Gå til innhold

Tid for å si bye-bye til smokken. Men hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 2 år og 3 måneder, og jeg synes det er på tide med avvenning av smokken. Først tenkte jeg at vi begynner med å ha smokk i bilen og når hun sover, så kun når hun sover og så ingenting.

Men hvordan få hennes motivert selv? Funker klistremerke-ordning på en 2,5 åring?

Forslag til andre ting som kan motivere?

Skrevet

Ikke lenge siden min slutta med smokken, men har glemt om vi gjorde noe spess for å unngå det på dagtid. Han fikk hvertfall bare smokk når han skulle sove og hvis han var syk. Og i bilen hvis vi skulle langt. Brukte ikke noe klistremerker hvertfall, sa vel bare at det bare var lov med smokk når man skulle sove så ville han ha smokk måtte han legge seg. Hendte han tok med seg smokken i senga og hvilte litt, men når han sto opp da la vi den på en stol ved senga så lå den der og venta.

Når han skulle slutte helt var det litt verre, men rett over jul (da var han akkurat 3 år) hadde kameraten hans noe han ville ha, så da sa vi at hvis han sendte alle smokkene sine til julenissen så fikk han gave fra nissen i posten. Passa bra at jula akkurat hadde vært så vi kunne bruke nissen her :)

Skrevet

Sitter midt oppe i det nå :-) (Er også 2,5 år)

Begynte med å si at hun kun fikk ha smokk i bilen og når hun sov. Hun maste veldig på smokken når vi hentet henne i barnehagen, men nå gjemmer jeg den så hun ikke ser den, hun maste et par dager, så sluttet hun. (Hun sover fremdeles i barnehagen, må derfor ha smokk der...)

Vi gir det et par uker til så skal hun kun få smokken om natta, altså ikke om dagen når hun sover. Da blir det til at smokken "bor" i senga, og kan ikke brukes andre steder.

Hvordan det går når vi kutter helt (planen er at det skal gjøres i sommer) vet jeg ikke helt, men har tenkt på at vi skal ta med alle smokkene i leketøysbutikken, så skal hun få kjøpe noe for de (bruke smokkene som betaling for noe hun har lyst på).

Skrevet

Vi har bare tatt den fra våre, men det har vært på 1-års dagene. Skriking et par dager, så har den vært glemt. Sikkert ikke like lett med noen på 2,5 år.

Skrevet

Eldste her er snart 3 og nedtrapping er ikke veien å gå ha vi skjønt så her blir det til at vi kutter tvert en dag:( Gruer meg!

Skrevet

Vår gutt er 2 år og 8 mnd, og har vært smokkefri godt en uke nå. Det begynte med at vi ikke "fant" smokken før han skulle legge seg, men pratet med han at han var stor gutt og ikke trengte den lengre. Han lå og ropte etter den en stund, men fant til slutt roen. Kvelden etter var det enklere, og nå spør han ikke i det hele tatt. Ikke fikk han den på dagtid helller, siden vi ikke "finner" den, og dette godtar han. Eneste gangen han får smokken nå er under hvilen i barnehagen, men rekner med at han ikke kommer til å hvile så veldig mye lengre, så da går det greit...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...