Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Hei! Vi får sikkert en liste eller noe fra barnehagen. Men er det noen drevne barnehageforeldre her som har tips å dele? Er så usikker på hva og hvor mye vi trenger. Begyner i barnehage om en måned. hun kan ikke gå uten støtte enda, så ute vil hun aller helst krabbe eller sitte siden de spennende tingene jo finns på bakkeplan. Hva gjør dere andre med gummistøvler for eksempel? De jeg har sett på virker så tunge og fæle. Skjønner ikke helt hvordan de små føttene hennes skal håndtere dem. Lurer også på hvor masse klær vi trenger. Merker jo at vi vasker veldig mye oftere nå som våren er her.
Slæsh84 Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Her har jeg ikke hatt støvler før nå,og hun er nå 2år. Akkurat handlet hennes første par. Prob. er at de glir fort av. Du må heller ha noen sko som tåler mer vann ol. I vinter hadde hun kun vintersko,for de holder føttene varme og tåler regn,søleputter. Helt fantastisk,og mye bedre enn støvler når de er små.. Vet Geox joggesko skal tåle litt fuktighet,men ikke som de vinterskoene jeg har nå til henne. Men når de er små og ikke går bør hun heller ha noen overtrekksko.. De anbefaler vel egentlig ikke for mye sko så lenge dem ikke går.. HUSK Å MERKE ALT AV TØY,TING OG TANG!!! ALLE SKO,IKKE BARE EN AV ET PAR,MEN BEGGE SKOENE!, HÅRBØYLER, GENSERE,SOKKER,TUTT,KOSEKLUTER, EVT LEKER DERE TAR MED,JAKKER,BUKSER,LUER,BLEIEPAKKE,VÅTSERVIETT OSV.. ALT SAMMEN SOM ER DERES,..ER LETT OG FORSVINNE TING, mye pga at barna selv prøver å kle seg og slenger ting overalt ifra seg, så er det vanskelig for personalet å finne ut hvem det er sitt når det ikke er navn i...!!!!! (Jobber selv i bhg) Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 Per i dag har vi bare ett par "nybegynner sko" De kan impregneres, men duger nok ikke i skikkelig sølevær. Men de lar henne vel kanskje ikke sitte ute i høljregn får jeg håpe. vi har slike fotposer som vi har brukt i vinter. Bruker man slike i barnehagen også? De er litt store, synes hun liksom blir ekstra klønete med dem. Takk for at du minnet meg på merkelapper forresten. har hatt planer om å bestille i en evighet. Men glemmer det bestandig.
Mammatil1prøverpånr.2<3 Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Det som er lurt å ha er: - Gode sko - En vår/parkdress (de kan bli rimelig skitne å fulle av sand når de sitter i sandkassen) - Barnehage sekk - Godt med strømpebukser, sokker og joggebukseer slik at du kan ha noe liggende i barnehagen om uhellet skulle være ute - Vinterdress til vinteren - Vintersko Egentlig så er det ikke så mye du trenger å handle inn pga at datteren din begynner i barnehagen. I alle fall følte ikke jeg det. De har jo som regel det meste. Datteren min begynte når hun var 10 mnder og de sa da at regntøy ikke er nødvendig fordi vinterdressene (jeg hadde reima da) tåler en del vann, og når de er på den minste avdelingen er det nok begrenset hvor mye de er ute når det plasker ned og (..det er alltids nok å bruke penger på til de små) Ellers er gode behagelige klær viktig slik at de får boltret seg rundt, uten at stive dongeribukser hindrer dem.
Gjest Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Var jeg deg ville jeg kjøpt slike regn-sokker til henne:) Er i regntøystoff og er som en sokk man trer på og strammer med et strikk, genialt for barn som ikke kan gå enda:) Så ville jeg kjøpt regntøy, regner det veldig er det det beste uansett om vårdressene tåler vann:) Når det regner i barnehagen datteren min går med, og det er litt kaldt, tar de på henne fleece-dressen under regndressen og det er godt og varmt:) Anbefaler deg å kjøpe kun EN dress, vi kjøpte to og har virkelig ikke hatt bruk for det... Vi er ikke en Reima-familie, så vi har ikke sløst vekk så mange kroner på det at det gjør noe, men litt kjedelig å sitte med en dress som så og si aldri har blitt brukt;) Så ville jeg kjøpt skinntøfler hun kan ha på seg i barnehagen, disse sitter kjempegodt på bena, og er bedre enn slike "skli-sokker" man kjøper på H&M f.eks. Jeg har kjøpt snuppa sine på Obs til 99 kr og har fått masse skryt for dem iallefall! >Blir ikke noe annet på føttene hennes i barnehagen med det første nei:) Hvor gammel er datteren din? Eer det lenge før hun går selv? Hvis det kan være en stund til, ville jeg kjøpt Stonz, de er helt geniale, og mye bedre for føttene til barn som ikke kan gå, enn å dytte foten inn i en sko:) Ellers er det ikke så mye annet som trengs, utenom sekk og merkelapper da, men det er jo nevnt over:)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Hun er 13 nå, 14 mnd. når hun starter i barnehagen. Går, men har ikke sluppet seg riktig enda. Vi har stonz, er det de du tenker på når du foreslår regnsokker? Hva bruker du under? Vi har brukt de i vinter med strømpebukse og ullsokker under, men jeg synes de er litt kalde. Regntøy og fleece blir nok løsningen her også hvis det er skikkelig søle. Har testet det litt hjemme og hun virker til å trives bedre i regnbuksa en parkdressen også. Greiest å skylle av en gummibukse fremfor å stadig vaske parkdressen.
mammae:-) Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Vi har alltid liggende i bhg: - 2 sett med innekle ( stømpis, sokker, genser, bukse, ull på vinter) - 1 mellomlag til og ha ute i ull eller flis. - regntøy - parkdress - støvler - innesko Så har vi ett sett hjemme...
Slæsh84 Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Selv om de er små er de ute i regnvær,så regndress er lurt. De liker jo å både ligge litt,plaske litt i pytter;) På den minste avd er de nok ikke så lenge ute som på stor avd., men en kan ikke være inne hele dagene, selv om det regner.. Stonz var det jeg også ville anbefale,glemte hva det het;). Hos oss var det noen som ikke gikk da de begynte i augst i fjor og noen brukte stonz og noen hadde sko. Det er alt etter hva foreldrene vil det. 2 forskjellige luer er lurt å ha liggende nå når det begynner å bli varmt. Noen dager er det veldig kaldt og bør ha en litt varmere lue og ha en mer sommerlue i tilfellle det blir veldig varmt..Det skifter veldig akkurat nå. Solkrem som er merket bør en ha i hylla,solbriller kan også være greit:) Veldig lurt å ha en flees jakke liggende som en kan ha under regntøy,dress ol. Er ofte litt kaldere når en har regntøy enn dress.. Lurt at barna også har jakke som en for eks kommer og går i, for den kan brukes når det blir litt varmere og slepper dress,noe som blir tilfelle når det blirr litt varmere,men vindtett. Håper det var litt hjelp,er ikke like lett å komme på alt med en gang..
Gjest Skrevet 5. mai 2010 #9 Skrevet 5. mai 2010 Nei Stonz er ikke 100% vanntett, iallefall ikke i ordentlig regnvær, de jeg mener er som vanter til føttene på en måte;) Jeg prøver å lete etter de på nett de vi har (våre ligger i barnehagen, så har de ikke for hånden) men jeg kommer ikke på hva de heter eller hvor vi kjøpte de... Så anbefaler jeg to-delt regntøy, er greit for de i barnehagen å bare trekke på regnbuksa over utedressen om det er veldig vått på bakken f.eks:)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #10 Skrevet 5. mai 2010 Skiftetøy!! Og ull, ull, ULL!!! Ullbukse i rompa for henne som krabber mye på bakken.
