Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at man ikke skal ha kontakt med katter når man er gravid?

Jeg har en liten katt på 5 mnd som jeg er så glad i, betyr dette at jeg ikke kan kose med henne før vi får babyen i januar?

Og så har jeg hørt at man kan ta en blodprøve for å finne ut om man kan kose med katten eller ikke, noen som vet noe om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å kose i vei:) Det man skal være forsiktig med er avføringen deres, f eks ved tømming av kattedoen, siden enkelte katter er bærer av en sykdom som heter toxoplasmose. La mannen/typen ta seg av slikt mens du er gravid:) Eller bruk hansker og vask hendene grundig etterpå dersom du må gjøre det selv.

Man skal helst ikke la katten slikke i ansiktet heller, og vaske hendene før man spiser etter å ha vært i kontakt med dem.

Men dersom du er oppvokst med katter er det sannsynlig at du allerede har hatt sykdommen (som er ufarlig med mindre du er gravid, hvis du er gravid kan den gi fosterskade) og dermed er du immun. Dette kan du sjekke med en blodprøve, som legen ofte anbefaler uansett dersom man har kontakt med katter til daglig.

Skrevet

Jegr selv testet meg for toxoplasmose. Jeg var ganske så sikker på at jeg hadde hatt dette tidligere, siden som du nevnte over at dersom man er oppvokst med katter er det jo sannsynlig man skal ha hatt det. Men etter resultatet fra blodprøven har jeg aldrig hatt det. (dette er en sjekk de tar på 1. gangs kontroll hos legen.)

Men, det er viiktig å huske på at det ikke kun kommer ved direkte kontakt med avføringen, men også dersom katten f.eks vasker seg i rumpa, og deretter slikker deg på hånda etterhvert. Så en viktig regel er å prøve å kose med katten minst mulig, og vaske hendene ofte etter kontakt. (gjerne ha lett tilgjengelig en antibac).

Men det er jo selvfølgelig liten sjansfor å få toxoplasmose, så ikke bli skremt av vettet ;) Men ofte best og være på den sikre siden :)

Skrevet

Tusen takk for svar, for jeg var skikkelig hysterisk, hehe, har ikke vært borti en katt siden jeg fikk vite jeg er gravid. Jeg har alltid hatt katter rundt meg så lenge jeg kan huske, så no blei jeg lettet!! :)

Takk igjen!!

Skrevet

Hei.

Jeg driver med katteoppdrett å jeg kunne aldri ha tenkt meg å kvittet meg med de for at jeg er gravid,men må være forsiktig ang. avføringen så det tar kjæresten sin av! :)

Bakterien finnes ikke på innekatter,kun på FÅ utekatter, er du redd for bakterien kommer den sjeldent fra katt,den kommer fra kjøtt.

Etter gammelt så har katt den, men idag er det bare hysteri runt katt og gravid.

leste en lang artikkel i et katteblad om dette. Så er noen interessert skal jeg se om jeg får scannet det å lagt det ut?

Skrevet

metal_babe den artikkelen kunne jeg tenkt meg å lese!

Nei jeg hadde aldri kvittet meg med henne, både jeg, samboeren min og hunden våres er altfor glad i henne!! :)

Skrevet

Pratet med legen idag, og da spurte jeg om ikke det var mindre sannsynlig at innekatter som hadde vært inne hele livet hadde dette, så sa hun at de kunne få det i seg bare ved å være borti blomsterjord f.eks, så man kunne ikke være sikker. Så for sikkerhetsskyld kommer nå hvertfall jeg til å være ekstra påpasselig med håndvask etc.

Skrevet

Nå er uansett sjansen for å bli smittet av toksoplasmose via katt svært liten her i Norge. Jeg har hatt katter hele livet, og har aldri blitt smittet- det sier jo litt.

Forøvrig kan skadene fra toksoplasmose behandles om det oppdages tidlig, så sørg for å få testet deg for dette gjennom hele svangerskapet. Jeg testet en gang i mnd/annenhver mnd sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...