptur. Jeg er nå, 3 år etter, ikke plaget av arret, men det var en laaaang vei hit og jeg vil ikke måtte gjøre det igjen. Anbefaler at du leser litt om ks og tar stilling til hva du selv føler er best. Det er lite info å hente fra helsepersonell om du ikke vet hva du skal spørre om, men mye erfaring på keisersnittdebatten her og mange andre nettsteder.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 Takk for svar. Det er uansett en stund til, har nettopp fått en positiv test, så trenger ikke å ta stilling til dette enda. Men må si at etter alt jeg har lest så heller jeg mot keisersnitt. Er livredd for at det skal skje igjen (selv om det ikke er sikkert at det gjør det). Kjente veldig godt at jeg revnet sist, og det er ikke noe jeg vil oppleve en gang til... har ikke vært plaget av det senere, men...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Heldigvis har de noen flinke kirurger på Riksen som klarte å fikse lukkemuskel og alt annet som revnet. Men jeg var avhengig av lakserende ganske lenge etterpå :-) HI
Lemonia Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 Kanskje ikke helt svar på spørsmålet, men jeg fødte på RIksen og fikk "bare" grad 3 ruptur (som også innebærer ruptur av lukkemuskelen, bare at i motsetning til grad 4 er slimhinnen intakt). Jeg ble godt sydd sammen og har ikke hatt problemer i ettertid. Jeg fikk vite at ved grad 3b eller verre anbefalte de keisersnitt (så hvis du har født på RIksen er det litt rart de ikke sa det samme til deg?), men det var uansett opp til meg. Jeg ønsker selv å føde normalt ved en senere anledning. Har hatt samtaler med dem i ettertid og sjansene for at det samme skal skje igjen, selv om arrvev ikke er like elastisk, er veldig liten. Gynekologen jeg gikk til hadde faktisk opplevd det samme under sin første fødsel og hadde en normal andre fødsel. Jeg skjønner du er usikker. Selv om jeg ble helt bra igjen har jeg ikke lyst til å oppleve det samme igjen. Samtidig er ks en stor operasjon og jeg har ikke lyst på de mulige komplikasjonene, arr på magen, smertene i ettertid osv. Det er ikke et lett valg, men det er lurt å snakke med de på sykehuset og få litt fakta rundt risiko og akkurat din situasjon og hva de anbefaler deg, så er det kanskje lettere å ta et valg du føler deg vel med.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 HI her... De anbefalte KS på Riksen, men til syvende og sist var det opp til meg. Hadde et par samtaler etter fødselen, og noen kontroller... Men det er nå to og et halvt år siden, så jeg skal selvfølgelig inn til samtaler igjen...
Regnbuens barn™ . Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Jeg fikk totalruptur med min førstefødte, ble sydd på kirurgisk i over 3 timer etter fødselen. Og ble helt fin etter en tid.. Da jeg ble gravid med nr 2 gikk jeg jevnlig til kontroller på riksen, og de anbefalte meg å unngå keisersnitt, fordi sjansen for at det ville gjenta seg var svært liten. Siden jeg ikke er så glad i operasjoner og alt som har med kniver og søl å gjøre så valgte jeg å føde vaginalt igjen. Hadde kjempeoppfølgning under fødselen, under utdrivingsfasen var det to jordmødre og to barnepleiere tilstede, som passet på at hodet til barnet gled forsiktig ut og ikke for raskt. Fødselen gikk kjempefint, sydde bare et par pyntesting og har ikke hatt noen skader/problemer med underlivet etter dette. Var forresten 3 år mellom mine fødsler. Lykke til ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå