Gå til innhold

Har en 8 mnd gammel baby som sutrer og griner sååå til de grader, aner ikke hva det er men det tar knekken på meg snart!!! Please les.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har alltid slitt litt med magen, vil ikke si han hadde kolikk men var mye sutring også da. Nå de siste ukene har det blitt uutholdelig,særlig på natten. Han hyler og skriker og jeg får han ikke til å stoppe, det er helt underlig. Hva i all verden kan det være?! Det kan ikke være tenner, har jo pågått siden han ble født, har prøvd å kutte ut grøten og andre ting, ingenting hjelper! Han får mme. Blir snart gal av søvnmangel og grining.Merker jeg ikke har mer energi snart. Vi har en på 3 år også som selvfølgelig krever sitt- Både jeg og mannen holder på å klikke. Dette er som å ha en nyfødt med kolikk. Trenger sårt råd! Håper noen svarer.

Skrevet

Hei :)

Har jeg vært deg ville jeg kontaktet legen for en liten undersøkelse på han.

Kan være noe han reagerer på (cøliaki?) og får vondt pga det. Eller en plass i ryggen som gjør vondt, så det er vondt for han å ligge. Vanskelig å si noe konkret, men kan være verd et besøk hos lege eller manuell terapaut (låsning i rygg/nakke?). De er veldig forsiktig og undersøker grundig først før de gjør noe. Lykke til :)

Skrevet

hei,

du sa du hadde prøvd og kutte ut grøt, hadde det vært cøliaki burde det ha hjulpet.

men du skreiv at han fortsatt fikk mme, den er basert på kumelk, kanskje han reagerer på kumelk.

ville ha kontaktet lege. du får mme som er laget av soya i stede for de som er basert på kumelk. er kanskje verdt ett forsøk.

håper dere finner ut av det. lykke til.

medfølende klem.

Skrevet

du sier kuttet ut, men hva gir du da istedet?

Skrevet

Hi her. Takk for svar. Har nå bestilt legetime. Har ikke gitt grøt i dag og var og kjøpte sånn spesiell erstatning på apoteket. Det gikk greit å få i ham, ikke veldig godt, smakte på den selv men fikk da i han litt. Det har gått mest i middag og fruktpure i dag, men kan jo ikke gi bare det hver dag. ER det sinlac den spesialgrøten heter? Hva med jern som er i de vanlige grøtene, han må jo ha i seg det?

Må bare få påpeke at jeg har hatt en solstråle til baby i dag, så det må være noe med melken. På denne tiden hadde han i hvertfall våknet to ganger(legger han halv syv) men nå har han sovet rolig og fint hele tiden. Ingen rap eller promp som må ut, han er i dyp søvn.

Han er ikke så begeistret for brød ennå men det er kanskje en ide å prøve litt mer nå siden jeg har kuttet ut grøten?

Håper jeg kan få svar på noen av spørsmålene mine:)

Skrevet

Legen hjelper deg med kostholdet. Hold han unna melk til du har vært til legen. Han rekker ikke få jernmangel frem til da. Om du tror det er melk, så er det jo sikkert veldig vondt til han.

Skrevet

Han kan spise maisgrøt som du blander med den spesialerstatningen. Da får han jern osv....

Skrevet

han liker ikke maisgrøten! Er ikke Sinlac grøten tilsatt jern?

Skrevet

ja, uff han har hatt mye vondt stakar. Håper vi finner ut av det. Da blir nok hverdagen litt trivligere med en gang:)

Skrevet

Ville bare slenge inn en link og litt opplysninger jeg.

Sinlac inneholder jern ja:

http://www.nestlebaby.com/no/baby_nutrition/products/product_detail.htm?id=749

Den er også full av sukker. 17 gram per 100 gram grøt, men den er melk og glutenfrin. Vi brukte denne på piraten vår når vi drev å styra med åssen grøt hun tålte og ikke. Sinlac metter ikke så lenge, men det er jo bedre at han våkner av sult i løpet av natta enn av magevondt..