Maya_1 Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Ang gummistøvler så kjøpte vi noen "Regnsokk" fra Reflex, de er kjempegode! Vi har også Stonz, de var kjempefine før hun kunne gå ordentlig. I steden for vinterstøvler, bruker de fortsatt når det er litt kaldt. Eneste vi kjøpte på forhånd var en regndress og litt ull og fleece å ha under. Går jo med noen ekstra strømpebukser/bodyer å ha liggende som skift, men vår har hatt veldig lite behov for det. Nei vi kjøper igrunn bare etterhvert som vi ser behovet vi
Maya_1 Skrevet 6. mai 2010 #12 Skrevet 6. mai 2010 Korreksjon: Vi kjøpte ikke regndress, men todelt regnsett. Veldig viktig, det er kjekt å kunne bruke buksen og jakken hver for seg.
Slæsh84 Skrevet 6. mai 2010 #13 Skrevet 6. mai 2010 Det med 2 delt sett ol er smak og behag. Jeg syns selv regntøy er greit som 2delt, for vi kan ofte ha en vårdress og en regnbukse oppå hvis det er bløtt på bakken.. Men så har jeg kollegaer som liker disse regndressene. De er foret også de.. Så en må finne ut selv hva en vil ha og ikke ha:) Vi bruker det ungene har,så her må foreldrene bestemme det..
Slæsh84 Skrevet 6. mai 2010 #14 Skrevet 6. mai 2010 Jeg sydde overtrekk "sko" som jeg kaller dem til min jente.. De minner om stonz.... Du bare finner et stoff som er vanntett/vindtett og syr de selv,billig og greit!
Maya_1 Skrevet 6. mai 2010 #15 Skrevet 6. mai 2010 Ja det er klart, det var ikke viktig at den måtte være todelt, jeg mente at det var et viktig tips jeg fikk med et godt poeng
Gjøkeredet③ Skrevet 6. mai 2010 #16 Skrevet 6. mai 2010 Det jeg trenger før barnehageplass er en barnehageplass ( Forbanna mangel på barnehageplasser i kommunen her, selv om man har krav på det!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2010 #17 Skrevet 6. mai 2010 Hmm. Vi har arvet ikke mindre enn tre parkdresser i str. 86. En Reima, en stormberg og en Polern O`Pyret. Problemet er at vi foreløpig er på str. 80. Men det høres altså ut som om vi egentlig kan klare oss med fleece/ull og regnbukse m. seler frem til over sommeren. (Har arvet 3 stk. av dette også. Huset renner over av klær.) Vi passer nok snart de i 86, så er så lite lysten på å kjøpe parkdress som hun max bruker i fire uker før det er sommerferie. Er jeg skikkelig kjip mamma da? hun vil ikke fryse. Det er jeg helt sikker på. Vi har fler tykke fleece dresser og ull-dresser. Samt vindjakker til å ha under hvis det blåser. Men der virker som om alle går rundt i parkdress og det er det eneste riktige...? Foresten noen som har prøvd de buksene og jakkene til kaxs fra Kappahl? Har så lyst på vindjakke fra Polern O`Pyret, men de på Kappahl liknet ganske mye og var billigere. Og Kappahl fikk så bra i test på regntøy leste jeg i F&B. Jammen ingen spøk å skulle være forelder altså. Kjenner jeg sikkert stresser mye mer enn nødvendig med denne barnehagen, men de er så trege med å innkalle til møte, og jeg liker å være forberedt. Blir forhåpentlig bedre når vi starter. )
Slæsh84 Skrevet 7. mai 2010 #18 Skrevet 7. mai 2010 Jeg har selv ikke fått bhg plass til min 2åring,får jo,men må jo vente til langt ut på sommeren før vi får vite det.. Enormt iriterende! Hvis du syns selv at du kle barnet ditt nok så fortsette du bare slik. Det er ingen som MÅ ha noen ting.. Noe kan vel være mer praktisk enn andre ting igjen,men kjenn på det selv mener jeg:)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2010 #19 Skrevet 8. mai 2010 vår/sommer: støvler joggesko parkdress jakke tynn lue en litt tykkere lue tynne våtter regndress regnvåtter solkrem/briller vinter: vinterdress ullsokker 2 par våtter 2 par ull undertøy ull eller fleece dress vintersko cherox eller dock boots (vanntette) vinterluer 2 stk ha alltid med nok skift av gensere/bodyer strømpe bukser og bukser og lugnende liggende i sekken eller i hylla i barneahgen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå