Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er man dømt til fuktskader og annen elendighet?

Skrevet

Det funker bra her.

Men man jo sørge for tett grunnmursplast, god drenering osv.

Skrevet

Vi bor i skråninghus og har hatt fuktskader i kjelleren. Hele hagen ble gravd opp og ny drenering ble lagt, etter det har det vært bra. Krever at man ikke slurver med drenering, men selvfølgelig, skråninghus er nok litt mer utsatt enn andre hus, det fikk i alle fall vi vite.

Skrevet

med moderne byggeteknikk går det nok bra:-) Et vennepar av meg har akkurat bygget seg hus på en skrånende tomt. Mannen er tømrer og har bygget det selv. Det er bygget litt mer moderne enn mange andre skråningshus, og man oppdager på en måte ikke at det ligger i skråning før man ser godt etter, eller blir gjort oppmerksom på det. På sidene av huset går noen brede trappelignende avsatser som skaper en illusjon av at det er flatt.. Vanskelig å forklare kjenner jeg, skulle hatt et bilde! Uansett, mannen der i gården er veldig nøye på alt mulig, og jeg tipper at han ikke ville bygget på skrånende tomt hvis det var stor fare for fukt.

Skrevet

Men dette er et eldre hus, men vi kan i tilfelle legge ganske mye i det for å få det slik vi vil. Men om vi først må drenere ryker det vel ganske mye bare på det?

Har ikke sett huset enda, lurer på om det er verdt å gå på visning.

Skrevet

Skråninghus kan bli veldig bra og har ikke hørt at det skal være mer forbundet med fuktskader enn andre hus. Det er jo dreneringen det kommer an på. Vi har selv skråningshus bygget på 60-tallet. To år på rad har det regnet så mye på høsten at det har blitt oversvømmelse i grøfta langs veien. Alle husene på andre siden av gaten (ingen av dem er skråninghus) har fått oversvømmelse i kjelleren begge gangene. Vi merket ingenting.

Ellers synes jeg det er kjekt at pga at huset ligger i en skråning ligger halve kjelleretasjen på bakkenivå og har derfor vanlige store vinduer, mens bare den andre halvdelen er under bakken og har disse små vinduene rett oppunder taket. Så det gjør at det slipper mye lys inn og vi får en lysere og triveligere kjeller enn jeg har sett at de med hus på flat tomt har (hvor hele kjelleren er under bakkenivå).

Skrevet

Jeg ville gått på visning uansett og stilt spørsmål rundt disse tingene. Hvis det f.eks er nylig drenert, og tatt fukttester osv, så er du jo ihvertfall litt tryggere... Man har vel forsikringer for sånt uansett?

Skrevet

jo, det kan du si, men så er det jo ikke vanlig med kjellere lengre heller da :-)

Skrevet

Det er jo teit sagt. De aller fleste bygger ikke nytt hus, de kjøper et som står der fra før og de har vanligvis kjeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...