Vi kjøper sinlac på ica maxi.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for link:)

Skrevet

men hvordan smaker sinlac grøten er den lett å like, eller hva synes du? Har en litt kresen baby;)

Skrevet

Å du må for all del IKKE kutte ut gluten før han skal utredes. Det er kjempeviktig for å få en korrekt diagnose/påvist noe på blodprøvene. Google litt om dette, eller se innlegget på 2-3 år ang ranveig R sitt barn med matallergi. Melk kan du godt forsøke å kutte, men ikke gluten hvis han er tillvennt på det.

Skrevet

jeg synes den smaka pussig.. omtrent som vann og sukker kanskje.. ungen min gapa høyt etter den. Den er jo som sagt innmari søt.

Skrevet

Alt som er søtt, er populært, høres lovende ut i hvertfall:) he he

Skrevet

Det går helt fint for en baby å leve på kun middagsmat og frukt. Min lille grøt- og brødvegrer levde på kun det og morsmelk til hun var halvannet år gammel. :o)

Så lenge det er kjøtt i middagsmaten så får de i seg jern gjennom middagen også.

Skrevet

ok, så du mener jeg ikke bør prøve grøten før jeg har vært hos lege? kan det være farlig å kutte ut gluten?

Skrevet

ok, men tenkte mest på at han må få i seg melk. Han liker som sagt denne erstatningen dårlig, men skal prøve flere merker så kanskje han liker en annen bedre. Dårlig på å drikke vann ved måltidene og må jo ha i seg tilstrekkelig med væske også.

Skrevet

sant dette med gluten-kutting før evn testing ja. Vi har ikke testet, men jeg mener jeg har lest noe om at tarmtottene (?) bør være irriterte for at glutenallergien kan påvises. Sjekk med hs feks.

hos oss tror vi det er verken gluten eller melkeallergi, da vi har prøvd oss frem og funnet ut at hun tåler begge deler, men ikke havre og spelt.. snodig.

Skrevet

Han greier seg en uke uten melk:) Hvis du gir annen erstatning så er det ikke noe problem. VI har en med melkeallergi. Det eneste disse erstatningene har lite av er kalsium. VI tar en kalsiumtablett i tillegg. Gutten vår levde kun på denne erstatninga i flere mnd. uten annen føde. Vi bruker Nutramigen. Du bør ikke kjøpe erstatninger basert på soya. Dette kan gi soyaallergi etter at dere har brukt det en stund. Ett triks er å blande i en liten t- skje sukker og grasvis redusere sukkermengden i melka. Du kan også være obs på eggallergi også da dette ofte henger sammen.

Kjøp barnegrøtene på helsekost. Merket heter Holle. Koster 45,- pr. eske, men den er veldig drøy. De har mange ulike varianter. Hirsegrøten er rik på jern. Han vil også få i seg jern via grønnsaker, middagsglass osv. når han gradvis begynner å spise mer fast føde. Mange middagsglass er uten melk. Noen har spor av egg.

Lykke til hos legen:) Det går faktisk helt greit å ha unger med melkeallergi. Er bare litt sjokk i starten, men så blir man vant til det...Nå går det helt automatisk.

Skrevet

Jenta vår har egg allergi og hun var litt slik du forteller. Urolig, masse fising som luktet grusomt, smerter, gråt og veldig utidig. Hun var tre mnd når vi fant det ut. Byttet da til mme uten eggpulver først men ble annbefalt nan hypoalergen som koster 155 på apoteket. Den er laget p kumelk men er bra for andre alergier. (pappan er matalergiker til 1000) Nå har vi ei blid og fornøyd jente på snart fem mnd som sover godt og smiler. Lukter ikke så råttent av fisene heller. Så ta barnet til lege. Har han allergi må han få hjelp. Klemmer fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...