Gå til innhold

Tid for si bye-bye til smokken. Men hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 2 år og 3 måneder, og jeg synes det er på tide med avvenning av smokken. Først tenkte jeg at vi begynner med å ha smokk i bilen og når hun sover, så kun når hun sover og så ingenting.

Men hvordan få hennes motivert selv? Funker klistremerke-ordning på en 2,5 åring?

Forslag til andre ting som kan motivere?

Skrevet

Hadde kanskje gjort seg best på dinbaby, ja.. :P

Skrevet

Det beste er først og fremst og trappe ned på bruken. Vi kuttet først ut på dagtid i huset, så i bilen og deretter hadde han den kun når han sov om natta. Det som fungerte her var å gi den til smokketreet, og hele tiden oppmuntret han om at han var storgutt og at babytreet måtte få smokken osv. Han angra seg fryyktelig de første nettene, men etterhvert så gikk det bra og han sovna til vanlig tid. :)

Skrevet

En 2åring kan jo ikke forstå at smokken må vekk. Da gutten vår var rundt 3 år var det bare smokk om natta som gjaldt. Nå er han snart 4 og vi vil så gjerne at han skal slutte så vi prøver å motivere til å sende de til kaptein sabeltann. Dette vil han gjerne, men samtidig blir han veldig lei seg av tanken. Vi prøver å prate om det ofte slik at han forstår at det snart må skje. Til slutt tror jeg bare man må rive av plasteret og ta en støyt... Og gi en liten belønning for det.

Nå har jo vi venta lenge ettersom jeg ikke har sett poenget med å slutte tidligere, på mange måter er det sikkert bedre å slutte før på mange måter ikke. Jeg ville vente til han forstod at smokk er "ut" og at ingen andre av vennene hans har det. Men kjipt blir det nok uansett.

Lykke til!

Skrevet

Å slutte med smokken er litt skummelt synes jeg. Etter å ha vært gjennom det to ganger, har jeg funnet ut at for min del er det jeg som har grudd meg mest ;)

Vi har vært heldige begge gangene. Våre var ca 3 år da dagen var der. I god tid før vi sluttet helt kuttet vi ut smokken på dagen. Da bare bestemte vi voksne at; nå skal smokken ligge i sengen! Det kranglet de lite om, for vi klarte å være konsekvente og la dem få lov å legge seg igjen dersom de absolutt ville ha smokken. Det var ikke særlig interessant, så de var fort ferdige med smokk på dagen ;)

Da det var tid for å slutte, valgte vi en tid med ferie. Det ble jule-ferie med begge to. Da hadde vi god tid til å kose og gi masse oppmerksomhet på dagtid og vi kunne også tåle eventuelle netter med lite søvn.

Det jeg tror var nøkkelen til suksess for oss var at vi flere uker før forklarte poden at den og den dagen skal vi gå og henge smokken på treet sammen med alle de andre smokkene. Dette nevnte vi daglig i en veldig positiv tone. Vi snakket om hvor store de var blitt, at det er bare de små som bruker smokk osv. Vi snakket om det på dagtid, og ikke minst hver kveld når vi sa god natt. Da sa vi noe slikt: Her er smokken din vennen, tenk så stor du er som snart skal henge den på tutte-treet :)

Da dagene endelig kom, var begge veldig klar til å henge opp smokken. Jeg var jo spent og overbevist om at det skulle bli bråk om natten. Helt utrolig, men begge gangene la poden seg uten en lyd og var helt ferdig med smokken. Som sagt var det vel mammaen som grudde seg mest til å slutte. Men jeg er overbevist om at forberedelse er viktig for en ok smokke-slutt :)

Lykke til med prosjektet ;)

Skrevet

Min stedatter var flittig bruker av smokken! Hun fikk en lillebror når hun var 2,5 å vi tenkte at smokken venter vi litt med til verste sjalusien har lagt seg. Minsten har ikke villet ha sutt noen gang, enda vi hadde et par liggende, så det var jo en fordel. Kanskje ikke hun ville ha når ikke lillebror ville.

Men hun var fryktelig bestemt på å holde på suttene på natta. Uten mas å gnag fra oss en kveld fikk jeg virkelig ånden over meg å tenkte, ja vi prøver. Stod på badet å stelte oss, tok på pysj etc å hun strekker seg til suttene i koppen. Spør henne rolig om ikke vi skal gi suttene til alle baby'ene som ikke har noen sutter? Den tygger hun lenge på å må forklare litt. Mannen legger minsten å jeg tar meg av vesla.

Helt på impuls en tirsdag skulle det bli sutte-avvenning! Fant en liten boks som min bestemor hadde malt en gang. Den var det 6 rom i. Perfekt, hun hadde 4 sutter å lillegutt hadde to helt nye. (Flaks, å ja han måtte å gi bort sine!!) Hun la de oppi, sorterte å bytta plass på de, hehe. Så lukket vi igjen å gikk ned i kjelleren der de gamle baby tingene stod. Hun fikk velge gjemmested så de hemmelige baby'ne kunne finne de selv:):)

Hun la de i barnesetet, oppi vugga med teppe over! Så gikk vi opp i senga å var super spente.

Det gikk som en drøm!! Spurte ikke etter de i det hele tatt! Hun var nok like spent!

Dagen etter skulle vi fort i kjelleren å se om suttene var der. De var erstattet med kjærlighet på pinne, klistermerker og et kort med bilde av 3 babyer. Hadde skrevet inni kortet at hun var superflink å kjempe stor jente etc! Etter det har det aldri vært nevnt med et ord.

Sånn sluttet lillemor med tutt" Ble langt dette, men det funket for oss!

Skrevet

Jeg syntes ikke avenning funket på gutten min når han var 2 år og 4 mnd. Han spurte mye etter den. Og jeg syntes det ble bare mas. Så når han var 2,5 år bestemte jeg at vi sluttet helt, De er jo store da! Han var stor gutt uten bleie og med stor seng.

Han fikk bestemme selv at vi skulle sende de til Gråtass. Vi dro på bokhandelen å kjøpte en fin boks som han valgte ut. Pakket de nedi og skrev brev til Gråtass. Han sendte de selv og ga pengene til dama på posten. Vi dro på lekebutikken og han fikk velge noe selv. Spurte etter smokken den kvelden og ikke mere!

Eldste mann brukte bare flaske. De sendte vi til nissen når han var 2,5 år og nissen sendte pakke til han som takk:)

Minste mann bruker også bare flaske, han er 22 mnd, vi skal dra snart på lekebutikken. Tenkte han skulle levere flaska til dama i butikken i bytte mot leken.

Ble ikke akkurat svar på det du spurte om..

Lykke til:)

Skrevet

skjønner ikke helt hva store unger i alderen 2,3 og 4 år skal ha smokk for.. verken om natten eller om dagen.. og ellers..

men det er bare min mening... og opp til hver enkelt foreldre..

da min datter var 1 år, ble smokken bare brukt om natten.. og ellers lå den i senga hele dagen til natten kom...

da hun var ca 14 mnd tok vi bare enkelt og fjernet den..

det gikk i grunn veldig bra... litt surv de 2 første nettene, men hun sovnet fort.. etter 5-10 min..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...