Gå til innhold

Hodepine av allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei på 6,5 år som har hatt vondt i hodet fra formiddagen av nå i 4 dager. Fre,lør,i går og i dag. Dem ringte fra skolen nå for at hun satt og gråt og hadde vondt i panna som hun sier. Jeg sa jeg skulle komme og hente henne, men før jeg rakk ut døra så ringte skolen tilbake og da var hun mye bedre, og ville ikke hentes.

I helga fikk hun en paracet da hun hadde vondt og var da i fullt vigør resten av dagen. Hun har vondt fra morgenen og utover formiddagen.

Hun har bjørkepollen og gråor allergi, går på zyrtec nå.

Kan hodepinen komme av allergien? Har ikke merket noe til kløe i øyne og nese ennå i år på henne. Hun har ikke hatt hodepine tidligere år i forbindelse med allergien (men jeg tenker hun blir jo større og flinkere til å si i fra at det gjør vondt).

Også tenker jeg svulst, selv om jeg ikke vil tenke det. Dette er ei jente som sjelden/aldri har klaget over hodepine før, kun i forbindelse med feber og annen sykdom.

Syns dere jeg er litt hysterisk om jeg tar henne til lege?

*bekymret mamma*

Skrevet

Det er sikkert pga pollenallergi. Jeg er selv veldig plaget, og det g¨r også ut over bihulene, så det er nok det som gir hodepine.

Men uansett om det ikke er svulst, men "bare" allergiplager, kan dere jo ta en ekstra tur til legen og finne ut om hun kanskje trenger noe annen nesespray (jeg bruker kortisinspray i nesen - vet ikke om barn kan det), for å dempe det jeg tror er bihuleplager som kommer av allergien.

Skrevet

ikke umulig at det kommer av allergien.

Jeg hadde prøvd å bruke øyedråper og nesespray i tillegg.

Ev. om hun er motivert for det - prøve nesehorn. Det er en bra gjennomskylling av nesa og hjelper også oppover.

Akupunktur er også et godt alternativ.

Skrevet

Tusen takk for kjempefine svar. At det kan være bihulene har jeg ikke tenkt på en gang, men det er jo i panna hun har hatt vondt.

Det ga seg av seg selv i 11 tiden i dag og resten av dagen har hun vært helt fin. Syns det er merkelig at hun kun har det på formiddagen-

Skrevet

Husk at det ikke bare er de to hulene på sidene av nesa ...

Fra store norske leksikon:

bihuler, sinus, nesens bihuler, luftfylte hulrom som finnes i visse ansiktsknokler, og som har forbindelse til nesehulen eller nesesvelgrommet. De fleste mennesker har åtte bihuler, og de har navn etter de knoklene de befinner seg i. De to pannehulene (sinus frontales) i pannebenet over øyehulene er 2–3 cm høye og brede, men ikke riktig så dype. Fortil åpner de seg i midtre nesegang. Kjevehulene (sinus maxillares), en i hvert overkjeveben, er av meget varierende størrelse. Nedentil åpner de seg i midtre nesegang bak pannehulen. Silbenscellene (sinus ethmoidales) i bunnen av hjernekassen over nesehulen kan være delt opp i mange mindre hulrom. Også kilebenshulene (sinus sphenoidales) ligger i bunnen av hjernekassen, i kilebenet, som danner taket i nesesvelgrommet.

Dette kan forklare hvorfor hun har vondt i pannen selv om det er bihulene. (Jeg vet i hvertfall at de gangene jeg har hatt bihulebetennelse så har smerten i stor grad sittet "bak" øynene og i området like ovenfor øyenbrynene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...