Gå til innhold

Inspirert av P4, hva kjøpte DU for konfirmasjonspengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 43, og fikk 3000,-. For de kjøpte jeg meg racersykkel med bukkehornstyre og 10 gir! Den råeste sykkelen man kunne ha den gangen.

De pengene ungene mine får og har fått kommer for det meste med klausuler om sperret konto fram til de er 18 ( mormor) og 20 ( farfar), men da snakker vi ganske store summer som en 14 åring absolutt ikke trenger å ha mellom hendene. Resten av pengene er vi enige om at skal brukes til å kjøpe seg noe skikkelig for. Så eldstemann brukte penger på en Londontur ( med voksent følge), mens den yngste har planer om å kjøpe speilreflekskamera.

Skrevet

Jeg er 40. Fikk ingen penger.

Skrevet

jeg er 21, fikk 12500....

Har de fortsatt på konto :-)

Skrevet

Jeg er 35, fikk ca 8000, siden tantene mine nekta gi meg noe pga at jeg konfirmerte meg borgerlig...

Jeg reiste på ferie til en annen tante da, og var på Liseberg, shoppet masse klær på HM og Ellos mens jeg var der, og andre ting fra Sverige...

Skrevet

Jeg er 29 år, og husker ikke hvor mye jeg fikk faktisk, men pengene ble plassert på sparekonto, og sparekontoen ble brukt til sertifikat, bil og møbler når jeg flytte ut av hjemmet.

Skrevet

Jeg er 30 år og fikk 12.000.

Jeg kjøpte meg en kjole og dro på språkskole i Frankrike.

Skrevet

Jeg er 23 år, fikk ca 16 000 kroner. Husker faktisk ikke helt hva jeg brukte de pengene på... Husker jeg fikk lov til å bruke litt på klær, ellers tror jeg de stod på sparekonto frem til jeg som 18 åring kjøpte meg leilighet.

Skrevet

Jeg er 25 år, fikk ca 17000 og brukte pengene på følgende:

-1 stk helstokk rifle (noe jeg er fornøyd med)

-1 stk veldig kul moped, men den gikk max i 30km/t i nedoverbakke.. hvis man holde inn klutsjen (ikke så fornøyd med det)

- og masse klær og annet dilldall jeg egentlig ikke hadde bruk for^^

Skrevet

Hadde det på sammen måte..Fikk 15 000,og mesteparten gikk til mine foreldre:-/

Jeg skulle få de igjen en gang,men det har ikke hendt ennå.Er 30 år nå.

Det samme skjedde igjen når jeg begynte på vgs,da tok jeg opp et (lite) lån,slik at jeg fikk utbetalt 1500,- i mnd,men det var det mine foreldre som brukte de pengene.

Og jeg fikk en erstatning når jeg var 17 år,på 50 000,- etter en voldtekt.Da klarte min mor å lure til seg 30 000 av de,under påskudd av at jeg hadde fått så mye av de opp igjenom,og jeg ikke hadde brukt for alle de pengene..

Skrevet

Jeg er 29 år og fikk 18 000 kr. Sparte det meste og tok lappen, noe jeg har stor glede av den dag i dag :-)

Skrevet

Jeg er 26. Sende pengene til et barnehjem i Afrika, som drives av mammaen til ei vennennie. Et av de ærligste menneskene jeg vet om, og jeg vet at pengene kom godt med:)

Skrevet

For de som ikke vet hva vennennie er, så er det det samme som venninne:)

Skrevet

Jeg er snart 27 år, fikk 24 000,- + bunad.

Kjøpte meg moped, videokamera og masse CD'er, resten "forsvant" ;)

Skrevet

Jeg er 22år. Fikk ca 25tusen. I kroner.. Jeg å ei veninne dro til syden rett etter konfirmasjonen. Så en del pener ble brukt da.. Ellers gikk det vell ril klær osv. Jo forresten! Jeg pusset opp "barnerommet" mitt selv. Kjøpte meg nye møbler, ny seng osv..:))

Skrevet

Konfirmert i 82, fikk 4500 og kjøpte racersykkel og klær...

Hvor kan man forresten finne ut hva en pengesum fra den tiden er verd i dag?

Skrevet

Er snart 40, tror ikke jeg fikk noen penger til konfirnasjonen,

Skrevet

jeg er 21 år og fikk 32 000,-

Kjøpte en splitter ny scooter for 12 000, og sparte resten- har de fortsatt på konto :)

Skrevet

Er 24 og fikk litt over 1000 kr. Nei, det mangler ikke en null, jeg fikk tusen kroner. Kjøpte en fin julegave til moren min.

Var den som fikk desidert minst til konfirmasjonen, fikk jo ikke bunad eller noe slikt heller. Veldig kjipt i grunn.

Skrevet

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

Resultat av utregning

4500 kr. i mars 1982 tilsvarte 11707.24 kr. i mars 2010.

Dette tilsvarer en prisstigning fra mars 1982 til mars 2010 på 160.2 prosent.

Merk!

Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...